/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
import af tøjmærke
Fra : mulles
Vist : 2680 gange
50 point
Dato : 23-10-03 13:18

Jeg vil gerne høre fra folk som har erfaring/kendskab til import af tøjmærker. vi har fået muligheden for at få rettigheden til at sælge et tøjmærke her i DK (skandinavien) som ikek findes her overhovedet i forvejen. Vi tror naturligvis på produktet, men mit spg er hvad man skal holde sig for øje.

Vi har ikke erfaring med markedsbevægelserne i denne branche.

Er der nogle som har nogle gode råd?
Hvad skal vi tage os i agt for? Både overfor udenlandsk firma (sælger) og det danske tøjmarked

På forhånd tak.
Mulles

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-10-03 18:15

1. hvilken gruppe henvender tøjet sig til ?
2. Hvordan skal det sælges ? I er naturligvis grossisten - men hvem skal sælge til kunderne - Detailhandel - Hjemmesalg ?
3. Hvor mange årlige kollektioner er der?

Svar på det, så skal jeg fortælle dig om faldgruberne

mvh
Jens

Kommentar
Fra : mulles

Dato : 24-10-03 11:39

Jens,

Tøjet henvender sig til aldersgruppen 15-35 - både mænd og kvinder. Det er en vare som kvalitetsmæssigt og stilmæssigt lægger sig op ad Cotonfield og Signal. Stilen er casual og rettet direkte mod afslappet tøj til arbejdsbrug samt udendørs fritidsaktiviteter. Der er desuden en del tilbehør i form af sko, bælter, tasker olign.

Det er vores mål at få det på hylderne i diverse butikker/kæder hvor stilen vil passe ind. Der vil ikke blive tale om hjemmesalg. Vi er klar over at vi ikke kan tilbyde varerne til alle som ønsker det, da det gerne skulle anses for eksklusivt/specielt uden at være dyrt. Prismæssigt vil det være billigere end ovennævnte mærker.

Der er 2 årlige hovedkollektioner, men samtidigt sendes af og til nyheder på markedet som ikke er en del af kollektionerne.

håber det er svar nok i første omgang.

Mvh
Mulles

Kommentar
Fra : mulles

Dato : 24-10-03 11:40

Jens,

Tøjet henvender sig til aldersgruppen 15-35 - både mænd og kvinder. Det er en vare som kvalitetsmæssigt og stilmæssigt lægger sig op ad Cotonfield og Signal. Stilen er casual og rettet direkte mod afslappet tøj til arbejdsbrug samt udendørs fritidsaktiviteter. Der er desuden en del tilbehør i form af sko, bælter, tasker olign.

Det er vores mål at få det på hylderne i diverse butikker/kæder hvor stilen vil passe ind. Der vil ikke blive tale om hjemmesalg. Vi er klar over at vi ikke kan tilbyde varerne til alle som ønsker det, da det gerne skulle anses for eksklusivt/specielt uden at være dyrt. Prismæssigt vil det være billigere end ovennævnte mærker.

Der er 2 årlige hovedkollektioner, men samtidigt sendes af og til nyheder på markedet som ikke er en del af kollektionerne.

håber det er svar nok i første omgang.

Mvh
Mulles

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-10-03 13:54

OK Mulles..

Tøjsalg ved 2 årlige kollektioner kan gennemføres ved deltagelse på messerne og/eller ved at besøge de butikker der passer til målgruppen.

Som agent skal du have kollektionsmodeller i tilstrækkeligt antal til at præsentere tøjet - Ikke mere - DU skal ikke ligge med lager - Du optager så ordrerne på messer eller ved besøgene, og får leveret - enten direkte til køberne eller over et lager hos dig, men først når der skal leveres til kunderne.
Hvis producenten ønsker at levere før kunderne ønsker varen(det sker ofte), skal du have udvidet kredit hos producenten. Du kan så forwspørge butikkerne om de vil have varen før aftalt, og der kommer to så også til at udvide kundernes kredittid. (Kaldes fremvalutering af fakturaerne)

Ovenstående beskriver hvordan man undgår den værste faldgrube... At brænde inde med varer.

Udover kollektionsmodeller bestiller du kun hvad du har solgt.
Din kreditid skal tilpasses til begge sider.

Du skal i videst muligt omfang undgå at give kredit, Kontantrabatter er løsningen.
Eks. Løbende måned 30 dage eller Kontant minus 3-5%
De der ikke vælger kontantrabatten, er sandsynligvis ikke værd at handle med - og kreditværdighed skal undersøges - evt. skal du have bankgaranti for salgsbeløbet incl.moms.

Der er 4 sæsoner i branchen - Forår, sommer, afterår og vinter.

Jeg er lidt i tvivl om du eventuelt skal opdele producentens 2 kollektioner i samme 4 sæsoner når du skal sælge kollektionerne, for at opnå størst muligt salg - Jeg tror det, men er ikke 100% sikker.

Du holder styr på messerne ved at kigge i f.eks Erhvervsbladet, og så snart du har registreret dig som tøjagen/grossist så får du masser af reklamer ind ad døren for samme.

mvh
Jens

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 50 point
Dato : 24-10-03 14:11

Lige et råd mere - Fald ikke i den fejlgrube at det ikke skal være dyrt

Specielt/Exclusivt skal være dyrt !!!!
Ellers er det ikke specielt og exclusivt ret længe.

Snob effekt / Packard effekten - Kommer man ikke uden om.

Hvis det ikke er specialt/exclusivt nok til at være dyrt, så SKAL det være billigt og sælges til mange.
Der er ikke rigtigt nogen gylden middelvej, der virker - Den grå masse er ikke ret stor idag.
Føtex eller Exclucive Boutique - Volumen eller "Kvalitet" - der ligger pengene.
Det kræver mindre af alt at være den dyreste.. kredit, arbejde og varer

mvh
Jens

Godkendelse af svar
Fra : mulles

Dato : 31-10-03 11:00

Tak for svaret JensT.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-11-03 00:29

Velbekomme, og held og lykke med foretagenet.
Med venlig hilsen
Jens