/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Infinity Højtalere
Fra : XeroX42
Vist : 1296 gange
50 point
Dato : 03-11-03 17:21

jeg har et par infinity "reference 61 mk 2" og jeg skal holde en fest her snart og jeg ved ikke prøve om jeg kan sprænge dem med et normalt stereoanlæg tilsluttet. hvis i forstår..
Da det er nogen jeg låner tør jeg ikke helt at skrue fuldt op.. men jeg mener at det er MEGET svært at sprænge nogen kvalitets højtalere som infinity.. men i må gerne svare asap :P

Kommentar
Fra : XeroX42

Dato : 03-11-03 17:26
Accepteret svar
Fra : 7337

Modtaget 60 point
Dato : 03-11-03 18:30

Det eneste der normalt kan "knalde" et par gode højttalere er en for lille eller for ringe forstærker der får for mange bank. Glem alt om de påtrykte effekter. Det er normalt kun skulderwatt der er tale om. Jeg vil uden at blinke påtage mig at tage livet af et par diskanter i et højttalersæt der er påtrykt 300 Watt ved hjælp af en sølle 20 Watts forstærker der overstyres groft. Til gengæld har jeg ingen problemer med at spænde en slæde på 2 x 750 Watt foran et par rigtig gode højttalere mrk 100 - 200 Watt, f. eks Dali, JBL eller som nævnt Infinity. Det der er kunsten, er at lidt mindre end så højt som forstærkeren faktuelt kan. Så kan stort set alle seriøse højttalære tåle mosten, uanset hvad der står på skiltet.

Pissemorsomt har det altid været at en bashøjttaler som Peerles siger kan klare 150 Watt, pludselig bliver ophævet til 350 Watt ved at komme i et kabinet fra Jamo???? Sjovt er det også, at enheden som udskiftning hos Jamo koster på den gale side af 1500,- kun koster 358,- når den hedder Peerles. Sjovt ikke!

Det er generelt aldrig store forstærkere der slår noget ihjel, men klaphatte ved tonekontrol og lydstyrkekontrol, der tror at fuld styrke, det er knappen drejet om til kl 17. Problemet er bare at ved kl 12, yder lortet alt det det kan.

Brug den legendariske NAD 3020. Tape mute kontrollen til og skidtet kan ikke spille for højt. Alternativt, køb en compressor/limittor, indstil den og lås den inde. Så har du anlæg dagen derpå.

Kommentar
Fra : XeroX42

Dato : 03-11-03 22:28

dansk tak

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-11-03 07:35

Som 7337 nævner, er det forvrængningen der tager livet af en højttaler.
Det farlige ved fester, er at et stykke ud på aftenen, når man er ved at være halvsvimmel, lægger man ikke
mærke til forvrængningen, musikken skal bare være høj. Hvis man hørte musik i samme lydstyrke, når man er
ædru, ville man straks skrue ned, da det lyder forfærdeligt.

God fest

MVH

Kommentar
Fra : XeroX42

Dato : 04-11-03 09:25

okay mange tak til jer begge...

Godkendelse af svar
Fra : XeroX42

Dato : 04-11-03 09:25

Tak for svaret 7337.