/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Forslag til stærk byg selv pc ønskes
Fra : mogens6
Vist : 713 gange
220 point
Dato : 28-11-03 19:15

Hej der på Kandu.

Jeg kunne mægtig godt tænke mig selv at samle/bygge min nye pc. Mig og min kammerat har nu været indgående interesseret i pc et par år. Jeg har skilt og samlet nogle gamle pc’er på forskellige måder, og syntes nu det kunne være meget interessant at prøve at SELV at samle/bygge en helt ny pc
.
Og den skal edder-som-jeg kan-sige-det, være stærk. Den skal altså stadig kunne gå an om et par år også. Bundkortet skal ud over at yde den store cpu retfærdighed, ikke være for sart rent fysisk. Der skal være gode udvidelses muligheder, jeg kan godt lide at eksperimentere og spænde ting hårdt for, så der skal også være god plads i det nye kabinet også.

Ikke alene kan jeg finde på at montere meget ekstra hardware, jeg kan også finde på at have mange forskellige programmer og ekstra hardware åbne/aktive på samme tid osse. Så strømforsyningen skal osse være lidt af en motherf(BIIIIIP)ker.

MEN jeg kender altså ikke til de forskellige mærker hardware, deres fotræffeligheder og fortrædeligheder.

Kan jeg få en god solid, alsidig og universal pc for cirka 4000 til 4500 kr.(i de billige butikker såsom Føniks, shg, eller Århus pc lager i Århus)

Jeg bor i Århus, så det ville være bedst at købsstedet er i nærheden, men jeg har bil så jeg kan godt køre lidt efter et godt tilbud.

Og er der nogen nogen som vil give bud og forklaring på forskellige konfigurationer, med gode odds for at kunne imødegå mine krav??

Jeg er nødt til at bede om mærke og model for hver del idet der jo ikke er meget tid og venlighed til nybegyndere i de billige butikker. Jeg har jo skærm, tastatur, printer, og så videre, så de 4000 til 4500 kr. er rent til kabinettet og dets indre.

På forhånd mange tak, jeg er ny her på Kandu, så jeg har desværre ikke ret mange point at give. Dem jeg giver er altså dem jeg har, så jeg håber at der kommer nogen gode svar alligevel.

Hilsen Henrik

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-11-03 19:27

Vi har bygget PCèr op af løsdele.
Det var dengang, det virkelig kunne betale sig.
Rent økonomisk, kan det i dag IKKE betale sig.
I alle større supermarkeder, kan du finde en konfiguration, der er langt billigere, end du selv kan bygge den til. Uanset om du køber delene engros, som hos eks.:www.computerstore.dk, hvor vi handler.
Mit råd er, køb en billig klon maskine, og byg så videre på den...

MVH
JMS

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-11-03 21:28

Det vil jeg da osse sige Men derfor kan du da sikkert godt få en billig god hos f.eks fønix at bygge videre på.

Jeg ville satse på den nye 64 Mb athlon processor og mindst DDR 400 ram. Endvidere SATA harddiske, men grafikkortet er straks værre! Måske et ati 9600 eller nvidia 5600, da det er rimiligt billigt at udskifte! Så vil den muligvis holde et par år!

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 29-11-03 12:44

Hej kandu

Vi har nu fundet dette system konfiguration i en butik i århus.

Vi vil spørge om det er et godt system, gode data til prisen, og der ikke evt er nogen hage ved systemet.

Så giv gerne nogle bud på om den er værd at købe i forhold til andre bud på markedet.

Om specifikationerne er ok.

prisen på computeren er 4995,- kr samlet og testet

Dette komplette PC system er mest fokuseret omkring multimedia, og er derfor velegnet til spil såvel som grafisk arbejde. Med en kraftig Barton XP2500+ processor, Radeon 9600 Pro grafikkort med 256MB DDR RAM, er det ikke længere noget problem at følge med i de nye computerspil!

Kabinettet har bl.a. 2x USB 2.0 porte i fronten.

Processor
AMD Athlon Barton XP 2500+ (1830MHz) Box

Kabinet
Codegen 3306 Sort, USB 2.0, 300w ATX

Bundkort
Soltek SL-75FRN2-L ATX, nForce2 chipset

RAM
512MB Kingston DDR-RAM PC3200 (2x256MB)

Harddisk
Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB Fluid (2MB)

Grafikkort
Club 3D RADEON 9600 256MB, DVI/TV-OUT

Netkort
10/100 Mbit (onboard)

Lydkort
6 channel AC'97 (onboard)

CD-Brænder
AOPEN CRW5232 52/32/52 IDE

Floppy
Alps 3.5" Floppydrev *sort*

Tastatur
Logitech OEM Internet Keyboard PS2, Sort

Mus
Qtronix Scroll-mus, Sort

Systemet leveres samlet, klar til installation af styresystem

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. 4.995,00 DKK

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 29-11-03 12:50

Og hvor meget kan en 2500 mhz barton processor overclockes uden problemer med stabilliteten af computeren

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 29-11-03 12:52

undskyld 2500+ (1830 mhz) overclockes

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 12:56

Den konfiguration du nævner, ser udmærket ud. Prisen er også i nærheden af det den bør være p.t.
Så du laver ikke noget helt galt, hvis du køber denne.
MVH
JMS

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 220 point
Dato : 29-11-03 13:09

>mogens6

Nu er overclockning ikke altid en løsning, eller garanti for at du får meget mere gavn af en processor, og er det i forbindelse med nyindkøb, skal du passe på, da garantien derved bortfalder.

Men budgettet taget i betragtning er jeg også af den opfattelse at den konfiguration du selv har fundet frem til er helt ok.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-11-03 17:14

Udmærket pc til prisen. Jeg kan ikke rigtigt se nogen grund til at overclocke!

Godkendelse af svar
Fra : mogens6

Dato : 30-11-03 15:24

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 30-11-03 15:25

svært at vælge hvem der skulle vinde svaret, men prøver alligevel

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 15:34

mogens6
Det skal du ikke tænke over. Når jeg stiller spørgsmål, har jeg mange gange det samme dilemma.
Nu tror jeg ikke, at de fleste her på kandu, er her p.g.a. point.
Jeg selv er her, mest grundet udfordringen i spørgsmålene, som når en ven spørger. Ikke...
Du skal ikke svare, fordi jeg ser ikke dit svar. Jeg stopper abonnement på spørgsmålet.
Tak for en god dialog.
MVH
JMS