/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Større strømforsyning?
Fra : hundebol
Vist : 434 gange
100 point
Dato : 05-11-03 21:02

Hej

Har lige købt et nyt ECS-bundkort til at køre en AMD Duron 1300mhz på.... min strømforsyning yder kun 235Watt.. er det nok?? har nemlig hørt at nye bundkort mindste skal have 300Watt... er det forkert??

Venligst forklar, så jeg ved om jeg ska købe ny strømforsyning...

Mvh.
Brian Hundebøl

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-03 21:27

Det kommer an på om du udnytter alle dine watt. Hvis du sætter alle strømstik til kan det godt være at det kniber med 235 watt, da bundkortet nu guffer lidt mere.
Emesen.

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 05-11-03 21:54

Hej

Jeg ville nok vælge en 300W. CPU og Ram suger helt godt. Cd rom og brænder + 2 diske???
Tja så er det altså 300W.
Men prøv dig frem

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 05-11-03 21:59

235W er LIIIIIIGE lidt nok til næsten ethvert bundkort.... Jeg vil også råde dig til MINIMUM 300Watt... Men køb evt. en 400W eller 350W... Så er du fremtidssikret

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 05-11-03 23:58

Hej Hundebol

Kig forbi www.edbpriser.dk -hardware-kabinet tilbehør der finder du lidt for enhver penge pung og ører "low noise" der er nogle som er billige og nogle som er rimelige effekt og lav blæser støj til en rimelig klejne.

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-03 00:11

Det er nok!

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-03 02:49

Altså, hør lige......

Hvis der skal købes ny strømforsyning så køb en så kraftig (og lydløs) som din pengepung kan klare.

Men ellers, så er 235 Watt rigeligt.

Jeg har en watt måler på 220V delen af min pc. Der trækkes kun 100W for hele computeren (2,4GHz Celeron, tre harddiske, cd-rom, dvd drev, cd-brænder, fem monterede pci kort, fem kabinet blæsere) + jeg har trukket strøm ud til alle externe USB enheder, så de også får strøm fra pc-strømforsyningen.
Og jeg trækker stadig kun 100W gennem strømforsyningen.

En Duron 1,3GHz processor trækker max. 60W
Se: http://users.erols.com/chare/elec.htm
Hvis de 60W ALLE trækkes på 3.3V så er det 18,2Amp.
Hvis de 60W ALLE trækkes på 5V så er det 12Amp
Sandheden er at strømmen trækkes på både, 3,3V og 5V
På en 235W strømforsyning, så må det typisk trækkes op til 115W på 3,3V og 5V tilsammen.

Til sammenligning, så siger samme cpu liste at min processor trækker max. 59,8W

Med andre ord: Klap lige hesten, slå koldt vand i blodet, tøv en kende.

Hvis du vil vide præcist hvor meget strøm din pc bruger, så må du frem med måleinstrumenterne.

mvh. Per

Kommentar
Fra : mugge302

Dato : 08-01-04 08:45

Jeg ville nok anbefale en ny strømforsyning da du skriver at du køre med AMD, og eftersom AMD er teeeeemelig strømkrævende, så ville det nok være godt hvis den kunne udnyttes helt... så alt i alt ville mit bud være at få en 3-350 w strømforsyning for at få fuld effekt af processor+motherboard...

Godkendelse af svar
Fra : hundebol

Dato : 30-01-05 21:34

Tak for svaret Per.Frederiksen.