/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
ASUS A7V og USB 2.0
Fra : ksv
Vist : 408 gange
120 point
Dato : 19-10-03 00:07

Jeg har lige købt et USB 2.0 High Speed PCI-kort, som jeg ikke kan få til at fungere - kan stadig kun køre USB 1.1. Jeg kører WinXP Pro og mit bundkort er et ASUS A7V. Jeg ved desværre ikke præcist hvilken "version" af A7V-kortene jeg har, men når jeg starter computeren skriver den bl.a.:
"ASUS A7V ACPI BIOS REVISION 1004
Award Plug And Play BIOS Extension v.1.0A"
Og i bunden står der:
"08/21/2000-VIA-KT133-<A7V>
Jeg har installeret indholdet af en zip-fil ved navn "USB2_257" fra ASUS's hjemmeside, men når jeg kobler min eksterne harddisk (USB 2.0 High Speed kompatibel) til, popper der en meddelelse op om at en "USB-højhastighedsenhed er tilsluttet en langsom hub". Jeg har en anden computer med ECS bundkort (nyere end A7V), som også kører WinXP og der virker USB 2.0 kortet fint.

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 19-10-03 00:29

Hej

Hvis du prøver dette Link, kan du måske få dit USB 2.0 High Speed PCI-kort, til at fungere. http://www.hammerelectronic.dk/FAQ.html

Mvh. Agent2002

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 19-10-03 00:37

Der synes jeg ikke lige at der var noget brugbart. Der fulgte selvfølgelig en cd med PCI-kortet, men driverne herpå hjælper heller ikke på mit problem.

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 19-10-03 11:20

Har lige opdateret min BIOS fra 1004 til 1011 - det hjalp heller ikke. Jeg har forsøgt at afinstallere kortet og installere det igen, men det virker stadig ikke. Jeg har prøvet at opdatere driverne til kortet - samme resultat!!!

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 19-10-03 13:50

er du sikker på at bundkortet understøtter USB2.0? Check manualen til dit bundkort.
Hvis det ikke understøtter USB2, kan du blive nødt til at købe et indstikskort til usb2 (ca. kr. 350,-)

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 20-10-03 11:19

Hej

Har du nogle enheder i din 'Enhedshåndtering' som ikke fungere korrekt.
Fejlen kan muligvis skyldes at dit bundkort ikke understøtter PCI 2.2. Hvilket er et krav for USB 2.0.
Check dette i manualen til dit bundkort.
Typisk skal maskinen være på omkring 600 - 800 Mhz (dette er dog kun en tommelfingerregel).

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 21-10-03 15:26

Har lige tjekket manualen og bundkortet understøtter faktisk PCI 2.2. Min maskine er på 800 Mhz, så det skulle heller ikke være problemet.
Nu kan det godt være at jeg spørger dumt: catboy skriver at jeg kan blive nødt til at købe et indstikningskort til USB 2.0, men er et PCI-kort USB 2.0 (som jeg har sat i) ikke et indstikningskort??

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 21-10-03 15:30

Der er heller ikke enheder i "enhedshåndteringen", som ikke virker korrekt.

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 21-10-03 15:48

Jo, dit kort er netop et indstiks kort, så CatBoy har ikke læst din tekst korrekt.

Bruger du Certificeret USB 2.0 kabler?
Hvilken Windows bruger du?
Hvilken chip sidder på dit USB 2.0 kort?

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 21-10-03 15:49

Jo, dit kort er netop et indstiks kort, så CatBoy har ikke læst din tekst korrekt.

Bruger du Certificeret USB 2.0 kabler?
Hvilken Windows bruger du?
Hvilken chip sidder på dit USB 2.0 kort?

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 21-10-03 15:57

Jeg bruger WinXP Pro og kablet jeg bruger er det som fulgte med min eksterne harddisk, hvilket virker fint på en anden computer, som jeg tidligere har beskrevet. Chippen på USB 2.0 kortet er en VIA, hvilket er samme chip som bundkortet kører med.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 16:03

hmmm.... er den enhed som du kobler til dit kort til HighSpeed USB 2.0? Eller er den bare til USB 2.0

www.usb.org vil man kunne læse, at 12Mbps udstyr godt kan tillade at kalde sig USB 2.0 Fordi det jo godt kan køre på en USB 2.0 stik.

Hvis du vil have udstyr som kan køre op til 480Mbps, så skal det hedde USB 2.0 High-Speed.

Ja, jeg blev også noget overrasket da jeg læste det, og det er simpelthen marktings fusk.
Argumentet, er at "uvidende" brugere måske ikke vil købe fx. USB <=> Seriel konverter hvis det ikke kaldes USB 2.0, selv om enhver efraren computer bruger nok ved at en seriel port ikke kan køre meget over 1Mbps, selv med de nyeste chips. Hvorfor en USB <=> seriel konverter ALDRIG behøver at være andet end USB 1.1 kompatibel.

mvh. Per

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 21-10-03 16:04

Chippen er helt nøjagtig: VIA VT6202 USB 2.0 Host Controller

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 21-10-03 16:12

Til Per: ja, som jeg startede med at skrive så er min eksterne harddisk High Speed og på en anden computer med samme USB 2.0 PCI-kort installeret virker det fint.

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 21-10-03 16:12

En lille rettelse til Per.Frederiksen's indlæg
Det hedder ikke 'USB 2.0 High-speed' men bare 'USB High-speed'.
Ellers god indlæg!

Hvis du ikke har ServicePack 1 installeret vil jeg anbefale denne, da VIA-driveren her er standard.
Hvis problemet fortsætter tror jeg du skal kontakte Asus support og høre dem ad!

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 21-10-03 16:17

Jeg har installeret SP1!! Ja, jeg føler heller ikke rigtigt at jeg kommer videre med det her problem, så det kan da godt være at det vil være en god idé at kontakte Asus!!!