/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Pinnacle Studio Moviebox USB?
Fra : henrik59
Vist : 554 gange
170 point
Dato : 25-10-03 09:52

Nogen, der har erfaringer med ovennævnte? Ifølge Pinnacle er den Guds gave til mennesket, hvad analog og digital videoredigering angår.
Selv har jeg brug for at redigere en større mængde analog video. Pinnacle har også Studio DC-10+, men det virker smartere med en box, som plugges i USB, frem for at rode med kabler til et PCI kort på bagsiden af maskinen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-10-03 19:07

Er det fordi du mangler et TV-inn stik på din comp, for du kan vel ikke bruge en firewire indgang andet end til DV?
For mig at se kan det bedre betale sig at indvistere i et grafikkort med begge indgange/udgang.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-03 23:56

Hej henrik, dit spørgsmål har stået længe, uden du har givet point?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 13-11-03 18:14

Ja, egentlig forstod jeg ikke rigtigt din første kommentar. Hvis jeg forstår dig ret, har jeg to muligheder, enten den omtalte Pinnacle box, eller at investere i et nyt grafikkort med TV in og -out (mit nuværende har kun TV-out) og købe softwaren ved siden af (f.eks. Studio DC-10+).
Begge løsninger er ret pebrede i pris, umiddelbart tror jeg ikke, at det er billigere med et nyt grafikkort+software. Boxen koster 1600-1800 med software. Er der ikke bedre chancer for at tingene fungerer, hvis jeg køber en samlet pakke?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-03 19:16

Hvis du kun skal redigere analoge videoer, behøver du ikke nogen firewire indgange, men kan "nøjes" med et grafikkort der har tv ind og out, det behøver ikke være "særligt" kostbart. Se priserne på WWW.edbpriser.dk her kan du også se hvad brugerne mener om de enkelte grafikkort, ligesom du kan se egentlige test af en hel del. Hvis du er i tvivl om hvordan du manøvrer rundt i edbpriser, så skriv igen.
Hvis du skal have firewire indgangen med (fordi du har en digitalvideooptager), kan du også få det med på grafikkortet, men så plejer de at være lidt dyrere. En anden fordel er jo når du får nyt grafikkort, at så får du også bedre billeder og film og kan kører nyere spil.
Så skal du bare have et videoredigeringsprogram, de er feks. tit på K-Komputers CD, gratisudgaver, og i meget gode udgaver, de kan også hentes på nettet.
Nu er der jo allerede et redigeringsprogram med i Win Xp, det er udemærket til at begynde med, nemlig Windows Moviemaker.
Konklution: Jeg syntes ikke det er pengene værd at invistere i en "box", selvom dem der har gjort det nok ikke er enig med mig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 19-11-03 17:41

Jeg har prøvet at søge på edbpriser.dk, her kan jeg kun finde et kort med -in og out, nemlig Matrox G450 32MB DDR DVD dualhead. Som det fremgår kun med 32 MB hukommelse.
Hvor finder jeg andre kort af samme type, gerne med mere hukommelse?
Det er altid rart at have noget at vælge imellem, så har man også en bedre fornemmelse af, om prisen er rimelig. 800 kr, som dette kort koster, virker pebret. Brugerne edbpriser er heller ikke udelt begejstrede. Og efter et besøg på producentens hjemmeside føler jeg mig ikke engang sikker på, at kortet kan det, jeg har brug for...

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 170 point
Dato : 25-11-03 14:13

Hej Henrik59

Du skriver at du har behov for at redigere en større mængde video. I dette tilfælde er jeg ikke enig med PalleBHansen. Et rigtigt grabberkort, grabber langt langt bedre end composite indgangen på et grafikkort. Hardwaren i et grafikkort er slet ikke gearet til at buffere og streame i samme omfang som i et grabberkort hvor hardwaren er skabt til dette. Selv har jeg nu det pinnacle DC 10+ kort du omtaler og min kammerat har DV kortet. Mit firma har DC500 kortet, men det er stort set blot en kombination af ovenstående. DC 10+ og DV kortene giver virkeligt meget smæk for pengene. De er giver utroligt meget for pengene, prisen set i forhold til ydelsen. Fælles for de to kort er min erfaring at du optager problemfrit op til 640 x 480 pkt. En video er i formatet 352 x 240 pkt. så det er rigeligt til dit behov. Den medfølgende software fungerer rigtig godt. Den befrier den ukyndige bruger for spørgsmål som framerate dynamisk framerate osv. Det er selvfølgelig også muligt at stille disse parametre selv hvis man ønsker dette. Softwaren kan ikke kun optage men også redigere, man kan lege med såvel lyd som billed-spor og fade ind og ud mellem de forskellige klip som man ønsker samt lave rulletekster og meget mere. Faktisk er det temmeligt sjovt når først man kommer i gang.
Grafikkort løsningen vil jeg kun anbefale, hvis man alligevel skal ud og købe et nyt grafikkort. Grabberkortet koster i nærheden af 2000 kr og det gør grafikkortet vel også. Uden at træde Palle over tærene (jeg er blot af en anden mening) tror jeg faktisk ikke grafikkortet er hurtigt nok til opgaven.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : henrik59

Dato : 28-12-03 18:35

Tak for svaret srhansen.

Jeg valgte efter lang tids tøven at investere i et egentligt grabberkort, som du anbefalede. Valget faldt på Canopus Let's Edit, som kan bruges både til analog og digital video. Det kører bare! Og softwaren er meget brugervenlig, og så er den på dansk. Der fulgte også tre Adobe programmer med, bl.a. Premiere Pro, men der skal man vist være proff eller semi-proff. Det virkede i hvert fald helt uoverskueligt for mig. Let's edit softwaren er anderledes brugervenlig.
Den valgte løsning er godt nok lidt dyr (ca. 3000 kr.), men jeg fandt kun tilfredse brugere på nettet af Canopus RT-kort, som er i pakken.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 29-12-03 10:11

Hej Henrik

Jamen det er da alletiders
Så har du lidt at lege med her i ferien

mvh srhansen