/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Billig opgradering
Fra : jdynastiet
Vist : 450 gange
300 point
Dato : 03-10-03 23:15

Hej

Hvis nu jeg ingen penge har (ca. 1000 kr) og gerne vil opgradere min 500 Mhz AMD K6 ATX til noget hurtigere, hvad så :

Jeg ønsker mig nyt Bundkort, CPU og køler. Har lyst til at beholde min RAM 256 PC100, men skal primært opgradere pga billedredigering fra Digikamera - så kan ovenstående overhovedet betale sig/mærkes ???

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 03-10-03 23:47

Det vil bestemt knibe med at klare det for kr. 1000+ og m.h.t. at det kan betale sig/mærkes?
Umiddelbart skulle man nok kunne up-grade sådan hen af vejen, men der opstår nogle kedelige kompromisser: Du vil beholde din ram, altså må du vælge mobo til SDram og... Nej du får ikke meget glæde af det. Jeg forslår du i hvet fald skifter mobo/CPU/RAM (DDR), og køler ~ 2000, så er du helt med der og kan spare lidt mere sammen til fortsættelsen, for jeg forestiller mig din HD m.v. heller ikke er på toppen. En hurtig PC skal jo have hardware der alle er med.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 04-10-03 00:50

Det kan godt lade sig gøre for 1000, men jeg ville nok spare en 500 kr seddel mere op.

Kig evt hos www.hkautomation.dk, han har nogle billige pakkeløsninger.

Hvis 1000 er grænsen, ville jeg se om jeg kunne finde noget brugt udstyr.

/Bofh

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 04-10-03 00:55

soltek sl75 kav du kan beholde dine ram
en atlon eller duron procescor
en billig køler
det skulle kunne holdes inden for omkring +/- de 1000kr
men som de andre skriver det er ikke særlig fremtidssikret

Kommentar
Fra : jdynastiet

Dato : 05-10-03 21:08

Hej alle

Jeg har læst de fine svar, og har besluttet mig at fremtidssikre bundkortet ved at købe et med plads til både SDRAm og DDR - men....
Sikke mange forsk. bundkort der findes i prisklassen 400-600 kr. Er der forskel på ydelsen på de forskellige (billige) bundkort ?????????

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 05-10-03 23:07

det eneste bundkort der både kan køre ddr og sd ram er ecs og det er for at sige det lige ud nogle lorte bundkort jeg har læst flere steder på nettet at 30% kommer tilbage med fejl hvis du vil fremtidssikre skal du købe et bundkort til ddr ram sd ram er forældede så er der bare spørgsmålet om det kan svare sig du kan jo købe en ny computer idag for 3000kr (godt nok uden skærm og styreprogram)

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 300 point
Dato : 06-10-03 00:35

Det er ikke rigtigt at man kun kan ESC mobo til både SD og DDR ram, der er 5-6 mærker at vælge mellem, men - din beslutning tiltaler ikke mig! Jeg formoder du jo også vil købe en ny Processor!?
Tag et dybt greb i "foret" :
Køb nyt kabinet, mobo, og processor + 256 DDR ram:
Codegen kabinet (350) ASUS A7V600 mobo (750) XP200+ in a box (570) og 256 DDR ram (350) = små kr. 2000,00
Det var så "KERNEN" i en stærk PC, nu kan du så bruge resten af hvad du har og supplere op hen af vejen. Det vil koste mere for at få den helt op, men i mellemtiden kører du jo! Medens du sparer sammen.
Asus A7V600 kan klare op til 3Ghz+ og du har nyeste ram osv.
Naturligvis er der forskel på de mange mobo: Bus frequens/processor type (sokket)/ATA/Ultra DMA osv.

Godkendelse af svar
Fra : jdynastiet

Dato : 08-10-03 22:24

Tak for svaret lillemig.