/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Batteri til en labtop
Fra : arvind
Vist : 354 gange
140 point
Dato : 30-10-03 17:04

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan forlænge levetiden på et litium batteri til en labtop, hvis man aflader og oplader batteriet et par gange. Det skulle være helt fladt og fuldt opladet hver gang. Er det rigtigt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 17:11

Tjae, noget er der om snakken, men det var mestendels med de gamle kviksølvsakkumolatorer. Kloge hoveder siger at det ikke er gældende ved litium batterier. Man læser konstant modstridende vejledninger i behandlingen af batterier. Den sidste jeg så, måtte vi ikke aflade boremaskine batterier 100% - det havde de ikke godt af.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-10-03 17:33

Det er altid sundt at oplade og aflade et batteri en gang imellem, så holder det længere, så du har hørt sandt.
Desværre findes der mange opladere der ikke har afladefunktionen, men hvis man har den så til alle, brug den.

Og hvis man ikke skal bruge batteriet gennem længere tid så aflad batteriet, så vil det også holde længere.

Og det gælder ikke kun de gamle batterier men ligesåvel som nye.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 18:19

Fint ellebye - fortæl det til Hilti. De advarer mod fuld afladning af batteriet (bare lige til en orientering). Og ja, jeg ved godt at en boremaskine og en lab-top ikke har mange paralleller, men batteriernes opbygning er stort set den samme.

Ved NiMH batterierne ser vi heller ikke alle de der advarsler man kørte med i gamle dage om "huske-effekt" osv.

Panasonic'erne snakker heller ikke om "memory" effekt. http://www.actec.dk/li-ionoverview.pdf

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-10-03 18:55

>3773 Prøv lige at læse linken igen. Her står at NiCd har en memory effekt modsat lithium-batterierne.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 19:04

Nu er det jo også lithium batterier vi snakker om, og ikke NiCd batterier, ikk'? Læs nu lige ovenstående igen! Netop ved NiCd batterierne havde man jo bøvlet.

Panasonic'erne siger netop de ingen memory-effekt har, i deres link - modsat NiCd batterier.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-10-03 19:07

Se fejl, trænger til nye briller.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 19:45

Jamen så var vi ikke helt uenige.

Iøvrigt lidt mærkeligt med de der Hilti'er. Vi har altid fået at vide at skidtet skal aflades helt inden opladning. Men det er man altså gået fra. Til gengæld er der et eller andet halvintelligent noget i deres ladere som kan motionere batteriet til længere lavetid.

Min erfaring med mobilos batterier. Er de først kvæstet, er de ikke til at fikse. Hverken med "motion" eller tur i fryseren osv osv. Såøhh er batteriet begyndt at drille, så skift det.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-10-03 20:00

Jeg tror lige netop med batterierne til mobilos, at der er med vilje at man ikke får en lader der samtidig kan aflade. Så er der jo større omsætning i batterier.

Men i øvrigt er det bedst at foretage en langsom opladning i stedet for en lynopladning, da en lynopladning kræver en noget højere ladeampere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 20:12

Det der er vist en helt (og indviklet) videnskab ellebye, i hvert fald hvis man dømmer ud fra Panasonic's hjemmesider.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-10-03 20:28

>arvind
Men for at gøre en lang historie kort, har >3773 givet svaret, at Lithium-batterier ikke behøver at blive afladet og genopladet.
Men at et NiCd batteri har godt af det.

Uden jeg skal afgøre det må point gå til >3773.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 140 point
Dato : 28-11-03 13:10

Hallo Arvind

Godkendelse af svar
Fra : arvind

Dato : 29-11-03 09:23

Tak for svaret 3773. Men hvad mener du og kender jeg dig?