/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Sprøgs ang. kat/killinger
Fra : M_kristensen
Vist : 862 gange
20 point
Dato : 17-12-03 18:38

Hvornår er en kat gammel nok til at få killinger?
Vi vil nemlig gerne lave killinger på vores 5mdr. dejlige hunkat når tiden er til det.

Vi har haft killinger før, men de kom uventet fra en 8år gammel kat som vi havde inden den vi har nu.

Hvis moder katten er rød/orange og fader katten er grå bliver killigerne så det samme eller er farverne helt tilfældige?
Findes der nogle tal på hvor mange killinger der kommer? Der er allerede nu afsat 3 killinger
Er 4-6 stykker ikke meget normalt?

På forhånd tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-12-03 18:45

En kat er kønsmoden i 6 mdrs. alderen, men det er en god idé
at vente et par måneder mere.
Som regel får en kat ikke så mange killinger ved en
førstegangsfødsel, så det er ikke udelukket, at der kun
kommer et par stykker.
Men så må den/de øvrige modtagere jo vente til næste gang.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-12-03 18:48

PS! Det kan selvfølgelig ikke afvises, at der kommer 4-6 stykker,
men sikre kan I altså ikke være.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-12-03 19:02

Neej man ved aldrig hvor mange der kommer af killinger.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 17-12-03 19:11

Hej,
Vores egen Pjuske fik 4 killinger første gang (nu er hun steriliseret)
Killingernes farver er ret tlfældige.
Hvis hun er en udekat er det rent lotteri, hvad der kommer ud af det.
Good luck

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-12-03 19:14

Men som regel kommer der ikke så mange første gang,
som der gør de efterfølgende gange.
Og under alle omstændigheder er det en rigtig god idé at have "aftagere"
til killingerne, inden de kommer.
At der så ikke kommer så mange killinger, som der er aftagere, er
selvfølgelig ærgerligt. Men så må de aftagere, der bliver snydt,
komme forrest i køen i næste ombæring.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-12-03 19:35

ja, det er ret tilfældige, og man ved aldrig hvem faderen er, hvis det er en udekat. Jeg havde det fænomen med min huskat, at alle sagde den var sort med en lille hvid plet., men sandheden var når solen skinnede var den stribet og både lysebrun og sort med lille hvid plet. Moderen var helt sort. Så faderen må have været en stribet hankat.

Accepteret svar
Fra : Hovsan

Modtaget 20 point
Dato : 17-12-03 21:26

Som katteejer i mange år, hvor samme hunner har fået flere kuld, er min erfaring, at den enkelte kat har en tendens til at føde nogenlunde samme antal hver gang. Jeg har haft katte, der har født mellem 1 og 5 killinger og det har været første gang - hende der fik 5 killinger fik også de to efterfølgende gange 5 killinger, hvorimod den der første gang fik 1 killing næste gang fik 2 killinger, herefter blev begge steriliseret, de øvrige hunner har fået mellem 3 og 4 killinger - dette er erfaret gennem godt 20 år og med en del udekatte. Min erfaring er, når det er udekatte, at katte født den ene sommer er med killinger det følgende forår/sommer i naturen.

Min erfaring er at farverne er meget tilfældige, da der så vidt jeg ved kan være tilbøjeligheder i arvemassen, som ikke nødvendigvis er synlige hos de katte der parres.

Godkendelse af svar
Fra : M_kristensen

Dato : 20-12-03 18:36

Tak for svaret Hovsan.