/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
ASUS P2B og W2k låser ved netværkslogin
Fra : bigdane_dk
Vist : 1122 gange
100 point
Dato : 25-11-03 10:47

Hejsa herinde,

Her er et lille problem jeg har bokset med i et stykke tid nu

Jeg håber at I guruer kan hjælpe mig for jeg er kørt fast:

Jeg har et ASUS P2B Motherboard med 128Mbytes RAM, PII/233MHz, 1 stk CD drev, 1 stk CD-brænder, 1 stk Maxtor HDD (model 90840D5 ~ 8,4Gbytes), Trio S3 skærmkort og Realtek 10/100 netkort.
HDD'en står som master, og CDR som slave på primær IDE, brænderen står som master på sekundær IDE.

Jeg mener at have lokaliseret problemet til bundkortet, men er ikke 100% på det.

Der sker følgende: hele systemet booter korrekt op, dvs. bios'en finder det den skal finde, i de størrelser den skal. Windows starter ok, og alt ser perfekt ud. LIGE indtil man skal logge på netværket (der er ikke andet netværk end en ADSL linje, men da vi er flere brugere, og jeg ikke gider at have ungernes ting liggende når jeg bruger PC'en, så er man jo nødt til det... ).

Når man så har indtastet administrator password'et, låser hele dynen fuldstændigt.
hvis jeg derimod starter op i fejlsikret tilstand, så kører det ok.. ikke perfekt, men ok.

Hvis jeg tager disken og flytter den over i en anden PC (PIII/800 bla bla bla flere info kommer hvis det ønskes), så kører det perfekt! Jeg er fuldstændig på herrens mark nu.

Jeg har opdateret BIOS'en på P2B'en til 1012 (sidste nye fra ASUS), det hjalp heller ikke

Jeg har prøvet med en anden harddisk også (en 20 G, de nærmere detaljer har jeg ikke ved siden af mig nu, men de kan findes hvis de ønskes), men problemet er det samme.

Jeg har prøvet at installere W2k pro både i dk og us udgave, ingen held.

Mvh
BD

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-11-03 11:24

Det lugter af et netprogrammel vs. netkort problem.
Prøv at slette netkortet "Start - Indstillinger - Hardware - Enhedshåndtering - Netværkskort" og derefter geninstalleret.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 25-11-03 12:16

Hej Jens,

Har prøvet uden netkort..
har prøvet med netkort..
har prøvet uden andre IDE-enheder end harddisken.
Har prøvet med forskellige indstillinger for harddisk access i BIOS.

Mvh
Bd

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-11-03 12:39

Har den nogensinde kørt med W2K?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-11-03 12:51

lyder som netværks fejl
kører du med fast ip eller DHCP ?
kører du w2k pro eller w2k server ?
er problemmet også når de "andre logger ind ?

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 25-11-03 13:22

jens: lige netop dette motherboard har jeg IKKE haft til at køre med W2k, dvs. i fejlsikret tilstand halter det afsted, men der er ingen enheder der melder fejl?

dk: Det er en W2k pro (både dk udgave og us udgave er prøvet) med DHCP, og problemet er uafhængig af hvem der logger ind. Jeg har prøvet at fdiske og geninstallere UDEN netkort -> samme fejl

BD

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-11-03 14:41

kig i din "event log" om fejlen evt. står der...

prøv evt. med et andet netkort
og dobbelt tjek om ip adresser DNS osv. er korekte

her er et også et hint om hvad det kan være
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;259787&Product=win2000

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-11-03 14:58

Du er ikke alene big..
Der ser ud til at være nogle problemer med com1 og com2

prøv at "disable" com1 og com2 i bios

http://www.nickles.de/static_cache/537538116.html
http://www.supportnet.de/_database/html/2002/7/105499.asp

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 25-11-03 15:34

DK:event.log er nok ikke det værste sted at kigge, men jeg har hidtil ikke kunne finde den.... PC'en låser jo inden jeg kommer til tasterne
hvis jeg så starter PC'en i fejlsikret tilstand, så er det jo en anden event.log der ligger eet eller andet sted. Er lige kommet i tanke om at jeg kan installere W2k på en FAT formatteret disk og så boote på en win98 floppy... hvor skal jeg så kigge henne efter event.log? hvad med boot.log; hvor finder jeg den?
Angående de lange logintider, så kender jeg dem kun alt for godt, men ikke på denne PC. Det er på min anden... med Zonealarm installeret.... så jo det kender jeg... men det er en anden historie...

JensT:
Sorry... har disablet com 1 og 2 i bios'en .. også parallelporten har været disablet... sorry.. glemte det i skyndingen..
Så vidt jeg kan se, så omhandler dine links problemer med com 1 og 2. Dem har jeg ikke problemer med.. endnu.. tror jeg da... ved det jo ikke da PC'en ikke har lyst til at komme i luften 100% endnu...

Bent

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 25-11-03 15:36

dk: hov.. glemte lige at fortælle dig at jeg har en HELT frisk installation af W2k lige her UDEN netkort... låser også..

Bent

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-11-03 16:07

Umiddelbart vil jeg sige...

Drop det motherboard - Der må simpelthen være en eller anden fejl/kompatibilitetsbrist.

Sidste ide fra min side - Er der nogen form for APM (power management) i BIOS på motherboardet? så prøv at slå alt fra der

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-11-03 16:08

Nah... En Ide mere... Kører din processorkøler?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-11-03 16:36

hmm
hvis der er noget hardware som ikke erkompatibelt med w2k, ville w2k melde fejl under
install.........

næste.......
sæt en anden ram klods i
hvor varm er din prossesor ? (kan som regel ses inde i bios setup'en)

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 25-11-03 20:52

Jens: jeg vil lige undersøge hvad der er at stille på mht APM, men jeg mener nu at det hele er slået fra... men undersøger lige... og processor-blæseren.. ja den kører... 4166 rpm (set i BIOS'en )

dk: jeg vil prøve det med RAM-klodsen, men tror ikke det vildt store på det.. det er PC100 RAM og bussen kører ikke mere end 100MHz Temperaturen på processoren ved jeg ikke noget om lige nu.. checker lige op og vender tilbage..

Jeg kom til at tænke på... kan det være for gamle drivere til chipsettet? umiddelbart ikke for så skulle der jo ikke være noget som helst der kører... eller?

Mht placeringen af event.log og boot.log... er der nogen der ved hvor de befinder sig?

Bent

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-11-03 21:12

event.log =
AppEvent.Evt
SecEvent.Evt
SysEvent.Evt

filerne kan ikke aflæses korrekt i f.eks notepad
så du skal have dem ovre på en anden pc (xp/w2k)

om de gemmer sig samme sted på w2k som på XP kan jeg pt. ikke svare på
men de ligger her på XP
c:\windows\system32\config

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-11-03 01:24

>DK - nu glemmer du ikke at samme harddisk kører korrekt på en anden maskine.. ?

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 26-11-03 12:02

en lille opdatering..

Motherboard temp er 29 grader.. CPU temp er N/A
Alle spændinger er indenfor tolerancen.

Den eneste af .EVT filerne (der forøvrigt ligger i C:\winnt\system32\config ) der kan læses er SecEvent.evt. De andre er korrupte
Forøvrigt er SecEvent tom??

Har ikke fået testet med anden RAM-klods, men det kommer

Bent

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-11-03 12:24

oki

CPU temp er N/A ?? kan du ikke afllæse den, eller hvordan skal den forstås

det er meget normalt SecEvent er tom
den som er interssant er AppEvent.Evt og SysEvent.Evt

hvis dit motherboard/*chipsættet er for "gammelt"
kan du ikke installere w2k, w2k vil komme med en fejlmeddelse under install og afslutte.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 26-11-03 14:07

dk: CPU temp vises som N/A i bios'en så den er åbenbart ikke tilgængelig..

Appevent og sysevent er korrupte (det er hvad jeg får når jeg forsøger at flytte dem fra den pc og over på en anden. men der kan forskellige udgaver af 2000 måske drille? jeg har en US service pack 4 som kører fortrinligt, hvor jeg via floppy flytter .evt filer.

Jeg har nu reinstalleret idag igen, og der døde installationen ved "velkommen til guiden netværksinstallation".

Ved at genstarte i fejlsikret tilstand, gennemføres netværksinstallationen ok. Pt forsøger jeg at få oplysninger ved at genstarte i fejlsikret tilstand med netværksunderstøttelse. Dette burde give lidt info. Men det tager tid

Jeg vender tilbage når jeg har mere nyt...

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-11-03 14:16

Ved du hvad... Når den stopper på forskellige steder... Det lugter altså meget af at din CPU kører varm - Den er vel ikke fyldt med støv i køleribberne?

Andet spørgsmål... Når den stopper, lyser den da konstant i harddisk LED'en?
Jeg tænker i retningen harddisk-cache/Controller kompatibilitet...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-11-03 14:38

lyder som om der er konfikt mellem netkortet og andre enheder
eller dine ram
underliget den skriver n/a ved cpu
prøv at røe ved køleripperne på cpu, hvis du brænder fingerne har du sansynligvis fundet fejlen !!!
hvis du kan og vurdere temp til ca 30-40 grader
er det ikke der fejlen ligger.
har du sat "paritets check" til disabled for dine ram ? (i bios)

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 26-11-03 15:03

hmmm du kunne have ret, men men men men.. det er ALTID ved netværkslogin, og det er ligegyldigt hvor længe den har stået.. og nej der er ikke støv i køleribberne, det har jeg nemlig fjernet med trykluft.

Den låser som sagt fuldstændig, med harddisk LED'en tændt, og tastaturet fuldstændig låst, power switchen skal man holde inde > 10 sek for at slukke, såehhhhh... jeg ved det ikke. jeg har nu startet dyret op i fejlsikret med netværk, og der er nogle fejl i systemloggen (jeg antager at det er i den at vi i første omgang skal kigge?) den første er:

Serveren {1BE1F7...........} blev ikke registreret af DCOM inden for det specificerede tidsrum.
Bruger: NT AUTHORITY\SYSTEM, Kilde: DCOM, kategori Ingen, Hændelses ID: 10010

så kommer en oplysning om at Event log er startet.

derefter:
Tjenesten System Event Notification afhænger af tjenesten COM+ Event System, der ikke kunne starte pga følgende fejl:
Det er ikke blevet forsøgt at starte tjenesten siden sidste opstart
Bruger: ingen, Kilde: Service Control Manager, kategori Ingen, Hændelses ID: 7001

hvis vi så tager program loggen:
Diskydelsesobjektet kunne ikke åbnes. Den returnerede staduskode er data DWORD 0
Bruger: Ikke tilgængelig, Kilde: PerfDisk, kategori Ingen, Hændelses ID: 1000

Beskrivelsen for hændelses-id {2001} i kilden {rasctrs} blev ikke fundet. Den lokale computer har muligvis ikke de nødvendige oplysninger i registreringsdatabasen eller DLL-meddelelsesfiler til at vise meddelelser fra en fjerncomputer. Følgende oplysninger er en .
Bruger: Ikke tilgængelig, Kilde: rasctrs, kategori Ingen, Hændelses ID: 2001

WMI ADAP kunne ikke indlæse ydeevnefilen winspool.drv pga. et ukendt problem med filen: 0x0
Bruger: Ikke tilgængelig, Kilde: WinMgmt, kategori Ingen, Hændelses ID: 37

Standardpolitikken til den lokale computer kan ikk eoprettes. Fejl -2146893802 ved oprettelse af blob til genorettelsespolitik.
Bruger: Ikke tilgængelig, Kilde: SclgNtfy, kategori Ingen, Hændelses ID: 1001

Hvis I får noget ud af disse meddelelser, så håber jeg at I kan løfte sløret lidt for mig. Jeg har taget fejlene med den ældste først.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 26-11-03 15:06

processoren er ikke mere end max 30 grader varm, så det skulle være ok.

Fejlen sker både MED og UDEN netkort, så det burde ikke være en konflikt. HVIS det er en konflikt, så er det mellem mere end to enheder... lidt utænkeligt.. ikk?? eller??

hmm.. paritetscheck.. jeg mener ikke at man kan sætte det, men jeg checker lige..

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 26-11-03 15:46

Paritetscheck: boardet har selv fundet ud af at der ikke er paritet på RAM'en.
Jeg har disablet al power management i BIOS'en. Uden lykkelig udgang

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-11-03 15:46
Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 27-11-03 08:29

ny update:
Prøvet med en RAM klods jeg VED virker det er dog et stk 128Mbyte hvor det var 2x64 Mbyte der sad i før.
Stadig samme resultat.
Jeg har ændret på busclock'en fra 66MHz til 100MHz, hvilket kun gjorde problemet værre så den blev ændret tilbage. jeg kan desværre ikke sætte den lavere (hvilket også ville sløve umanerligt meget ned, men igen.. for at få et virkende system...)

Jeg har prøvet det med WMI ADAP.

Mht event 1000 og 1001, så er det ikke en replication server jeg har her, så jeg tror ikke at det har relevans her.

og event 7001; det er et forsøg værd, så jeg prøver lige og vender tilbage.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 27-11-03 13:04

jubiiiiii.. det ser ud til at jeg har løst problemet...

hold på hat og briller..

Jeg satte mig ned og prøvede igen, og under netværkslogin kom jeg til at skubbe til musen, så markøren røg ud af loginbilledet... -> computeren gik i baglås!!

ahaaaaaa.. tænkte jeg.. grafikkortfejl!!!!
skifte skifte... fra et S3 trio 64V+ PCI kort til et ATI rage pro AGP kort
Case closed.... problem solved... ser det ud til.. jeg vender tilbage med info om det også er løst i den endelige konfiguration...

MANGE TAK for hjælpen.. nu er problemet bare.. HVEM skal have de skarpe??

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 29-11-03 16:09

Så er der en endelig status:

Skidtet virker!!

Det er godt nok utroligt at et skærmkort kan ødelægge så meget.

Min næste opgave er 100 meter skærmkortskast..

og så forresten.. også at sige tak for hjælpen til alle.. to..

Mvh
Bent

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-03 16:35

hmm
så var det en ram fejl.............
bare på skærmkortet istedet.

Godkendelse af svar
Fra : bigdane_dk

Dato : 30-11-03 12:54

Tak for svaret dk.

Det var ikke lige dig der gav mig løsningen, men for det hårde arbejde...

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-12-03 00:30

Egentlig interessant.. kortet klarer dos skærmen, 1.grafikskærm (også dos) og så netværkslogin der er den udvidede grafik og så først ved process i den udvidede grafik, står det af, måske i forbindelse med indlæsning/brug af yderligere grafikdriver, da den jo lyste konstant på disken.
Du skal måske ikke kaste grafikkortet langt væk... Det kan jo stadig være en programfejl

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-12-03 00:43

Se lige her..:
http://www.driverguide.com/boards/s3/2443.html
Desværre er diskussionstråden fejlbehæftet der, så man kan ikke se hele historien.
---
Fandt også denne:
--
S3 Trio 64V+ or S3 Virge
In general, PCI graphics adaptors with the S3 Trio 64V+ or S3 Virge graphics processors are able to support PCI video overlay. Some graphics adaptor manufacturers do not fully support Overlay Mode in the Windows display drivers released with the cards however. If you notice any disturbances in the overlay window (picture area) during movie capture, try changing the resolution and/or colour depth of your graphics adaptor. Do not change resolution or colour depth "on-the-fly" with these cards, as this may cause Windows to crash.
--
Det kan være et spørgsmål om standard / non standard indstillinger, der gør det ved den første grafikbrug..

Anyway.. Du kører nu... - Det var mere at kortet måske stadig er anvendeligt til anden brug.

mvh
Jens