/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Køling til bundkort og grafikkort, gerne~
Fra : patcheyedMF
Vist : 321 gange
100 point
Dato : 21-10-03 12:25

Hej,
Jeg har en 2,1 P4 processor på et ASUS P4S533 bundkort som jeg gerne vil overclocke lidt (har oc den lidt allerede, og temp er ca. 46 med kassen åben =(...nogen forslag til absolut max, og "sikker" oc ?) ...men med hvad og hvordan skal jeg køle den ?...samme problem med mit sapphire radeon 9600 pro, har OC det til 500/335, men standard kølingen ser lidt for "spinkel" ud til OC =)
Har hørt lidt om en TTsilent viking til CPU'en, nogen erfaringer der ?
Gode råd ang. montering modtages gerne =)
scorer benchmark 3699 i 3dmark03, er det ikke lidt i underkanten med nedenstående specs ?

Processor #1 : Intel Celeron / E87B5394
Platform : Socket478 (mPGA478 Socket)
Vendor String : GenuineIntel
CPU Type : Original OEM Processor (0)
Stepping ID : 7 (-)

Name String : Intel(R) Celeron(R) CPU 2.10GHz
Internal Clock : 2226.19 MHz
System Bus : 424.04 MHz QDR
System Clock : 106.01 MHz
Multiplier : 21.0
Memory Size : 1024M Byte
Memory Clock : ----
##--- Date 10/21/2003, Time 12:09:17

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 12:31

Den bedste metode til køling er et vandkølings kit, fx. det nye waterchill fra Danske Asetek

Se evt. på www.studiedate.dk under vandkøling

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 12:31

ups, det er www.studiedata.dk

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 110 point
Dato : 21-10-03 13:23

Problemet med overclocking, det er, at det virker bedre når man hæver spændingen lidt. Med større spænding, så kommer der også større varme udvikling.
Du skal altså finde en eller anden metode til at få ledt mere varme væk fra din processor og dit grafik kort.

Man skal med andre ord finde et eller andet marteriale som har en god varmeledningsevne.
Og så have en hel del af det materiale.

Faste materialer med en regelmæssig molekyle struktur (metaller) har som regel en god varmeledningsevne.
Væsker kan også have en god varmeledningsevne, derudover så har de den fordel at man kan rode rundt i materialet, og således faktisk fjerne opvarmet materiale, og erstatte det med nyt afkølet materiale.

Sølv har en fantastisk varmeledingsevne. Kobber har en god varme ledningsevne. Aluminium har en OK varmeledningsevne. Jerns varmeledningsevne er ikke noget at råbe hurra for i sammenligning med fx. kobber og aluminium. Vand har faktisk også en rimelig varmeledningsevne, derudover så har det en rigtig god evne til at kunne optage meget varme pr. volumenenhed.
Vand har derudover den fordel, at det er nemt at skaffe på vore breddegrader, og det er også ganske billigt.

En cpu er fx. 2 kvadrat centimeter (2 cm2) stor. Opgaven er nu at transportere varmen fra de 2 cm2 til en større flade, sådan at varme overgangen fra flade til luften bliver så nem, at det er ret enkelt at holde varmefladen tæt på rumtemperatur.

Der er to faktorer som hjælper til dette: 1) At lave fladen så stor som muligt 2) At skubbe luft hen over fladen.

Nogle laver en stor flade og en stor vand volumen. Det er fx. set at man nærmest har et akvarie stående ved siden af computeren. Det er også set, at man har gravet en stor jernbeholder ned i jorden, og har overført varme til jord i stedet for luften.

Mange benytter imidlertid metoden med at klippe den stor flade i strimler, og sætte en blæser på så luften flyttes hen over strimlerne. Dette kaldes også en radiator eller køler, afhængigt af om man vil have luften varmet, eller væsken kølet.

Med andre ord: Vandkølings systemer til computeren.

Man laver et passende stort kølehoved til fx. CPU. en passende størrelse af køle klodsen sikrer at det umiddelbart kan optage en god mængde varme i sig selv. Efraing har vist at det bestemt ikke er nogen god idé at lave klodsen tungere end ½ kg, da plast og elektronik ellers vil lide overlast fra at skulle bære for meget vægt.

Derefter så laver man "vandrør" i kølehovedet, så man kan overføre varme til vandet.

Kobler vandforsyning til kølehovedet.

Det ER muligt at koble computeren op i fx. badeværelset, og benytte et åbent forsyningssystem. Dvs. koldt vand fra vandhanen, og opvarmet vand ud i afløbet.

Det er imidlertid de færreste som ønsker at have deres computer stående på badeværelset (eller køkkenet). Og der er endnu færre som vil ønske at betale den vandregning man kan få oparbejdet på den måde.

Så de fleste vælger at lave et lukket vand system hvor de har en pumpe til at cirkulere vand mellem CPU kølehoved, og afkøler system.

Det er også en fordel at have en mindre vandtank koblet til systemet, så eventuelle luftbobler kan opsamles i toppen af sådan en beholder, da luftbobler ellers vil lave støj især i pumpen.

Byg på andres erfaringer
Computerbrugere har nu i et par år eksperimenteret med sådanne systemer, og der er kommet færdige sæt på markedet.
Systemer som er gennemtestet, så man ved at der ikke vil ske lækage på systemet, og at pumpen er designet så den er klippe stabil i årevis.

Et meget rost sæt, som også er aldeles billigt, det er Asetek's WaterChill system.

mvh. Per

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-10-03 13:32

Per har HELT ret (points til ham). Vandkøling er sagen, min lillebror har lige bygget en med vandkøling. Den siger ikke en meter i forhold til min "helikopter". Han har dog ikke valgt et færdiglavet system, men udplukket det bedste fra forsk. producenter - alt i alt et smukt lille arbejde. Hans PC er lagt ud på nettet... vender tilbage med adr. hvis interesse. Skriv evt. på CLAN@pc.dk
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 13:37

Nu har jeg fundet siden med en
TABEL OVER VARMELEDNINGSEVNE.
http://www.benchtest.com/wcooler1.html

Den her gut, han har også eksperimenteret med at lave sine egne køleblokke.

Og han benytter en elektrisk/keramisk "superleder", et Peltier Element.
eT pELTIER eLEMENT kan opnå en forskel på ca. 60*C mellem de to sider på den keramiske chip. Så hvis man sørger for god afkøling på den varme side, så kan man komme ned på meget lave temperaturer på den kolde side. Hvis fx. den varme side kan holdes nede på rumtemperatur (fx. 20*C) så vil den kolde side være på ca. -40*C

At arbejde med så lave temperaturer er imidlertid en udfordring i sig selv, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på her.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : patcheyedMF

Dato : 21-10-03 14:05

Tak for svaret Per =)

Kommentar
Fra : patcheyedMF

Dato : 21-10-03 14:09

I må meget gerne komme med hints råd vedr. OC af Cpu'en

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 15:52

Prøv at se hos www.tweakup.dk de er gået i gang med at lave en OC database.

Det vil nok være der du vil kunne finde de bedste informationer vedr. OC

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 15:55

Prøv evt. her på kandu.dk med OC spørgsmål.
Et nyt spørgsmål vil nok give dig friske øjne på sagen.

mvh. Per