/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
P-III 550 MHz virker kun som P-III 366MH~
Fra : hilding
Vist : 308 gange
160 point
Dato : 05-11-03 11:00

Mit problem er at min P-III 550 MHz kun virker som en P-III 366MHz. Jeg HAR ændret FSB til 100 Mhz i Bios, men det ændrer intet. Jeg har tidligere brugt P-II processorer med 66 MHz FSB og de har virket fint. Men på trods af at manual og bios lover 100 MHz FSB, så kan bundkortet ikke kører andet end 66 MHz. Det er et Soyo SY-6BE bundkort med nyeste bios fra Soyo's hjemmeside. Så bundkortet understøtter P-III. Jeg kan bare ikke få bushastigheden øget. Jeg har PC100 ram i maskinen, så det burde heller ikke give problemer.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-11-03 11:22

Har du studeret manuellet og hvordan eventuelle jumbere skal indstilles for at kunne køre 100 Mhz.

Umiddelbart lyder som et jumber problem.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 05-11-03 14:39

Bundkortet har ingen jumpere, men styres via bios. Jeg har sat bios til at køre 5,5*100MHz, så det må jo være rigtigt nok. Der sker bare ikke noget når jeg booter op: Bundkortet registrerer stadig CPU'en som en P-III 366 MHz. Vil det hjælpe at nulstille (reset) cmos? Eller er der andre muligheder?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-03 14:54

Kan du ikke sætte den til 200 Mhz i bios? Jeg sidder lige og kigger på din manual!
Hvis det værste sker at du ikke kan komme ind i din bios igen skal du trykke på insert et par gange under opstart så vil den resette til default!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-03 14:56

The 133MHz value is used for CPUs with a 66MHz Bus Clock, and the
200 MHz value is used for CPUs with a 100MHz Bus Clock står der i manualen

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 05-11-03 23:50

Jeg har læst i manualen igen og det er rigtigt at der står følgende:
The 133 and 200MHz settings are used as default and as a "safe" frequency, which means that the board can be boot-up at any time even if the BIOS settings are erased or reset, there is however no Pentium II CPU of those frequencies.
The 133MHz value is used for CPUs with a 66MHz Bus Clock, and the
200 MHz value is used for CPUs with a 100MHz Bus Clock. The BIOS
will automatically detect the Bus Clock of your CPU."

Jeg tolker det dog på følgende måde: Der er ikke tale om 200 Mhz FSB eller 133 MHz FSB, men derimod at bundkortet anvender disse hastigheder som standard for processor hastigheden (dvs. 2*66=133 MHz eller 2*100=200 MHz) når der sker en nulstilling af bios eller lign. Jeg kan heller ikke justere FSB til højere end 133 MHz - så 200 MHz er slet ikke en mulighed.

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 06-11-03 08:41

Iøvrigt kan jeg fortælle at jeg har haft en P-II celeron(A) 333 MHz installeret. Selvom den burde kunne overclockes, så vil bundkortet kun acceptere en FSB på 66 MHz. Hvis jeg manuelt ændrede FSB til fx 75 MHz, så kørte Celeron processoren kun de 333 MHz. Er det mon en motherboard defekt?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-03 09:01

Det lyder lidt underligt ja! Din bios burde detektere din cpu korrekt! Er du sikker på du har flashed bios rigtig? Du siger osse at du har 100 Mhz ram, så hvis de kører denne hastighed og ikke 66 Mhz, så bliver det jo endnu mere underligt!

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 06-11-03 12:01

Jeg har flashed BIOS til revision: BE-1A9. Dette gjorde at bundkortet detekterede CPU'en som en P-III 366 MHz istedet for en PII 366MHz. Så der skete et lille fremskridt. Man stadig: Bundkortet vil hverken automatisk eller manuelt kører FSB på 100 MHz. Så jeg tror heller ikke at rammene arbejder ved 100MHz. De har vel samme hastighed som CPU'en - nemlig 66 MHz. Men rammene er PC100, så de burde ikke give problemer mht. FSB på 100 MHz.
Min nuværende bios kan findes på denne adresse: http://www.soyo.com.tw/downloads/dlmissing.php
Vil I anbefale en anden bios? Eller hvilke alternativer er der tilbage at prøve?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-11-03 12:49

Prøv at undersøg markedet for en opgradering af både bundkort og CPU.

En ting du blot skal være opmærksom på er din strømforsyning om den kan klare et andet bundkort, ellers bør du samtidig anskaffe et nyt kabinet.

Måske kan du være heldig at du kun behøver de "gamle" ram 178 pins, som er ret billige.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 06-11-03 14:28

P-III 550 MHz er fint til mit behov. Men du har ret i at jeg måske skulle kigge mig om efter et nyt bundkort. Er der nogen der har et slot 1 ATX bundkort, der understøtter P-III 550 mhz, til salg?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-03 19:54

Det er da muligt du kan finde et billigt inde på www.amiteck.dk under overskudslager!

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 09-01-04 12:53

En anden mulighed www.restlageret.dk