/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Specielt USB-kabel
Fra : pkjoeller
Vist : 693 gange
100 point
Dato : 02-10-03 21:43

Jeg har købt en kinesisk 7" TFT-monitor, hvor AV-indgangen er et USB-stik! Det medfølgende kabel har 1 USB-stik og 3 BNC-stik. Jeg vil gerne kunne tilslutte monitoren til min bærbare, der har et 15pin Dsub stik.

Ideelt ville være et kabel med USB og 15pin Dsub, men jeg kan ikke finde et.

Nogen forslag?

mvh

Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-10-03 00:21

Du kommer nok til at kigge på muligheden for Dsub-15 til BNC og BNC til din skærm.

Er der ikke software til at sende signaler via USB?

mvh. Per

Kommentar
Fra : pkjoeller

Dato : 03-10-03 17:42

Selv dét at finde et kabel med BNC og USB stik synes ikke så nemt...

Sende AV-signal gennem USB. Det lyder spændende. Hvordan?

mvh

Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-10-03 18:11

Siger du ikke selv, at der er et USB og BNC på din nye monitor? Og at indgangen til AV er USB (AV=Audio/Video)

Et USB 2 kabel *kan* have båndbredden til at kunne sende et video/monitor signal igennem.

Det er imidlertid meget mere sandsynligt at dit Audio signal kan gå gennem USB og Videosignalet gå gennem BNC delene.
Er du sikker på at det er BNC stik (som ligner antenne stik, og som vrides for at sidde fast), og ikke Phono stik (som har et spyd, og en rundkappe). Et Phono stik system glider sammen.

Hvis det er Phono, så kan det være rød/hvid/gul, hvor rød og Hvid er audio for højre og venstre kanal, og gul er for et Composit Video signal. Altså noget som vil passe sammen med TV Out signaler og ikke til VGA signaler.

Fulgte der software med? For så kunne det være til styring at skærmens opsætning (farve, kontrast, opløsning, etc), via USB.

Hvis der er tre BNC stik, så skal du finde ud af hvilke signaler der er, da BNC i forbindelse med computere som regel har fem linier (RGB og 2 x Sync)

mvh. Per

Kommentar
Fra : pkjoeller

Dato : 04-10-03 17:12

Selve monitoren, der i virkeligheden er et TV med AV-indgang, er forsynet med ét USB stik. Det medfølgende kablel har ét USB stik til monitoren. I den modsatte ende et lille sort stik jeg ikke umiddelbart kan identificere, og - du har ret - tre phono-stik.

Der var ingen software til skærmen.

mvh

Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-10-03 18:52

Så må konklusionen være at du skal have en VGA -> Video Out (S-VHS eller Composite Video) konverter.

Se fx. hos http://www.danbit.dk eller prøv på www.edbpriser.dk

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 07:09

Hej pkjoeller, fandt du en løsning?

mvh. Per

Kommentar
Fra : pkjoeller

Dato : 11-02-04 11:24

Måske. Jeg har købt et løst VGA-stik til den bærbare, en stump skærmet 2-leder audio-kabel og et løst RCA-stik.

Nu er spørgsmålet bare, hvordan jeg laver kablet. Nogen ideer?

mvh

Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-02-04 14:36

Hmmm, jeg tror desværre ikke at kabel samlingen kommer til at lykkes. Da de signaler som sendes ud af et VGA stik ikke på nogen måde kan sammenlignes med et composite Video signal.
Det er jo derfor der på mange nyere grafik kort er et TV-out stik. Uden TV-out stik, så kan et standard grafik kort IKKE ses på et TV.
En af årsagerne til problemet er at signalerne på et VGA stik er at H-sync og V-sync signalerne ligger på seperate ben i stikket.
I et Composite Video signal, der er alle informatioenr indbygget i EN pin. Dvs. at alle Sync signaler er indlejret/indbygget omkring Video informationen. Derudover, så er RGB informationer i et VGA stik også på hvert sit ben. Igen så er RGB informationerne indlejret/indbygget i et Composite Video signal.
Med andre ord. Det kræver extra elektronik at lægge signalerne fra et VGA stik sammen til et Composite Video signal.
Det er derfor du skal have en konverter.

Når dette er sagt, så er der noget der tyder på at der faktisk ER indbygget noget elektronik i det medfølgende special kabel. De tre BNC stik KAN være det som der skal til for at tage RGB signalerne og/eller Sync signalerne fra et VGA stik, og lægge dem sammen til et Composite Video signal.
Det ligger imidlertid udenfor min viden, at overskue hvordan du sikkert tester hvilke ben der skal til hvilke BNC stik.

Men hvis du søger på internettet, med nogle af de ord i denne tekst, som der er nye for dig, så måske..... Du kan stykke informationerne sammen og få et brugbart resultat.

Du ønske i hvertfald held og lykke med projektet.

mvh. Per