/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Opgradering af bundkort/processor?
Fra : Franko
Vist : 466 gange
100 point
Dato : 06-02-02 10:50

Jeg er i færd med at opgradere min pc (En fujitsu Myrica 400 MHz Inter Pentium fra 99) og har i den forbindelse fundet frem til et "JNC ATX Miditower" kabinet + "Asus A7A133" bundkort og en "AMD K7 Athlon Thunderbird 1.3 Ghz 3Dnow" processor...
Jeg skal bare have lidt mere fart på - jeg skal ikke spille på den!

Er der nogen derude der har erfaring med dette - er det helt fortabt eller muligt for "en normal pc-bruger" at skifte hele molevitten selv?

Jeg har tænkt mig at samle de tre ting og flytte alt hvad jeg har i den gamle pc (harddiscs, modem, cd-rw, dvd, 3½ drev, lydkort, grafikkort, netværkskort & andet) og derefter starte "swinet"!

Er der nogle ting/problemer jeg skal være klar over? Hvad med en køler?
Håber i kan hjælpe.

/F

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-02 13:12

"Franko" <Franko.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:5S688.360$5L3.63041@news010.worldonline.dk...

> eller muligt for "en normal pc-bruger" at skifte hele molevitten selv?

Det kommer an på om du bliver skæmt af elektronik. Hvis du har lidt snilde,
lidt tålmodighed og læser manualerne grundigt inden du går i gang, så kan
man klare det. Hvis du ikke føler du kan klare det, så betal dig hellere ud
af det. Dette skal du gøre fordi at man begynder at ødelægge elektronik hvis
det driller og man bliver utålmodig.
Ogaven er overkommelig.

> Jeg har tænkt mig at samle de tre ting og flytte alt hvad jeg har i den
> gamle pc (harddiscs, modem, cd-rw, dvd, 3½ drev, lydkort, grafikkort,
> netværkskort & andet) og derefter starte "swinet"!

Jeg ville anbefale at du laver en frisk installation af Windows. Da du
skifter en masse ting bliver der læst en masse nye drivere ind, som ligger
side om side med de gamle, dette kan give problemer Frisk installation
forhindrer dette, det er i hvert fald arbejdet værd.

> Er der nogle ting/problemer jeg skal være klar over? Hvad med en køler?
> Håber i kan hjælpe.

Du skal tjekke dine RAM. De RAM du har nu er måske kun pc 100, dit bundkort
understøtter pc 133. Pc 133 RAM vil give hastigheden et væsentligt løft.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 06-02-02 14:05

Hej

Det lyder rigtig spændende det du har gang i.
Nu ved jeg ikke hvor stor den Køler du har nu er!! Men du skal absolut sørge for at din køler er til min 1400 Ghz.
Der er jo et utroligt stor udbud af kølere,--derfor dette link til EDB-priser:http://www.edbpriser.dk/

Inden du starter på installering af noget, vil jeg anbefale at du kører en Fdisk,-eller hvis du har flere partitioner så
Format C:
Før du starter ---så vær sikker på, at du har de rigtige drivere til alt,--!!

MH
Vestergade

Godkendelse af svar
Fra : Franko

Dato : 06-02-02 15:25

Tak for svaret Leony.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-02-02 18:53

> Du skal tjekke dine RAM. De RAM du har nu er måske kun pc 100, dit
bundkort
> understøtter pc 133. Pc 133 RAM vil give hastigheden et væsentligt løft.

Mange pc 100 ram kører uden problemer 133
så prøv inden du køber nye.
(de allerfleste mærkevareram faktisk)
Det er ikke så slemt at gøre det selv og det er lige den
måde man for alvor lærer på. Men gå stille og roligt frem
Gør som Leony skriver læs manualerne og forbered dig.
God fornøjelse, for det er en kæmpefornøjelse når
du selv har gjort det og det hele spiller.
-Jæver-

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-02-02 20:31

"Franko" <Franko.news@kandu.dk> skrev....

> Er der nogle ting/problemer jeg skal være klar over?

Et par hurtige råd fra en der har bygget mange computere:

1) Smid kone, børn, dyr og andet forstyrrende ud
2) Sørg for rigelige mængder af dine foretrukne stimulanser og...TID.
3) Vær tålmodig, og gør intet medmindre du er 100% sikker.
4) Vær opmærksom på at bundkortet ikke har kontakt med kabinet eller
monteringsskruer. Det kortslutter systemet og kræver at maskinen
skilles helt ad igen.
5) Saml et minimalt system først(én RAM klods, CPU, floppy, grafik)
og få det til at starte op, inden du går videre. Letter fejlsøgning
en hel del.
6) Installér et frisk styresystem på din nye computer.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm