/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Et reelt bud på CD-ROM?
Fra : maya123
Vist : 384 gange
50 point
Dato : 17-12-03 14:53

Kan I dygtige - nisser give mig et fornuftigt bud på, hvorlænge en cd-rom holder.
Jeg har læst flere steder, ca.10 år, kan det passe?
Jeg har nemlig for nylig brændt nogle (for mig), vigtige oplysninger til familien, blandt det noget forskning i vores slægts historie og ældre billeder osv.
Det skulle jo gerne kunne tages frem om 100-200 år....ja jeg har høje forventninger.....
Altså holdbarheden for en hjemmebrændt almindelig (14 kr.) CD?
Venlige hilsner fra maya123

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 17-12-03 14:57

Her er en udmærket artikel om emnet:
http://www.melbpc.org.au/pcupdate/2106/2106article14.htm

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-12-03 14:59

Jeg tror, hvis du opbevarer denne rigtig, og ikke forfalder til at se på de yndige billeder i tide og utide, kan man opbevare en CD rom i næsten uendelige tider.
Men gad vide, om man kan læse "stenaldertavler" ( ment CD rom) om 200 år

MVH
JMS
nb. forøvrigt et godt spørgsmål....

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 17-12-03 15:05

Jeg vil lige indskyde at om 100-200 år skal du nok ikke regne med at mennesket bruger CD-Rom mere.. Vi er nok blevet "lidt" mere advanceret..

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 15:08

jamen rkl, den artikel er fra 2001 og der er vist stadig meget delte meninger, derfor mit spørgsmål.............
I bladet PC-Planet har de flere gange nævnt de ti år, men andre steder hører jeg mindst 20 år..............
VH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 15:11

jms, det er måske smart at have en ekstra liggende i en sikker skudsikker og vandtæt boks.....det jeg måske også efterlyser er om, der skulle være nogle af jer der ved om der allerede nu er en anden form for opbevaring på banen.........
VH maya

Accepteret svar
Fra : rkl

Modtaget 60 point
Dato : 17-12-03 15:23

Tror absolut du er bedst stillet ved at bruge cd'er også set i forhold til prisen - holder længere end dvd'er. Når du så om 40 år er ved at være nervøs for dine data kan du jo lægge det over på "hvad end vi lægger den slags over på" til den tid. :)
Her er iøvrigt en artikel om i hvilke formater du bør gemme dine data i, for at sikre dem mest muligt:

http://peripherals.about.com/library/weekly/aa041701a.htm

mvh Rasmus

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 15:24

men.........ok, rkl selv dem der laver dem er uenige:

If you can write well to a good CD, it will probably last. But we've probably all heard of companies happily backing up data to tape every night, and never checking they can actually read anything back.
Kodak say their accelerated aging tests indicate that their Infoguard CD-R, which has an extra coating over the recording surface, will last 200 years. TDK say that their discs will last "about 100 years".

Tests by West Deutsche Rundfunk in Germany support manufacturers' claims of two or three years ago giving 10-20 years as the life of a CD. Australia's National Film and Sound Archive also suggests a life expectancy of 10-20 years compared to pressed CDs lasting around four times that long.

Den ene siger 200 år, den anden 100 og test viser 10-20, hvad skal man dog tro.......
håber der er noget andet på trapperne...........
VH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 15:29

Nååhh, tak for det Rasmus, tror du virkelig jeg bliver over 90........

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 17-12-03 15:31

At artiklen er to år gammel tror jeg ikke betyder så meget. Man er ikke reelt blevet klogere på området da vi ikke har brugt cdr længere end ca. 12 år. Man har, fremgår bla. af ovenstående artikel, lavet forsøg med fremskyndelse af aldrings-tiden og er derigennem kommet frem til ihvertfald 50 år, hvis du ikke "læser" på skiven mere end absolut højst nødvendigt. Af den grund foreslås det at man opbevarer sine data på 2 skiver.
Der findes professionelt udstyr til museer og lign., men så er prisen helt ude af proportioner.

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 17-12-03 15:31

Ja da - du lyder jo så ung ;)

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 15:34

På det sidste link fra Rasmus, et godt link:

A CD-R disc might last for decades, but if you drop the disc on the floor and roll over it with your chair, the lifetime will be dramatically reduced. If you plan to keep important data for long-term storage, keep a "working copy" and an "archive copy". Use the working copy when you need to browse your old data, and leave the archive copy untouched until you absolutely need it. If the working copy is damaged or destroyed, you can use the archive copy to create a new working copy.

Det må jo så være måden, indtil videre............

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-12-03 15:38

maya123
Jeg vil lige komme med et råd.
Lav CD rom. En ekstra kopi i "pengeskabet".
Når der kommer mere sikre medier, eller man bare uploader alverdens ting i Fort Knox, så skift løsning.
Det skal du regne med at gøre alligevel. Hvor mange kan "læse" store bløde floppy vi brugte i begyndelsen firserne i dagens Danmark. Ingen tror jeg
MVH
JMS

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 15:40

heller ikke her.............men det var sjove tider...
MVH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 15:41

ja og nu sløjfer de også disketterne fra de nye pc`ere...........ja ja

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 15:48

Det undre mig, at ham fra http://peripherals.about.com/library/weekly/aa041701a.htm

fraråder at gemme i Microsoft DOC Format, other word processor formats, men ok adobe har jeg da....
Tak til begge, mine point går til Rasmus for de rigtig gode link, men jeg nejer da for hele jmsgruppen
VH maya123

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 17-12-03 15:48

Tak for svaret rkl.