/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
begge cdrom-drev har læse problemer
Fra : alfa
Vist : 330 gange
150 point
Dato : 14-12-03 16:31

Det er angående mine 2 cdrom drev. Den ene er en liteon 52x almindelig cdrom og den anden er en 52x liteon brænder. Problemet ligger i at når jeg sætter en cd i mit almindelige cdrom drev, finder den ikke cd'en, jeg har prøvet med både win98, win2000 og winxp og ingen af OS'erne kan finde cd'en. Når jeg sætter en cd i brænderen, kan den godt læse den, men har svært ved det (har prøvet med mange forskellige cd'er), og computeren fryser nærmest når jeg scroller rundt på cd'en. Når jeg brænder cd'er, lige meget om det er fra harddisken eller cd-copy (som jeg kunne inden det almindelige cdrom drev gik helt i stykker), pauser brænderen hele tiden, og laver for det meste fejlbrændinger, og tager op til 15 min, hvor det skulle tage 2½ minut. Det mærkelige ved det, er at det er begge cdrom drev som det er galt med, men har lige skiftet det almindelige cdrom drev ud med et andet, og det virker glimrende. Men brænderen har virket fint indtil for en måned siden ca; Og brænderen er ca. ½ år gammelt. Har også skiftet idekablet, men det havde ingen virkning.
1) Er der nogen der har en løsning på hvad problemet kan være, driveropdatering f.eks.?
2) Hvilke enheder er bedst at sætte på samme kabel: Harddisk-Cdrom eller harddisk for sig selv og to cdrom drev på samme kabel?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-12-03 16:40

Er Master - Slave i orden på dine drev.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-12-03 16:59

Dine cd-drev på samme kabel, en master og den anden slave.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 150 point
Dato : 14-12-03 18:59

Forslag:
HD = master på IDE primary kabel
Alm CD-rom = slave på IDE primary kabel
Liteon brænder = master på secundary kabel
Vent med at sætte liteon brænder til, efter comp. har fundet og indstalleret alm. CD-rom
Det er vigtigt at software-CD til brænder også ligger i brænderskuffen, når den skal installeres.
Emesen.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 14-12-03 19:43

Jeg har brænder til master og almindeligt cdrom til slave. Jeg kører også med begge cdrom drev på sammen idekabel, som er sat til slave IDE-porten i bundkortet, og hd sidder for sig selv på et andet ide kabel.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-12-03 19:50

Prøv mit forslag og se om det hjælper.
Emesen.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 14-12-03 23:22

hej emesen. Jeg har lige prøvet det, og det er stadig de samme problemer. Men ellers tak ;)

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 19-12-03 10:03

Nu har jeg lånt cdromdrevet ud til en kammerat, og han siger at han fint kan få mit almindelige cdrom til at virke i hans computer. Kan det være mit bundkort det er galt med så, eller hvilke andre faktorer spiller ind ellers?

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 30-05-04 11:07

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-05-04 11:13

Hvis du eksempelvis har sat et IDE kabel til en enhed men IKKE strømkablet -
kan du godt ødelægge IDE-porten på motherboard (det har jeg gjort 2 gange)
Emesen