/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kabinetkøling???
Fra : bassenborg
Vist : 339 gange
50 point
Dato : 05-10-03 11:59

Hej, jeg vil gerne montere en kabinetblæser(køler)
Jeg har en blæser med tre ledninger i et hvidt stik(den er fra en CPU).
Hvordan monterer jeg den i mit kabinet?
Er der et stik på bundkortet hvor jeg kan sætte den til?
Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 60 point
Dato : 05-10-03 12:54

Nogle bundkort har kabinetkøler stik - Se i bundkortets manual.
Hvis ikke så skal du måske have lidt hjælp i en teknik forretning.
Ja, fri ud/indblæsning der hvor køleren monteres, og ikke indsugning i toppen, men i bunden af kabinettet.
dvs. monteres den oppe skal den blæse ud af kabinettet - monteres den nede, skal den blæse ind i kabinettet.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-10-03 14:12

Enig med JensT,

kan dog tilføje: Stik på dit motherboard som passer til det trebenede stik, er sandsynligvis et strømstik til en extra blæser. Ved siden af stikket på motherboardet vil der som regel stå CPU eller FAN eller lignende.

Det kan også betale sig at være opmærksom på om der er ordentlig indsugningsmulighed i dit kabinet. Da det ofte er sådan at plast fronten kun har meget få og små huller, som tillader luft at komme ind i kabinettet.
Hvis der kun er 1cm x 7cm hul i underkanten af din plast front, så er det ret begrænset hvor meget luft der kan komme igennem kabinettet, næsten uanset hvor mange blæsere du monterer.

Jeg har boret 5-8mm huller i siden af den plastfront der er på mine kabinetter, det har sænket temperaturen i mit main kabinet med ca. 5*C.

Min kones pc kabinet er et mini atx kabinet, hvor strømforsyningen sidder på højkant. Det er et helt tosset design, da de øverste ca. 10 cm af kabinettet overhovedet ikke bliver udluftet, og det er jo der al varmen søger op, og der hvor cpu'en er monteret. Men størrelsen af kabinettet passer til hendes pc skab, så det skulle være den størrelse kabinet. Så jeg har skåret et extra hul i bagpladen af pc kabinettet, og monteret en 40mm blæser (det var der lige akkurat plads til). Det sænkede temperaturen omkring cpu'en med ca. 10*C

mvh. Per

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-10-03 15:01

Og man kan lige tilføje at de 10 grader betyder særdeles meget for maskinens holdbarhed og performance.
Harddiske med fejl skyldes i mange tilfælde for svag køling.
mvh
Jens

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 07-10-03 20:10

Tak for svaret JensT. Der er et stik der hedder "sysfan" og det virker:

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 07-10-03 20:21

PS: Også tak til dig Per!!!