/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Bananfluer?
Fra : rcn
Vist : 1763 gange
50 point
Dato : 12-02-02 09:39

Jeg er plaget af små sorte fluer, som, jeg tror, udklækkes i mine potteplanter.
Er der nogen, der har et godt "husmorråd", til hvordan jeg slipper af med dem - uden at smide potteplanterne ud?
Vh. Rikke

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 12-02-02 09:57

Hejsa

Prøvv at stoppe nogle stykker hvidløgsfed ved planterne--skal skære i flager.

MH
Parkens

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 12-02-02 10:10

Hvor meget skal der til?
Skal jorden dækkes af flager?

Accepteret svar
Fra : food_life

Modtaget 60 point
Dato : 12-02-02 10:48

Prøv at spare på vandingen et stykke tid, de lever i fugtigheden! Tør planterne så meget du kan uden de går ud, så er de små fluer væk!

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 12-02-02 11:33

Det har jeg prøvet, men så snart jeg starter med vandingen igen, er de tilbage i løbet af et par uger.

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 12-02-02 13:13

Hej rcn,

Jeg har også haft "forbøjelsen" af de møg-iriterende små fluer. Jeg slap af med dem ved at gå ind på flere fronter. Dels det med at holde igen på vandingen, men da der er nogle planter, der ikke kan tåle at tørre ud, kan du komme fluerne til livs, ved at sprøjte med insektspray i underskålen - det tog ihvertfald liver af mine flue-eksemplarer. Hvis du tillige stikker et par fed hvidløg i toppen af de mest fugtige planter, så burde det lykkes. Vær iøvrigt opmærksom på, at fluerne også stortrives i frugtkurve og åbne poser med grøntsager, som ikke står i køleskab.

God jagt. m.v.h. kjeldgaard

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 12-02-02 14:31

Du skal bare drysse med løs hånd. Nu skrev jeg fllager,--jeg mente halve fed,--bare sådan at saften kommer ud i ætern.

Du kan også købe et "Loppehalsbånd" enten til hund eller kat,--klippe det i stykker og sætte dem ned i jorden på de angrebne planter.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : elha

Dato : 25-02-02 14:18

Du skal tage en spand vand og sætte planten ned i den et par timer.
Mvh. Elha

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 29-04-02 15:27

Jeg slås stadig med fluer på trods af alle jeres gode råd.... øv...
så nu eeer GIFT vist den eneste udvej med mindre een af jer kan komme på endnu et husmorråd.

Rikke

PS: Rådet med hvidløg fik kun mine stuer til at lugte som et italiensk grøntsagsmarked efter lukketid og det lod ikke til at genere fluerne.

Kommentar
Fra : strid

Dato : 25-08-02 09:53

http://www.dpil.dk/frames/spom_frm.htm

det er meget god ide at læse om dem her.. jeg kan nemmelig heller ikke komme af med mine ;/

Kommentar
Fra : ninamayer

Dato : 20-09-02 17:40

Hej
Jeg tror ikke dine fluer er bananfluer, er de "tunge i rumpen" når de flyver? der er nemlig en slags plantefluer der er meget små som bananfluerne men bananfluerne bor efter min erfaring ikke i planterne men på frugt, selv bare et viskestykke der har lidt juce på. I min plantedoctorbog !...står der at du skal sprøjte med pyretrum eller vande med det. Larverne spiser rødderne! Jeg ville stille dem ud under behandlingen hvis du kan. Bananfluer kommer kun af rådenskab, efter min erfaring, altså et æbleskrog el. lign i ungernes papirkurv. Jeg kommer dem til livs ved at sulte dem, ved helt minutiøst at fjerne al tænkeligt madrester, frugt m.v. lufte ud ofte og gå og trykke dem, de er nemlig blinde så man kan langsomt nærme sig dem med en finger og trykke dem ud...lækkert, men det virker.

Kommentar
Fra : ninamayer

Dato : 20-09-02 17:49

Jeg har lige været inde på overstående side, den er virkelig god.