/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Pentium 2.4 ---Benchmark viser kun 1.8
Fra : cymri
Vist : 269 gange
50 point
Dato : 29-09-03 23:30

Hej
jeg har en Pentium Northon 2.4 , bundkort er et asus p4b533 ..
Problemet er at den kører med 1.8 ..
er det i bios jeg skal ind og rette og hvad skal jeg gøre ...
der er noget med ...er det 4 tal der skal stilles ...hvad skal de stå på osv ...hvis det er det ..
vel ...?? stillet af en ikke nørd

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 29-09-03 23:56

Its me again ..
Jeg har lige været inde og lave mit hjemmearbejde , og ..er det i chipsæt ..
de står i ' koden' >>> 2-3-3-6
siger det dig noget ..

tak for hjælpen

Kommentar
Fra : ZoneWalker

Dato : 30-09-03 12:05

Du skal stille FSB.
Lige nu står den til 18x100 men den skal stå til 18x133, så har du de 2400Mhz du skal have :)

Det er under menuen ADVANCED du skal sætte CPU SPEED

Det kan være den står til 1800 der, eller MANUAL hvor den så står på 18x100

Der skal du så enten sætte den til 2400Mhz under punktet CPU Speed
eller hvis det ikke er muligt, så sætte den til MANUEL
Derefter skal du bare ændre CPU External Frequency (MHz) til 133

Men mon ikke du kan vælge de 2400Mhz direkte under CPU SPEED.

Hvis ikke, skal du overveje at downloade og installere den nyeste bios.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : ZoneWalker

Dato : 30-09-03 12:06

P.S. de 2-3-3-6 er din ram timing, hvilket er ganske udemærket kan jeg se. Men har intet med CPU Mhz at gøre.

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 30-09-03 12:15

oooooooh ...ja ...jeg har nu været inde og stille fsb ..og nu er den på ...ja jeg satte den lidt højrer så nu kører den med 2.7 ..men ..når nu jeg oc ..er der ikke andet der skal stilles , såsom ram eller andet ..
OG ...update a bios ..er det altid nok at tage den sidste update ..indeholder den alle de tidligre rettelser også ..??

its hard 2 be a beginner

thanx

Kommentar
Fra : ZoneWalker

Dato : 30-09-03 12:42

Ja, nyeste bios indeholder også tidligere rettelser :)

OC kan være en svær fætter. Har selv tidligere haft en 2.4GHz P4 oppe på ikke mindre end 3400Mhz (18x189)

Når man overclocker er det en balance mellem ram hastighed, bundkorts chipsæt, cpu stepping, og strøm til CPU

Men de fleste P4 2.4Ghz kan godt ramme 3ghz eller mere (166Mhz FSB og op) Men du er nok nød til at prøve dig lidt frem med VCORE (strøm til CPU)

Men en tommelfingerregel er at CPU'en snildt kan klare 10-15% mere strøm uden at der er fare for at noget skal gå galt.

Så prøv dig lidt frem. Smæk evt. FSB på 166Mhz og prøv så der. Du skal måske sætte VCore 0.20V op.

Men ved 166Mhz skal du gerne have minimum PC2700 DDR ram. Og gerne højere hvis du er så heldig at kunne komme over de 166Mhz.

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 30-09-03 13:08

thanx zonewalker
men ..jeg skal ikke i Bios ændrer noget ved nogle ram indstillinger , for at de kan følge med cpu'en
eller ændrer på de der ..66/33 ...
jeg tror at jeg er med på det andet ...

TIA

Kommentar
Fra : ZoneWalker

Dato : 30-09-03 13:17

Som sagt. Hvis dine ram er PC2700 kan du godt køre 1:1 på rammene = 166Mhz FSB

Hvis dine ram er PC3200 kan de klare 200Mhz FSB, det er dog tvivlsomt at din CPU kan det, men rammene er med.

De 66/33 som er Mhz for AGP/PCI skal endelig blive stående på 66/33 hvis det er muligt.

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 30-09-03 13:34

ok ..dvs at memory frequency skal stå på auto ,,jeg skal ikke gøre det manuelt ..??
efter bogen skulle den vise auto ,1.1, eller 3:4
men i mit bios viser den fx.. 200, 300 , 375 , 400 ..

MEN ..den skal måske bare blive på auto ..

jeg er snart helt med
tak

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 30-09-03 13:35

ok ..dvs at memory frequency skal stå på auto ,,jeg skal ikke gøre det manuelt ..??
efter bogen skulle den vise auto ,1.1, eller 3:4
men i mit bios viser den fx.. 200, 300 , 375 , 400 ..

MEN ..den skal måske bare blive på auto ..
mine ram er pc 2700

jeg er snart helt med
tak

Accepteret svar
Fra : ZoneWalker

Modtaget 50 point
Dato : 30-09-03 13:43

Kommer an på hvilken ram du har, men som regel er auto okay, mere sikkert, men man kan som regel presse lidt mere ud af systemet ved at sætte det manuelt.

Men lige en advarsel.

For høj Overclocking KAN resultere i at du bliver nød til at ominstallere, da den kan ødelægge dine data på din harddisk.

I værste tilfælde kan det ende med at du skal fdiske og omformatere hele din harddisk, men det sker meget sjældent.

men bare så du lige er klar over det. :)

Godkendelse af svar
Fra : cymri

Dato : 30-09-03 14:08

Tak for svaret ZoneWalker.
Nu ved jeg da sån overfladisk hvad det går ud på ...
mer behøver jeg heller ikke at vide lige nu ..

TIA