/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
støj i højttalerne
Fra : agf96
Vist : 511 gange
200 point
Dato : 06-11-03 12:01

Mit problem er at der kommer en masse støj og "knirkelyde" i højttalerne (indbyg. i fladskærm) når jeg browser, ruller med billedet, mm.
Mit lydkort er indbygget i bundkortet og jeg har selvfølgelig prøvet at geninstallere driver til lydkortet uden resultat. Jeg har et SB Live 5.1 lydkort liggende fra min gamle maskine, kan jeg installere dette på bekostning af det indbyggede kort, og kan jeg evt. bruge begge kort på samme tid (hvis jeg får løst støjproblemet)? Jeg kører XP home.

Lars

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-11-03 12:11

Støjen kommer fra de andre dele der er strømførende, samt at ledningerne til højtalerne nok ikke er godt nok afskærmede.

Det vil ikke hjælpe at sætte et andet lydkort i, men brug i stedet for externe højttalere.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jalaha

Dato : 06-11-03 12:15

Enig i det ikke har noget med lydkort at gøre.

Flyt din eventuelle trådløse modtager/ledning til musen væk fra skærmen.

Mvh
Jalaha

Kommentar
Fra : Dark_Magician

Dato : 06-11-03 12:46

Hey, det er nok alle de elektriske dele der laver støjen, men være opmærksom på at, hvis dine højtaler er meget tæt på skærmen, kan det medvirke at din skærms hjørner, bliver en anden farve, fordi den sende en masse trykbøljer mod din skærm, så hold højtalerne lidt væk fra skærmen, men hvis du skal ordne sådan et problem, skal du bare bruge en magnet, ikke en normal magnet, men en der er beregnet til skærme, sådan en kan du nok købe hos forhandler, men måske skulle du ligge nogle af din elektriske dele, selvfølgelig ikke inde i din Pc, men udenfor, lidt væk fra skærmen. Har selv oplevet det, engang, det med skærmen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-11-03 13:14

Fænomenet kaldes i fagsproget "interferens" som du kan læse mere om ved at søge på ordet i google.

ellebye

Kommentar
Fra : agf96

Dato : 06-11-03 13:18

NU har jeg flyttet den trådløse modtager, fjernet strømforsyningen fra skærmen, sat externe højttalere til i stedet og fjernet alt elektrisk inden for en radius af en halv meter pånær mit web/digitalcam som kører på batteri/USB. Er der andre ting jeg kan gøre, jeg har stadig (måske let reduceret) støj i højttalerne?

Lars

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-11-03 13:26

Det eneste du kan gøre er at sikre dig at ingen elektriske ledninger "gnave" lige op af dine højttalerledninger.

Ellers vend tilbage, men du burde allerede nu have kunnet høre et betydelig forbedring af lydkvaliteten.

ellebye

Kommentar
Fra : moest

Dato : 06-11-03 14:05

Hejsa

Hvis du har fulgt de gode indlæg og der stadig skulle være en smule tilbage har jeg et lille tip.

På ledningen til en standardskærm sidder der noget der er ca 3 gange så tykt som ledningen. Det hedder en ferrit og er ganske simpelt en overfrakke af jern til at fjerne højfrekvendt elektronisk støj. De kan købes i elektronikforretninger som f.eks. Brinck Elektronik på Frederiksborggade tæt ved Nørreport i København og er nemme at klikke på en ledning.

Synderen kan tit være en wallplug (en strømforsyning til at sætte direkte i kontakten) eller andre ting der transformerer strøm ned til lavspænding.

Håber at du får dit problem løst

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-03 18:28

Hej, jeg har selv for nyligt haft en irriterende støj fra min ene højttaler. Jeg har prøvet at skifte til andre højttalere, -det hjalp ikke, -skruet ned for lydstyrken på den "syge" højttaler, -men den voldsomme knasen fortsatte med uformindsket styrke. Sjovt nok så var der som regel ingen problemer før computeren havde været tændt ½-1 time. så startede det med små knas, der blev værre og værre. Mit lydkort er også medfødt, -en del af bundkortet.

Nåmen jeg har haft en del andre problemer med computeren også, og det endte så med, at jeg geninstallerede min Windows ME. Og! Der har ikke været (synderlige) lydproblemer siden. -Jo, hvis jeg skruer HELT op for lyden, så kan jeg da godt høre en rumlen, men den øredøvende støj, som den voksede til før, den forekommer slet ikke mere. Og jeg har da slet ikke lavet om på al den "spaghetti", jeg har bag computeren.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 06-11-03 21:53

nu kører du vel ikke med en af de softwarebasarede cpucolere der påstår de kan sætte tempereturen ned de kan nemlig lave støj i højtaleren,men ellers er jeg enig med de andre men ganske alm sølvfolie kan også bruges til at afskærme ledninger.

Kommentar
Fra : Evil_InuYaSha

Dato : 07-11-03 08:07

Måske skulle du flytte nogle af de elektriske dele, længere væk fra din skærm.

Mvh. Evil_InuYaSha

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-11-03 08:28

>agf96

De tiltag du har foretaget burde have hjulpet betydelig på lyden. Jeg læser du har et andet lydkort. det kunne være du skulle prøve at installere dette. Du kan godt have begge lydkort i samtidig.
Husk blot at bytte diverse ledninger om.
Du kan deaktivere det indbyggede lydkort i systemopsætningen.

ellebye