/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
HJÆLP!! Hvorfor påvirker kviksølv spytam~
Fra : Rene_Mallin
Vist : 596 gange
72 point
Dato : 08-10-03 19:58

HaY.. Ville blive mega glad hvis der var nogen der ville hjælpe moi med dette finurlige spørgsmål...
Hvorfor påvirker kviksølv spytamylasens aktivitet og hvordan gør den det...??

Skal bruge hjælp hurtigst muligt.. Og giver alle mine point for det, er alt hvad jeg har..

Mvh. René Mallin

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-10-03 20:12

Kviksølv har hedder mecury på engelsk og mercaptaner (merc-) er svovlforbindelser i laveste oxidationstrin.... godt så

men når vi har frie -SH grupper i et protein (eller enzym) kan SH grupper bindes oxidativt sammen til S-S bindinger af andre enzymer.

S-S bindinger er altafgørende for enzymets form og dermed enzymets aktivitet. Mangler bare én af disse "disulfidbroer" virker enzymet enten på nedsat kraft eller slet ikke

kviksølv interfererer med dannelsen af denne S-S binding.

beck

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-10-03 20:20

rent faktisk kan kviksølv reagere med SH-grupperne og laver covalente bindinger til disse

evt S-Hg ... og dermed forhindre S-S binding.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 08-10-03 20:23

og du ved forhåbentlig at spytamylasen er et enzym. Og alle enzymer er proteiner.
at en S-S binding ikke dannes for at få det "perfekte" enzym, så betyder det ikke nødvendigvis, at enzymet dræbes HELT .... enz.aktiviteten er blot nedsat.

beck

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 11-10-03 15:05

var det ikke godt nok ???

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 30-12-03 00:22

hmmmmmmm