/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
comport virker kun delvis
Fra : fruSkrap
Vist : 379 gange
250 point
Dato : 31-01-02 09:56

Ny computer med 2 comporte.
Den ene port virker til det hele (mus - modem -fotoapparat), mens den anden kun virker med musen.
Computeren kan ikke finde porten og kalder den ukendt enhed.

Nogen forslag??
venlig hilsen
fru Skrap

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 31-01-02 10:35

Hej

Prøv at gå ind i din BIOS og see om porten er "enabled"
I bios ser du under Integrated Peripherals - der kan du finde porten og enable dem.

Ellers kan du prøve at gå ind i Kontrolpanel >>Tilføj ny Hardware. Lad din PC selv søge i første omgang. Hjælper det ikke, så i andet forsøg siger du at du selv vil vælge. Husk hvilken COM-port du har der fungerer 1-eller 2? Tilføj så selv den anden Port.

MH
Vestergade

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 31-01-02 15:13

Hej igen
Det kunne være rart, hvis du beskrev lidt om hvad din PC ellers består af samt hvilket styresystem du kører med??

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 31-01-02 15:39

Tillæg:
Hvis du tilfældigvis skulle køre Win2000 samt at dit Bundkort er af "Asus" mærket kan der opstå problemer med Comportene. Du kan læse lidt omkring det her:http://support.microsoft.com/directory/article.asp?ID=KB;EN-US;Q236857

Win2000 i sig selv kan også skabe problemer. Du skal hvis det er dit styresystem huske at installere Servicepack 2.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 31-01-02 15:45

Tillæg:
Når du starter maskinen og lige efter den har tale ram op, skifter billedet og der kommer et billede med en række rammer, der bl.a. indeholder info om hvilken processor du har, hastigheden, hvilke harddiske og hvor meget ram der er og
Hvilke serielle og parallelle porte maskinen kan "se". Hvis du ikke kan se 2 comporte (formentligt 3F8 og 2F8) i dette billede vil Windows heller aldrig kunne se og bruge dem. Om de findes i denne billede afgøres (selvfølgeligt af hardware der kan være defekt) af indstillingerne i bios.
Du kan "stoppe" din PC på dette skærmbillede ved at taste Pause,-derefter for at kommeigang igen Enter.

Hvis du har dem begge i dette billede så check at du ikke har noget andet udstyr der bruger samme irq (irq 3) som comport 2 eller samme adresse (2F8). Du bør kunne se evt. konflikter i denne retning i Kontrolpanel>system.Eller Devicemanager.

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 31-01-02 16:30

Hej Vestergade,
først mange tak for al din ulejlighed!
Mit styresystem er win 98, motherboard MX36.
Jeg kan se begge porte ved opstart.
Jeg har prøvet alle gode forslag - bios - slet og geninstaller porten, her kommer det "søde" plug and play ind i billedet, så jeg kan ikke få lov til selv at bestemme. Hvis jeg prøver på manuelt at installere en comport, kommer computeren med sit "der er fundet en ukendt enhed og jeg installerer den lige".
Når der endelig sker noget, sker der det, at der kommer en konflikttrekant ved mit grafikkort!

Er der evt. en mulighed for at man kan gøre et eller andet i DOS?

venlig hilsen
fru Skrap

Accepteret svar
Fra : vestergade

Modtaget 250 point
Dato : 31-01-02 18:40

Hej

Jeg kan se at dit Bundkort har onboard Grafikkort,--så derfor får du en konflikt ved det. Dit system prøver at presse din Comport ind et forkert sted. Det er ikke sikkert det er en Hardwarefejl,---det kan sagtens skyldes et eller andet program du har installeret, der fortæller at xxx skal bruge den og den Comport.

Mit bedste råd umiddelbart --(efter at du har prøvet alt det du har) er at geninstallere Windows. Jeg mener godt du installere oveni dit eksisterende system,-med win 98. Du skal bare huske at sige nej til at gemme eksisterende systemfiler når installationen når dertil. På den måde bevarer du dine data.
Mht. dos,--mener jeg ikke du kan rette dette problem.

MH
Vestergade

Godkendelse af svar
Fra : fruSkrap

Dato : 31-01-02 18:50

Tak for svaret vestergade.
Jeg prøver videre og håber det lykkes til sidst.
En bekendt har nøjagtig samme computer og samme problem.
venlig hilsen
fru Skrap