/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Julegaveønsker til pige på 1½år ???
Fra : ekyt
Vist : 1010 gange
200 point
Dato : 09-12-03 21:41

Har du forslag til hvad vores lille datter på 1½ kan ønske sig i julegave. Hun er glad for at hjælpe til i køkkenet og skal derfor have et lille køkken og noget plastikmad - men hvad mere. Det må jo også gerne være noget der kan udfordre hende lidt.
Jeg tror hun ligger i spidsen rent udviklingsmæssig i forhold til jævnældrene - hvis det er nogen hjælp. Hun har tre hold bedsteforældre og alle vil jo gerne komme med noget - vi savner nogle gode forslag.
Glædelig jul.
EKYT

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 09-12-03 21:49

Hmm har hun mon en bil til at køre rundt på uden/indenfor ? disse plejer at være ret populære både hos drenge og piger.

Ellers, ting til at lave maden med, man kan få nogle gode ting i Ikea til børn.

Og... Hvis hun er foran, nogle gode børnebøger, bamse og kylling er sikkert et hit. Og ting til at spille musik på, evt en båndoptager med mikrofon og bånd.

De har været et hit hos min dreng og alle dem jeg passer.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 09-12-03 21:50

Bøger - det er altid en god ide, at kigge og læse bøger sammen og snakke om billederne, er noget der både giver den menneskelige nærhed, som børn har brug for - kiggen, læsen og snakken om billederne understøtter den sproglige udvikling.

Indholdet i bøgerne kan jo så være forskelligt og dermed forskellige ting som I kan snakke om, så det understøtter også omverdenskendskab - bøger kan i den henseende selvfølgelig ikke stå alene.

Bøger kan hun simpelt hen ikke få for mange af.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-12-03 21:51

OK jeg ligger ud, det bliver skægt at se alle foreslagene, men nu ikke med noget der går i stykker den første dag, vel?
Trehjulet cykel med anhænger.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Tulletine

Modtaget 210 point
Dato : 09-12-03 21:54

Hej ekyt
Spørg i boghandlen, der er med garanti hjælp at hente.
En learningpc hvor hun skal udpege dyr, farver og faconer er også et et hit hvis hun er fremme i skoen.
Nu er det ikke sikkert at de kan nå at lave den men eller er en hjemmelavet pegebog også et hit. I eller bedsteforældrene skal tage billeder af en bil, hoveddør, sko, bamse, stol simpelthen alt muligt forskelligt som hun genkender. Dvs. jeres bil, morfars hoveddør og ikke bare tilfældige ting. Hun kan så kæde det sammen med hvem køre bilen, hvem er bag hoveddøren, hvem sidder i lænestolen osv. Det kan også laves som et huskespil hvor man skal sammenkæde ting med personer fra hendes hverdag. Tag evt. en masse billeder med et digitalkamera og sammensæt billederne på pc, så skal i kun fremkalde det halve sæt billeder og klippe dem over selv.
Der er også et spil som kan købes i alm. legetøjsbutikker der hedder Hvem er hvem. Der skal hun spørge efter om de har skæg, hårfarve, hat og en masse mere.
WalkieTalkie kan også være et hit og støtte hende i at være alene i et rum hvis hun ikke er for vild med at gå alene rundt i huset. Det er vildt sjovt at gemme sig og alligevel kunne komminikere med nogen og vide at der er en på vej.
Jeg håber du finder en super gave.

Glædelig jul.

TulleTine

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-12-03 21:55

Og ikke mindst, noget hun kan rive og slide i, noget der gerne må gå i stykker.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-12-03 23:12

Hmm
Jeg har en datter på ca. samme alder Hun er utroligt glad for at samle træpuslespil, noget der konstant udfordrer de små I julegave skal min datter i år have et gulvpuslespil. Man kan få nogle der fylder ca. en kvadratmeter og er bløde, så det kunne også være en mulighed.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 09-12-03 23:21

Ja de er faktisk ret gode de store skum puzzlespil til gulvet, fordi de kan lege på dem osv, og de er egentlig også ret kønne

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 09-12-03 23:21

Ja de er faktisk ret gode de store skum puzzlespil til gulvet, fordi de kan lege på dem osv, og de er egentlig også ret kønne

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-12-03 23:49

Den Meget Store Bog om Peter Plys, med Shepards originale illustrationer (ingen disney-pis!!)... 200 bobs i Kvickly (medlemstilbud). jeg har mine Plys bøger endnu, og jeg er over 30!

Et lækkert gulv-uldtæppe til at lege på istf de klamme syntestiske nogle, man kan få.

Ikea har de skønneste børne-køkkenting... fra opvaskestativer til gryder. Ikke i ækelt plastic, men træ og metal. Det er så nuttet at jeg ville købe det selv, hvis jeg var lidt mindre!!!!

En gyngeko eller et gyngefår.

Bondegårdsdyr i lækre materialer.

En shetlandspony!

Mvh Christina

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-12-03 00:01

Min lille datters bedste legetøj for tiden er en rigtig telefon en vægmodel der er gået i udu hvor jeg har fjernet hovedledningen så får far den ene ende altså den der normalt hænger på væggen og hun har den anden altså telefonen med den snoede ledning imellem os og så er der kontakt Og det endda billigt *SS*

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 10-12-03 00:07

en god træbondegård(fra krea) med dyr til.Krea har mange gode holbare ting,men dog lidt dyre.duplo klodser(store legoklodser)er er også gode til den alder.der er også mange legetøjsbutikker som har små holdbare båndoptagere hvor barnet kan høre god børnemusik,historier-senere optage egne sange/snak
god jul
mvh.eskild

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-12-03 00:41

Plastikmad, bruges vel hovedsagligt til at samle bakterier med.
Hvis hun er glad for køkkenet, så er det gratis at give hende den nederste
køkkenskuffe, med lidt rigtigt køkkenudstyr, grydesker,skåle, osv.
helst magen til det du selv bruger.
At have sin egen skuffe i køkknet vil gøre hende stolt,
og hun vil sikkert, efterhånden bruge den til mange andre ting.
eks. dukken der skal spise med.

Min egen søn på 9 har nu et helt køkkenbundskab,
der har han biler, tusser og andet.
Der er altid orden i hans skab, han er ellers et rodehoved, alle andre steder.
Min datter på 16, har et 'fætter ikea' komfur,
jo'e da, det har hun stadig, (det står pakket væk i kælderen),
det er jo uforgængeligt, bort set fra de knapper og det tilbehør der mangler.
Plastikmaden tror jeg hunden åd.
Min datters skab er nu for oven, med hendes skoleting. og private sager,
hvor hun kan ha det i fred, for lillebror.

Ja det startede jo da de var små, med en skuffe, og nogle køkkenting,
og hen af vejen, fylder de selv i.
Gaver !
Sæt dig ned med hende, og et legeøjs-katalog(er).
Lad som om det er dig, der læser det for dig selv,
blader evt. lidt hurtigt igennem, og du vil snart opdage,
hvilken sider der har hendes interesse .

Glædelig
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-03 02:14

ekyt
Hun har tre hold bedsteforældre. Hun er sikkert på nuværende tidspunkt meget "forkælet". Har det legetøj, som hun har behov for. I den alder ønsker hun sig ikke noget. Det er jer, der skal sætte fantasien i gang hos barnet. Juleaften kan i give hende en tom flyttekasse, som I har samlet. Julepapiret, som alligevel skal smides ud, bliver krøllet sammen, smidt ned i kassen. Læg kassen ned og lad din datter lege "hule" i kassen. Hun bliver glad. Børn elsker at lege i en hule. Hun er ikke større end at hun sagtens kan være der. Hvis I har plads kan hun jo "ønske sig" en færdigbygget "hule/telt" til indendørsbrug. Kan købes i IKEA. En lille lænestol i god kvalitet. På nuværende tidspunkt vil den måske være lidt for stor, men hun kan bruge den de næste fem år. Hun vil blive glad for at have sin egen stol, som kan flyttes hen til sofabordet. Billedbøger med bondegårdsdyr er også en god ting, hvis I vil bruge tid på at lære hende navnene på de forskellige dyr.
Tøj ikke at forglemme. Det vil også glæde bedsteforældrene at se deres barnebarn i netop det tøj, som de har givet. Så bliver det måske snevejr. En lille bobslæde eller kælk. Byggeklodser, som hun måske bare stabler for så at vælte det. Giver morskab for mange børn.

mvh ans og

Kommentar
Fra : secret

Dato : 11-12-03 09:13

Her er 3 forslag :

1) Bandoptager med microfon (børneudgave), d.v.s. af hård plast, så kan hun både afspille bånd og optager
sig selv, andre samtaler osv. (mine børn har været meget glad for sådan en i flere år).
2) Lille computer (ca. 1000 kr, str. ca. 20cm x 20cm, der ligner en lille æske) med stemme, som kan stille
spørgsmål, bekræfte et svar, med stimulerende spil, opgaver, stavelære osv. (sådan en har vi også haft)
3) Elektrisk keyboard (ca. 300-600 kr fra "Toys 'R Us"). Min dreng har fået sådan en da han var 2 år.
Han har spillet på den i 6 år, og da han blev 8 fik han plads (stod på venteliste i 4 år) i en musikskole.
I dag spiller han en stor professional keyboard.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-12-03 10:53

Fandt lige dette link i et tips.
http://www.legehuset.dk

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-12-03 08:42

Hov Det er da vist lige ved at være for sent med jule-gaver.
Tiderne ændre sig, mine børn får mobil og dvdafspiller,
Havde selv håbet noget andet.... men sådan blir det,,,, siger mutter
Håber du når det og at høre hvad det blev.
God Alle.
Mvh Natmaden

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-12-03 09:07

Man giver sku da ikke børn på 1½ år mobiltlf og dvd Dok dok *ss*

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-12-03 11:13

Sunowich Der står MINE børn,, 9 og 16 år
Hentyder at jeg ville ønske at det var noget mere konstruktivt, de fik.
Så står der dvdafspiller , kender ikke en dvd Dok dok , og jeg troede ellers
at jeg fulgte godt med i udviklingen. *LOL*

Godkendelse af svar
Fra : ekyt

Dato : 20-12-03 21:02

Tak for svaret Tulletine.