/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
HJÆLP !! bios til acorp
Fra : niss45
Vist : 346 gange
100 point
Dato : 05-10-03 19:12

Mon der er en herinde som kan hjælpe med at finde den nyeste bios,jeg har selv søgt i mange timer uden held.
Det drejer sig om award 6via96a og den skal være nyere end ver. 1.1
Håber meget at det lykkedes da jeg ikke kan få min nye hardisk på 120 GB accepteret som marster, så måske det ville hjælpe, men nyere bios.
Hardisken er en Seagate Barracuda 120 GB , som ikke kan køre marster ,finder den i bios med hele disken ,men kun som primær slave.
Jeg har brugt partition magic til at spejle c-drevet med windows og den kan selvfølgelig ikke starte op........Håber på lidt prof hjælp

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-10-03 19:35

Det er nok ikke noget bios problem. Det er nok nærmere et spørgsmål om slave/master jumper.

Du bestemmer hvilken HD der skal være master og slave via jumpere på selve harddisken. På moderne HD sidder jumperne som regel ved siden af strømstikket på harddisken.

Hvis du har to HD på det samme kabel, så skal du flytte jumpere på begge diske, så den nye disk bliver Master.
Har du kun den samme HD på kablet, så skal du stadig flytte jumperen, så den HD bliver master.

mvh. Per

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 05-10-03 19:42

Jeg har prøvet i starten med begge hardiske på primær og sekundær kabel hvor der er henholdvis dvd og brænder,dog unden held derfor koblede jeg alt fra, undtagen den nye harddisk og har sat jumperen til master, når den står som master viser den ikke hele disken men kun ca. en tiende del , sætter jeg den til cabel select viser den 120 GB men stadig kun som primær slave og ikke master.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-10-03 20:18

Hvor nyt er dit motherboard?

I tirsdags skulle jeg sætte en disk i en 450MHz PIII og den kunne kun køre med 32 Gb diske. Måske er det dit problem.
Har du mulighed for at sætte cylinder, heads, sectors i din BIOS?

Hvilket chipset er der på dit motherboard?
Hvad er navnet på dit motherboard?

mvh. Per

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 05-10-03 21:55

Her er samtlige oplysninger af min bundkort

Your BIOS Report Results
BIOS ID: 04/06/2000-694X-686A-6A6LJF99C
OEM Sign-On: 6VIA96A FOR AGP/PCI/ISA/AMR MODE VER:1.1
BIOS Date: 04/06/00
BIOS Type: Award
Chipset: VIA 82C691 rev 196
Super I/O: VIA 686 rev 27 found at port 7h
OS: WinXP
BIOS ROM Socket: Unknown
BIOS ROM Size: Unknown
Memory Installed: 255 MB
Memory Max: Unknown
CPU: Pentium® III (0.18 µm) With 256 KB On-Die L2 Cache 801 MHz

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-10-03 22:44

Tilslut kun din nye HD på primær ide kabel.
Start comp. med de to disketter du oprettede i Partition Magic.
Er dit C: drev aktive - ellers gøres det sådan:
Marker din partition(den spejlede)>operations>rul ned til advanced>set active>apply changes>vent lidt>exit>tag disketten ud lige efter genstart - eller når den står ved A: og så genstart.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-10-03 09:11

Prøv AIDA http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 Det kommer med mange oplysninger om din komputer og med links til motherboard/bios drivere plus meget mere! Det er interesant at du kan få 120 gb hvis du bruger cableselect! Tyder på at din bios godt kan se større harddiske en 32 gb! Men er det forresten ikke sådant ved cableconnect at kablet skal tilsluttes på en bestemt måde? At hvis man vil have harddisken som master så skal man bruge det første stik på kabelet? Og den anden tilsluttede enhed osse skal jumper stilles til cableselect?

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-03 13:36

Jeg vil mene, at begge HD skal sættes til kabel select.

På floppy kabler, der er det sådan at første og andet stik er forskellige, fordi kablet for den del som er "select" er snoet. Men på et HD kabel er tingene ikke snoet.

Jeg har engang læst noget om hvordan cabel select virkede, men jeg kan ikke lige huske hvor det var, og kan heller ikke finde det i mine favorites liste. Men det var vist m´noget med "how stuff works"

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : niss45

Dato : 11-10-03 10:23

Tak for svaret Per.Frederiksen.