/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
koden til at...(HASTER)
Fra : Hended
Vist : 1634 gange
1 point
Dato : 26-11-03 17:10

nogen der kender DOS koden til at åbne CD-Drevet?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-03 17:20

Skal du bare have din CD ud, så er der et lille hul på fronten under klappen. En clips du har rettet lidt ud, kan stikkes ind og udløse, så skuffen kan åbnes (hives ud)
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-03 18:52

Var det hurtigt nok.
Emesen.

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 26-11-03 19:21

jaja..... Men kender du koden du/alle andre som man skal skrive i DOS/command-promt sådan at CD-Drevet åbner...
Det fordi jeg vil prøve at drille min søster...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-03 19:30

Ok - men jeg har en sjov ting fra incredimail - en kopholder hvor skuffen ryger ud.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-03 11:41

Se og du skal finde... her : http://techrepublic.com.com/5100-6270-1053091.html

Lidt nede på siden: Open sesame...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 27-11-03 20:41

hmm... jeg har checket linket men der ikke lige sådan en kode
Så.... Jeg mangler stadig en kode

Håber der nogen der har sådan en kode

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-11-03 22:04

Så kig på denne fra molokyles link.
http://www.bookcase.com/library/software/msdos.util.cdrom
et godt stykke nede.
CDROMCMD
Summary: CD-ROM commands from prompt v1.1, w/ BP source
License: Freeware
Download: cdromcmd.zip (Jul 1 1999, 14K)
Description:
This archive contains v1.1 of cdromcom.exe, which provides basic CD-ROM
commands such as Play, Eject, etc. from the command line. Source files
are also included (Borland/Turbo Pascal 6/7).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-03 10:50

emesen -> Tak skal du have. Jeg burde måske have været lidt mere præcis.

Da der ikke findes CD-ROM kommandoer i DOS, må man selv lave nogle externe kommandoer = *.com eller *.exe filer. De ovenstående er altså implementeret i Pascal, men kunne lige så godt være lavet i C/C++, VB, LISP, ASSEMBLER.. eller noget

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 28-11-03 14:26

hmm... der sker ikke noget... Jeg kører XP men der sker ikke noget.....
Jeg ved ikk lige hvad der galt...

Men håber stadig der findes et svar!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-03 14:33

Så vidt jeg ved er der altid problemer med XP og DOS. Jeg bruger Win98 og der er no probs.
..er der ikke noget med at XP kører DOS som en process under cmd? I så fald sætter XP restriktioner for, hvad du kan foretage dig på maskinkode niveau. Altså nul adgang til disk-area, memory, skærm adresser, bios osv...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-03 14:43

Du kan sætte forskellige kompabilitets ting her : http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q301911
Se om det hjælper.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 30-11-03 12:34

yes yes...

Men man kan altså ikke lige ændre "Kompabilitets" indstillingerne på cmd.exe der står at man ikke kan ændre på fordi at det er en del af XP...

Men der må altså være en måde at gøre det på

fx. Inde i windows media player kan man vælge "skub ud" altså hvad er koden til det?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-03 14:58

Spørg microsoft

I windows programmer køres 'native code' skrevet til processoren via operativsystemkald. DOS er blot simuleret af XP. Netop derfor har man ikke mulighed for at køre 'native code' under DOS !!! Skal du skrive code der manipulere enkelte porte eller andre hardware-ting, skal det en tur rundt om XP. Da XP's DOS simulator ikke er 100% memory kompatibel, er der i DOS begrænsninger for hvad du kan lave code til. Du kan ikke via DOS skrive kode til memory, det være sig skærmadresser, harddisk osv.

DERFOR !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 02-12-03 15:14

okay da.........Men er der så ikke nogen der har et lille .exe program der åbner CD-Drevet ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 16:06

Jeg kan sende en mail som gør det - så kan du selv skille den ad.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-03 16:41

Ser du ikke ordentlig efter i de link's du får? ftp://ftp.simtel.net/pub/simtelnet/msdos/cdrom/fxeject.zip

Citat
FXEJECT
Summary: Open/close CD-ROM drive disc tray

Download: fxeject.zip (Sep 14 1996, 13.3K)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 02-12-03 20:21

Det kan godt være jeg ikke lige så den men den virker ikke

emesen: min mail er 2@e-garfield.com

MOLOKYLE du lyder ikke helt dum, tror du at du selv kan lave et sådan .exe program
der åbner CD-Drevet bare når man klikker på det?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 20:31

sendt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-03 12:00

Hended -> Ja, det kunne jeg vel godt, men nu er det sådan at min computer 'døde' i forgårs, så alle mine værktøjer er ligesom 'låst' lidt inde til jeg får en anden engang i det nye år. Nu bruger jeg en forbindelse hos en veninde der er pædagog, ansat i SFO, og hun har sgu ikke meget plads at rutte med på HD'en. Heller ikke mange værktøjer og da slet ikke compilere

Jeg ville nok skrive det i C/C++ eller JAVA, men tiden er ikke lige til det nu

Jeg tøffer lige lidt rundt på nettet og ser om jeg kan finde noget kildekode til dig et sted.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-03 13:05

Imedens jeg tøffer videre kan du jo se om dette sharewareprogram er noget du kan bruge : http://www.1000files.com/Desktop_Enhancements/Shell_and_Desktop/CDEject_6194_Review.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-03 13:27

Lidt tysk source i VBasic : http://www.activevb.de/tipps/vb6tipps/tipp0425.html

Lidt ActiveX ting : http://www.aaxcomponents.com/aaxDriveManager/main.htm

Et toolkit :

Citat
ACDKIT10.ZIP ... 15-Sep-1996 ... 85K Download file : http://files.danen.org/pr/bas/acdkit10.zip
AUDIO CD TOOLBOX lets you add Music CD audio capability to your QuickBASIC, PDS7, and VB/DOS applications. Play individual audio tracks, entire cd's, specific portions down to 1/75 of second, adjust volume, eject/lock cd tray, and more.

En massiv Linux ting : http://216.239.57.104/search?q=cache:3OvMlYH2DhMJ:www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/ps/CDROM-HOWTO.ps.gz+Cd+eject+sourcecode&hl=da&ie=UTF-8

Mere basic tools :

Citat
PBCDK10.RAR Size: 72681 Date: 2000-06-18 Time: 13:35:46 : http://riverbbs.net/pub2/basic/PBCDK10.RAR
AUDIO CD TOOLBOX lets you add Music CD audio capability to your PowerBASIC applications. Play individual audio tracks, entire cd's, specific portions down to 1/75 of second, adjust volume, eject/lock cd tray, and more. Retrieve complete, location and playtime information about individual audio tracks or entire cd. Includes SoundBlaster (not required) control code also. Much more.

Som du kan se; lille spørgsmål -> KÆMPE svar.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-03 13:29

Tror ikke du får mere for den 1 krone

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 03-12-03 14:48

Tak for jeres hjælp og alt det

Jeg fandt det selv......

Men det virker kun nogen gange.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-03 15:15

Guuuuuuuuuuuuud lad høre ???

Ps. Hvis ellers du mener at have fået svar er du så ikke sød at lukke spørgsmålet?

Det er go' tone og meget accepteret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 16:29

molokyle - hvad er gået i stykker på din comp.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-03 16:50

En kreds i keyboard controlleren på bundkortet er stået af og har taget rejsen til de evige komponentmarker

Se her : http://kandu.dk/dk/spg/27336

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 03-12-03 19:26

tja jeg ved sku ikke lige hvordan jeg skal lukke det her...
Altså der er jo ligesom ikke nogen der har givet svaret...
Det altså ikke sådan ondt ment altså

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 20:59

Lad du den bare stå åben, så kan det være der kommer en forbi med løsningen en dag.
Virkede mailen.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 11:37

Helt iorden, men må vi ikke lige høre, hvordan du løste problemet eller hvilket program du fik til at virke nogen gange ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 04-12-03 13:53

Jeg fandt det her :

http://www.rjlsoftware.com/download/cd.zip

Det er sku meget sjovt at drille andre med

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 14:07

Så lige de også har : http://www.rjlsoftware.com/download/traycd.zip

..sjov lille ting

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 15:59

der røg mit point.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 16:00

der røg mit point.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 28-12-03 20:02

Hvordan får du det til at køre på andre computere???

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 04-01-04 13:06

emesen var hurtigst med en praktisk løsning --- og molokyle fandt funktionen du savnede....

****

Dette spørgsmål synes at være besvaret.... Luk venligst spørgsmålet.

På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-04 13:13

Afstår
Emesen.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 04-01-04 13:28

Hej Emesen...

Som du nok ved fra mit tip, er jeg blot på udkig under forskellige kategorier efter u-lukkede spørgsmål for at få folk gjort opmærksom på problematikken.... Jeg afventer stadig hvad reaktion kandu kommer med, men der MÅ komme en reaktion nu hvor så mange har opmuntret til at vi får lukket spørgsmål...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-04 13:33

Ja - helt enig - og det var bare for at spørger havde nemmere ved at lukke.
Emesen.

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 05-01-04 20:02

Hmm... Jeg synes selv(så vidt jeg husker) at jeg selv fandt svaret...
Men til Lasse_Madsen jeg har et LAN netværk der hjemme med 3 pc'er koblet sammen...
På min pc kan jeg for så vidt styre dem.
Jeg har et slags DOS program der kan koble mig op på en af de 2 andre...
Og når jeg er koblet op på den kan jeg køre kommandoer(DOS) på den pc...
Altså jeg ligger det der cd åbner program ind på den pc jeg vil åbne CD-Drevet i fx. C:\WINDOWS\system32\cd_open.exe
Så køre man bare den kommando i cmd promt...Vis du fatter noget af det jeg siger...
Men tilbage til point'ne.... Jeg synes at den der komme med et program der kan vise hvad der bliver vist på host pc'ens skærm på min, sådan et program der ikke har sådan et sytem tray ikon nede i hjørnet, har fortjent det ene point...

PS jeg kører XP

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 05-01-04 20:06

Hended ->

Hvad hedder det dos-program, for jeg har også prøvet på at lede efter et ligende dos-program, hvor man kan styre andres computere???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-04 21:32

Nå men jeg lukker af her i dette spørgsmål.
Held og lykke.
Emesen.

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 06-01-04 07:37

http://www.beyondlogic.org/consulting/remoteprocess/BeyondExec.htm

her står der en masse om programmet og noget længere nede kan du dpwnloade det...
Men hvad med mit sidste spørgsmål...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 11:45

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 25-03-05 09:29

Du kan da også drille din søster ved at få compen til at genstarte...

Koden virker kun i XP:

Kode
shutdown - r

Skriv det ind i en BAT-fil og lav endnu en BAT-fil, der åbner den anden, så computeren genstarter...
Bild din søster ind, at den BAT, der åbner den anden, er et lille spil, og når computeren så kommer med den
boks der, så lad somom at du går totalt i panik!

//Kettedk