/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Mere Ram i en presario 5346 (kan kun se ~
Fra : Hansen..
Vist : 592 gange
100 point
Dato : 02-11-03 13:53

Hejsa jeg har en prasario fra compaq. Som har det problem at den ikke vi se mere end 64 MB ram.. der er 2 ram pladser. Og jeg har 2 gange 64 til at ligge men uanset hvordan jeg sætter dem i vil den ikke se mere end en blok af gangen.. chipset er en intel Whitney i810-DC100 og Bios er en version Compaq (09/08/99)

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 02-11-03 19:17

Davs Hansen

Er det 2 identiske Ram blokke, fabrikat,enkelt/dobbelt sidet/hastighed ?
En Presario 5346 Kan tage op til 512Mb Ram altså 2 gange 256Mb !
Så er dine ram ens burde det altså virke. Har du onboard grafik kan det være den der "sluger" din ram.

Accepteret svar
Fra : Mazey

Modtaget 100 point
Dato : 05-11-03 01:12

Hej Hansen..
Jeg vil lige påpege at micijo tager lidt fejl. En Compaq Presario 5346 max kan have 256 mb ram. du kan læse mere på nedenstående link:
http://h20015.www2.hp.com/en/document.jhtml?reg=&lc=en&cc=us&prodId=compaqpres93233&docName=c00030946&cat=
Det der højst sandsynligt er problemet er at den 64 mb klods du har fået fat i er et single side modul. Du skal garanteret have fat i en double sided klods få at få den til at læse dem. Grunden til dette er, at maskinen jo ikke er helt ny, og kan derfor ikke læse 4-8 mb pr. "sort chip" som er placeret på rammene. jo større ram klods, desto flere mb pr. "sort chip"... kan ikke huske hvad det hedder! :)

Håber du får det til at virke!

Godkendelse af svar
Fra : Hansen..

Dato : 15-01-04 22:51

Tak for svaret Mazey.