/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
ændret cpu,mhz,fejl i bundkort
Fra : mogens6
Vist : 595 gange
40 point
Dato : 20-10-03 17:17

Jeg har en amd athlon (tm)xp 1800+ computer, mit bundkort er msi kt3 ultra2 series via kt333 chipset,mine problemer med computeren er: I opstart af computeren skriver den at den kører; ahtlon (tm) 1150mhz hvor den skulle skrive 1800+. Bundkortet eller hvad det er har flyttet teksten på hele skærmen mod venstre så man ikke kan læse hele skærmen. Computeren flimrer i teksten nogle gange også under opstart af computeren så man ikke kan læse teksten i dele af opstarts proceduren og i windows. I windows er alle vinduer skæve i kanten, buer indad og ved rensning af harddisk og styresystem hjælper det ikke. Billedet er også blevet udvidet,specielt ved høj opløsning 1024*800 man kan ikke se "start" feltet da de ligger uden for skærmen, plus i den anden ende af værktøjslinjen kan man ikke se msn eller prg. Ved fuldt udvidet vindue der fylder hele skærmen kan man ikke se "kryds" "maksimer" og "minimere" og vinduerne er buede. Jeg har prøvet at sætte andet grafik kort i, men kun et pci grafik kort og fejlen ændrede sig ikke. Computeren fungere, men det grafiske og bios i delete er helt buet.

Håber nogen kan hjælpe, på forhånd mange tak

mogens

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-10-03 17:29

Fejlen på skærmen er relateret til din monitors hardware indstillinger! Men det lyder nu osse som du har været inde og rode i windows skærm indstillinger! Prøv at højreklik på et tomt sted på dit skrivebord, så går du ind under egenskaber > indstillinger >> avanceret og skærm. Sæt den til den højeste opdateringshastighed den tilbyder! På selve din monitor er der nogle indstillingsknapper hvor du kan ændre på næsten alt. Du skal nok gøre din skærmflade mindre og det sker typisk på knapper med pilesymboler <- -> og lodrette pile! Eksperimenter lige lidt med det. Under opstart kan du trykke på din Pauseknap og finindstille billedet. Med hensyn til pr0cessoren skal du ind på msi's hjemmeside og hente en bios update, så tror jeg processoren vil blive vist korrekt!

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-10-03 17:43

Hej Mogens

Tror det er i din bios den er gal, prøv under mener det er futures - på dit bundkort - din hastighed er nok gået ned fra 133 -100 eller fra 100 - 66 så du taber ca. 1/3 og skærm sam tedd skriver ellers sæt den til 800x664 i avanceret under indstillinger ved at højre klikke på skæarm tror ikke dit kort "pci" kan klare mere end 60 MhZ
hmm 1800 - 1150 er 650 hvilket er mere end 1/3 del tror du har sat hastighed manuelt ved en fejl eller blir den meget varm???

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 20-10-03 17:54

Det er desværre ikke så enkelt som det lyder, jeg tror jeg har fået en lus eller virus i mit bundkort.Jeg har renset min anden harddisk og kørt computeren op igen, det har ikke noget med monitoren at gøre og dens indstillingsmuligheder og heller ikke med styresystemet. lusen for bogstaver til at blive utydelige og ulæselige i opstarten når man tænder computeren og i enkelte tilfælde i windows, skærmen er i det hele taget ude af propertioner i alle henseender og det er ikke skærm indstillinger, kan man slette bios og sætte ny ind.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-10-03 18:03

Du kan opdatere bios, mener ikke du kan skifte bios da den ikke sidder i sokkel på mange kort idag, hvis du ikke er skrap til bios så få en til at hjælpe dig for det er succes eller fiasko når man opdatere bios..
hvad står din cpu til i bios???

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 20-10-03 18:24

jeg har nu fået den til at skrive 1800+ igen ved at clear nvram

tilsluttet boot sector virus protection i bios

cpu fsb clock er skiftet fra at stå på 100 til 133

men skal nok opdatere bios eller have nyt bundkort da det tyder på at være en intern fejl med virus eller andet i bundkortet som for bogstaver til at flimre og vinduer til at være skæve, i monitor indstillinger er muligheden for at minimere skærmen fra højre, venstre sat ud af funktion ved at der ikke sker noget når man indstiller monitoren.

tusind tak for jeres svar.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 20-10-03 18:34

Prøv med en anden monitor, hvis du kan låne en! Det lyder som om din er kaput!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-10-03 06:59

Gir tedd ret , men du kunne måske også prøve om din monitor står ordenligt i FEJLSIKKER-TILSTAND.
i fejsikker tilstand er der ikke indlæst nogen drivre og monitoren står i lav opløsning.
du kan måske også prøve din monitor på en anden pc.
Og sikker dig lige om kablet til monitoren er ok sat til
Mvh.
Natmaden

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 22-10-03 01:37

tusind tusind mange tak for alle jeres gode svar, jeg troede først at mit bundkort havde fået en lus da alle bogstaver på skærmen blev utydelige, men heldigvis er det hvis ikke så galt alligevel, jeg må give tedd meget ret, jeg har prøvet at sætte mit tv til ved tv out i grafik kortet og der står alt som det skal uden problemer. Af en eller anden grund er min monitors hardware dele defekt et sted, som gør at den virker lidt, men ikke kan indstilles i bredde og skævhed så jeg er ret sikker på det er monitoren nu. Det må være sket da jeg har gjort et eller andet med stikket bagpå så noget hardware i monitoren er brændt af eller sat ud af funktion.

Mange tak for jeres gode svar

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-10-03 04:26

Gider du acceptere et svar og dermed lukke spørgsmålet? Med mindre du har nogle uddybende kommentarer

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-10-03 08:13

du kan ha en løs forbindelse i stikket, eller monitorkablet, prøv at vrikke blidt i den,
sker der forandring. ellers ligner det, at du må ha en ny monitor.
Jeg gir igen tedd ret , der findes næbbe flere løsninger.

Mvh.
Natmaden

Godkendelse af svar
Fra : mogens6

Dato : 22-10-03 15:28

Tak for svaret tedd. Det må være det, selvom jeg ikke var sikker på det! Af uvidenhed, vil nu begynde at lære og læse flere indlæg så jeg kan begynde om nogle måneder at besvare folks problemer. Det er sådan nogle som dig der gør computer livet værd at leve, undskyld vente tiden med apcept af svar, da jeg lige skulle finde ud af hvordan man gjorde en til vinder. Ville gerne give flere point men havde kun 40 endtil videre

Venligt hilsen mogens

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-10-03 15:36

Tak skal du have for din rosende omtale Og held og lykke med læseprojektet, der er godt nok meget læsestof herinde