/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
USB 2.0 (Hi-Speed) eller 1394-dataport??~
Fra : F.E.Larsen
Vist : 417 gange
50 point
Dato : 07-12-03 16:02

Jeg har en extern dvd-brænder som skal tilsluttes USB 2.0 eller 1394 port, jeg har ingen af disse to porte. Er der nogen der kan hjæpe med at oplyse hvad forskellen på disse to port typer er, samt hviken port type jeg bør vælge, og hvad det koster????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-03 16:16

1394 kaldes osse firewire! Overførselshastigheden er nogenlunde den samme (400 mb/s) USB stammer fra pc, mens firewire kommer fra apple, men idag har benytter begge typer computere sig af begge standarder! De har begge to den fordel at du kan tilslutte externe enheder mens computeren er tændt. Du kan få udviddelses pci kort til pc, hvis du ikke har usb2 eller firewire!

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 07-12-03 16:32

Jeg har 4 stk. USB porte, men DVD drevet opyser at jeg prøver at tilslutte højhastig enhed til en langsom HUB, og at der er ingen værtcontrollere med USB-højhastighed installeret på denne computer. Det betyder vel at jeg skal købe et seperat PCI kort USB 2.0. Er USB 2.0 bedre end 1394?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-12-03 16:38

Jeg har lige købt et USB 2.0 pci kort med driver cd-rom.
De kalder det et hi-speed host card og det kostede ca. 300 kr.
Jeg har ikke prøvet det endnu, men det skal køre med mine externe HD / kortlæser
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-03 16:39

Ja det betyder det jo nok! Nej usb2 er ikke bedre end firewire! I princippet er der ingen forskel på overførselshastighed men i praksis regnes fireware for bedst! Du kan jo købe et pci kort der har begge porte på, så kan du jo vælge hvad du føler er bedst!

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 50 point
Dato : 07-12-03 18:21

Hej F.E.Larsen

Jeg har tidligere lavet dette tips om de gældende overførelseshastigheder: http://www.kandu.dk/dk/tip/2511

Jeg er ikke enig med tedd i at firevare regnes for bedst, men alt afhænger jo af øjnene der ser og begge dele kan være lige rigtige Jeg vil lige opremse nogle af fordelene ved USB 2.0:

1. USB 2.0 understøtter tidligere USB standarder (USB 1.0 og USB 1.1) og vil være kompatibel med kommende standarder.
2. Båndbredden på USB 2.0 er 480 Mb/s = 60 MB/s, den er derfor så hurtig at man kan benytte den til eksterne harddiske uden man føler det går generende langsomt (hermed ikke sagt at andre standarder ikke kan det)
3. Med blot en USB-port kan man splitte ud og tilslutte mange flere USB enheder til blot en port. Man kan hermed blande USN 1.1 og USB 2.0 enheder i en pærevælding. Man skal blot være opmærksom på at alle enhederne deler portens samlede båndbredde. Det er en fordel da man kan sætte langsomme enheder (tastatur, mus og printer) på en port og lade de hurtige enheder (brændere, harddiske og usb key's) få deres egen port med fuld båndbredde.
4. Plug & play. Ikke mange ting har så gennemført plug & play protocol som USB. Man kan bogstaveligt afbryde og tilslutte enhederne efter behov, omend det ikke er særligt smart under en brænding eller med en harddisk. Her er der oftest en facilitet der sikrer korrekt shutdown.
5. Udstyr. Der er i dag et hav af udstyr der benytter USB standarden: webcam, lyd, ethernet-adaptere og meget mere. I dag så jeg under tipssektionen at man nu kunne få en stikdåse, således at man kan tænde/slukke alle elektriske apparater når computeren tændes/slukkes.
6. Det er sandsynligt at USB standarden i fremtiden bliver udvidet til at være endnu mere fleksibel. Man kan forestille sig en højere båndbredde eller længere rækkevide i kablet. Da vil den eksisterende USB 2.0 port stadig kunne bruges, man har således ikke købt udstyr der bliver ubrugeligt, snarere forældet.

Det var lige hvad jeg kunne komme på. Jeg har ikke vurderet andre standarder, blot de fordele jeg kunne se ved USB 2.0

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 07-12-03 18:29

Tak for et meget flot svar srhansen.

Jeg køber et PCI kort USB 2.0.