/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Skærm bliver mørk i farverne
Fra : kschytz
Vist : 214 gange
100 point
Dato : 13-10-03 17:31

Jeg har en AOC Spectrum 7Glr skærm der er blevet mørk i farverne. Brightness og Contrast er på 100%.

Nogle ting man kan gøre for at det bliver lyst igen?

Man kan fx ikke spiller Tiger Woods PGA 2004 da det ser ud som om man spiller om aftenen, og derved er det svært at ramme i hul.

Håber nogle kan hjælpe mig!!

Kasper

Kommentar
Fra : mango

Dato : 13-10-03 17:48

Tror du ikke den er ved at være færdig?? Altså gået i stykker?
Har prøvet det samme og der var ikke rigtig noget at gøre.
Venligst
Sus
PS. Det var dog ikke samme skærm som din..kender ikke den skærm.

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 13-10-03 17:53

Ved det ikke....håber det ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-03 19:13

Det kan være din højspændingstransformator der er ved at stå af.
GÅ IKKE IND OG PILLE.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-03 19:16

Og lige en ting.
Du spilder dine point i det næste spørgsmål - du kan nå at lukke det endnu.
Bare gå derind og rul ned.
Eyvind.

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 13-10-03 19:35

Ov...fejl fra min side...Takker

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 13-10-03 19:35

Ov...fejl fra min side...Takker

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-10-03 20:44

Hejsa
Eyvind har ret... det synger nok på de sidste værs, der er dog en lille ting du kan afprøve. Hvis din skærm har en såkaldt "Degauss" i menuen, så aktiver den et par gange. Det er en form for "afladning".
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-10-03 20:45

vers... stik mig en staveplade

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 21:30

Det kan også være en tredje mulighed.

Alle skære har åbeninger til afkøling af det indre. Samtidig har alle de indre dele i skærmen tendens til at "sluge" støvet til sig grúndet magnetisme.

Med held har jeg åbnet kabinettet til skærmen (uden strøm) og forsigtigt med en blød tilsats til ens støvsuger renset ledninger og alt indmad i skærmen.

Der kan ret beset ske er form for "overgang" mellem de elektriske dele i skærmen på grund af støvet, og når dette er væk, fungerer skærmen som ny.

Prøv det. Det kan ikke andet om end ikke virke, men så har man da prøvet det.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 13-10-03 22:37

Nu har jeg prøvet at gøre den ren indeni, men desværre hjalp det ikke. :')

Men kan man ikke købe en løs transformator og sætte i? Og kan det evt betale sig??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 23:08

Til de priser du skal betale, og jeg går ud fra at skærmen er CTR-skærm og ikke likvid (fladskærm), så får du mest ud af at købe en ny.

Samtidig får du jo også garanti og reklamationsret (2 år sammenlagt), med mindre producenten giver større garanti.

En reparation kan sagtens løbe op i halvdelen af nypris, og så er den stadig "gammel".

Hvis du kender:

www.edbpriser.dk

kan du finde flere skærme til en rimelig pris.

mvh
ellebye

PS! Alternativt kan du jo prøve "Den blå Avis".

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 23:14

Du kan få en 19" skærm for omkring 1200 kroner i dag! Tror desværre din monitor synger på det sidste vers!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 13-10-03 23:25

ikke så meget bøvl..du må indvestere i en ny...og så husk at købe en fladskærm..de er meget billigere i strøm !!

Venligst
Sus

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 23:29

Og lige det sidste tip.
Lad endelig være med at købe en lcd-skærm, selv om man i dag kan købe dem til ca. 2500 kr. er de absolut ikke egnet til at spille "hurtige" spil med.

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 13-10-03 23:29

Til ellebye, jeg kender edbpriser, men havde håbet på en rep. var billigere.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-10-03 23:47

Du kan jo prøve at finde et værksted der godt vil reparerer den. Men med de timelønninger der er i dag, skal en reparatør mindst have 2 timer til en estimeret løn på ca. 3-400 kr. og oveni deverse reservedele. Og så er resten af indmaden i skærmen stadig "gammel".

Jeg har en lille historie.
Jeg har en rimelig god gammeldags båndoptager og en masse bånd med musik jeg gerne ville høre. Så jeg gik i godt humør ned til en radioforretning her i nærheden hvor jeg bor (Solrød Kommune). Jeg fik at vide at det ville man overhovedet ikke have noget at gøre med, selv om sagde at de blot kunne sige prisen så ville jeg betale, men ingen kære mor.

Ved en tilfældighed fandt jeg en ældre reparatør der havde lyst til at reparerer "gamle" radioer, båndafspillere osv. Der var blot lige det, at han boede i Silkeborg, men jeg tog turen til Silkeborg og fik maskinen repareret, og den virker stadig fint.

Min morale ved indslaget er, at i dag køber du, og når det går i stykke smider man det ud.
Der er ikke penge i at reparere en ældre skærm i dag, og hvis man endelig finder een, kan du måske risikere vedkommende bor i Skagen?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : kschytz

Dato : 13-10-03 23:50

Jeg ved godt det er bedre og nok også billigere at købe en ny skærm, men det kunne jo være at man kunne få den del der måske var ved at "brænde" ud billigt...

Men du skal hvert fald have tak for historien...

Jeg tror også det ender med at jeg køber en ny skærm....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 23:54

Jeg kender ihvertilfald historier om at reparetører vil ha omkring 5 til 600 kr. bare for at åbne din skærm!