/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Hjælp til bredbånd tilslutning.
Fra : copycatDK
Vist : 4881 gange
200 point
Dato : 01-10-03 21:52

Hejsa...

Min onkel har bestilt TDC bredbånd og har fået sin router og alt det der. Og han har også valgt at tilslutte det selv. Men så er det jeg mener der kan komme et problem. Fra den udvendige telefondåse går der kun 2 ledninger ind i huset (Altså 2 stk kobbertråde) Og det er jo den normale telefonforbindelse. Kan det ikke passe der skal gå flere ledninger ind i huset for at få bredbåndet op at køre?? Jeg har selv cybercity ADSL og det køre jo på nogle andre ledninger end de to der bruges af telefonen. Men jeg er jo somsagt ikke sikker på jeg har ret da det er TDC og at de måske køre bredbånd via telefon linien. Håber på lidt hjælp da det nok er mig der skal op at gøre det klar for ham.

PS. Han bliver først tilsluttet på centralen d.16/10-03

Mvh copy.....

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 01-10-03 22:13

Hej copy

Når tdc har givet en tilslutningsdato, er det fordi ledningsnetter er i orden. Det er såre nemt at følge installationsvedlingen. God fornøjelse.
Torben

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 01-10-03 22:31

Hej copycatDK

Din onkel har jo fået router og "alt det der", så jeg går du fra at der goså er en liniesplitter med.
Så han skal bare sætte liniesplitteren i telefonstikket, så skiller den telefonsignalet fra Internetsignalet, og telefonstikket sætter han så bag på stikket, til liniesplitteren.
ADSL-modemet tilslutter han liniesplitteren. Og så skulle det hele virke.

MVH CiberAmigo

Accepteret svar
Fra : per0702

Modtaget 210 point
Dato : 01-10-03 22:34

Ingen problemer med de 2 ledninger og ADSL, det er det samme hos mig og det har kørt fint i 2 år.
God fornøjelse
Per0702

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-10-03 23:36

>copycatDK

Det er helt sikkert at ledningsnettet er i orden. TDC glemmer bare at oplyse om, at hvis der er mere end et telefonstik i huset så er det kun der, hvor hovedledningen går ind, at ADSL kan tilsluttes. Andre tlf. stik i huset vil "dø" i det øjeblik at hovedstikket er på nettet.

Tidligere bestilte jeg selv en "gør det selv pakke" fra TDC. Min søn sagde, det kunne han godt lave, det kunne han også. Resultatet blev bare, at der var kun et telefonstik, som kunne bruges til opringning/opkald. Der hvor hovedstikket kom ind i boligen. Tilfældigvis på min søns værelse. Vi måtte efterfølgende vente en måned på at få en tekniker fra TDC til at lave det.

Det hele blev ordnet, men det var ikke gratis. Jeg klagede til TDC, og fik da også lidt rabat, men er utilfreds med at de ikke oplyser om det.
Siden da har det virket upåklageligt.

Hvis det et ADSL via kabel-TV, bliver der ikke de problemer.

mvh ans

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 02-10-03 07:22

Hi'y'all,

blot til orientering vedr. ADSL.

TDC kører deres bredbåndsløsning på det der kaldes "delt kobber".
Hvorimod andre udbydere foretrækker at køre på "seperat kobber"

I de første par år, hvor der blev lavet ADSL løsninger, så var det ikke muligt for andre udbydere af ADSL løsninger end TDC at køre delt kobber. Det var en strid om rettigheder, service forpligtelse, teknik på centralen og konkurrence mellem de forskellige selskaber.

Fordelen for TDC er, at de kan tilbyde ADSL til ALLE telefon abonnenter, og ikke kun til de abonnenter, hvor der er nok extra kobber forbindelser ude i gaden, eller ind til huset, til at der kan laves en seperat kobberforbindelse til en ADSL løsning.

Vedr. det at kun et stik kommer til at virke efter at der også kommer ADSL på linien.
Det stik i huset hvortil ledningen ude fra gaden kommer ind til, det kaldes også MSP (Monopol Slut Punkt). Lad os også kalde dette stik for det første stik i huset.

For at din almindelige telefon stadig skal virke, så skal der tilkobles et signal delefilter til dette første stik (MSP). Efter dele filteret, så har du sådan set to telefon linier.
En som er dedikeret til telefoni, og en anden som er dedikeret til ADSL forbindelsen.

Har du flere telefonstik i huset, så skal man afbryde forbindelsen mellem det første stik i huset (MSP stikket) og resten af telefon stikkene i huset.
Ledningen der fører til resten af huset, skal herefter forbindes til delefilteret, i det stik som nu er for almindelig telefon.

Den afbrydelse der skal lavbes til resten af huset, og at forbinde tingene igen, det kan man nemt selv lave.
Fordelen ved at få en TDC mand til at gøre det, det er at han har prøvet det mange gange før, og derfor hurtigt kan lave det på en pæn og overskuelig måde. Han har også allerede den extra dåser og de extra stik/ledninger, i bilen, som måtte være nødvendige for hurtigt at kunne lave forbindelsen.

Man kan imidlertid selv lave en mindst lige så god og pæn løsning.
Man skal blot montere en extra dåse på væggen, og tilslutte resten af husets telefon stik til den dåse. Lad os kalde denne nye dåse for "Telefon IND" stikket.
Telefon Ind stikket skal så forbindes til det nye delefilter, der hvor man skal tilslutte almindelige telefoner.
På denne måde, så virker alle dine telefon stik igen som de plejer.

Hvis du havde en telefon tilsluttet på det første stik i huset (MSP stikket), så skal du sætte endnu en telefon dåse op ved siden af "Telefon IND" dåsen, og tilslutte din telefon der.

Hmm.... her kunne det være interessant med en tegning (det kan jeg måske lave lidt senere) lige nu vil jeg imidlertid forsøge at skrive mig ud af det.

For den almindelige telefon, så har du nu:
( <=> betyder "her er en ledning som sættes i stikket")
(<> betyder "her er en fast monteret ledning, så går ind i dåsen")

Linien ud af huset <> Telefon dåsen MSP <=> Skille filter <=> Telefon IND dåse <> Ny almindelig telefon dåse

For den almindelige telefon er der også:
Telefon IND dåse <> resten af huset.

For ADSL har du nu:
Linien ud af huset <> Telefon dåsen MSP <=> Skille filter <=> ADSL boks <=> netværks kabel til din PC

Hvis du ikke ønsker at din ADSL boks skal sidde lige ved siden af det første stik i huset (MSP stikket), så har du mulighed for at lave en almindelig telefon forlænger mellem skille filter og ADSL boks.

Det kan skrives sådan her:
Skille filter <=> ADSL IND dåse <> ADSL forbrug dåse <=> ADSL boks <=> netværks kabel til din PC
eller
Skille filter <=> forlænger kabel <=> ADSL boks <=> netværks kabel til din PC

Alt i alt, så kan du ende med at have et par system bokse og følgende 3-4 stik dåser siddende på væggen, i stedet for kun det oprindelige ene lille telefon stik.
På væggen - Skille filter : ADSL boks
Ved fod panelet - MSP : Telefon IND : Alm. telefon : evt. ADSL IND

Og har du også ISDN telefon system så bliver det til endnu en boks, og endnu et par stik.

Man må bare håbe at alle de tekniske bokse og stik ikke sidder i den pæne stue!!! Det ender jo med at blive til en teknik væg, og det hører ikke hjemme i stuen.
Hvorfor, man kan vælge at trække en forlænger, fra det første stik ind i huset (MSP stikket) og til en bedre placering for bokse og diverse extra signal dåser. Så får du:

Den simple, men ikke helt korrekte måde at gøre det på
Linien ud af huset <> Telefon dåsen MSP <> forlænger <> ny MSP dåse

Den korrekte, med en extra forlænger dåse
Linien ud af huset <> Telefon dåsen MSP <=> Linie ind forlænger dåse <> ny linie ind (ny MSP) dåse

..
Håber ikke at de mange tekst eksempler med kryptiske tegn (<> og <=>) har været for forvirrende, fordi det hele er faktisk ret simpelt, når man lige fanger idéen.
Og jo der skal nok en tegning til for at det bliver rigtigt overskueligt. Men som sagt, det bliver så lidt senere.

mvh. Per

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 02-10-03 11:01

Sikke en masse retorisk redundans.

MVH CiberAmigo

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 02-10-03 17:26

Jeg fik svar på mit spørgsmål så tak for alle svarene.