/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Boote fra CD-drev
Fra : toffer
Vist : 439 gange
100 point
Dato : 21-09-03 15:34

På en laptop (IBM ThinkPad 760 EL) ønsker jeg at lægge Win98 på fra CD-R-drevet.
Jeg har et internt CD-drev, der skal sidde på samme sted som diskette-drevet.

Hvordan får jeg defineret CD-drevet således at den kan boote fra C-drevet og indlæse
CD-Rom med Win98-install?

Kommentar
Fra : shamrock1

Dato : 21-09-03 16:18

Du kan evt. lave en boot cd, med cdrom driver.

Når den er bootet op kan du kopiere din win98 cd ind på harddisken og lave installationen derfra.

Hvis harddisken på laptop´en er tom, kan du lave en boot på harddisken med cdrom driveren, og så
kopiere win98 cd´en ind på harddisken

Håber det løser dit problem, ellers må du skrive igen.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 21-09-03 17:38

Gå ind i din bios og bed den boote fra dit cd-rom drev. Så kører det hele af sig selv efter en genstart

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-03 01:40

http://www-3.ibm.com/pc/support/site.wss/LWIK-3SEJ9Z.html Det her er IBM's officielle FAQ når du vil skifte mellem floppy og cdr!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-09-03 21:43

Virkede det?

Kommentar
Fra : toffer

Dato : 25-09-03 23:57

Øh, jeg har faktisk ikke rigtig forstået, hvad det er jeg skal gøre. Det er ikke sådan helt konkret, Fx. hvordan "går jeg ind i min BIOS og beder den boote derfra" ? Eller hvordan laver jeg boot p+å harddisken ?
/toffer

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-09-03 08:59

Er der et andet styresystem i forvejen?

Kommentar
Fra : toffer

Dato : 26-09-03 09:13

Der er ikke noget styresystem på nu. Det er i forbindelse m/opgradering af Win95 til Win98 at jeg har disse problemer.
Jeg fik slettet Win95; har så en boot-diskette m/Win98 og CD m/Win98.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-09-03 09:38

Den eneste måde jeg kan se du kan gøre det er at kopiere win98 fra cd'en over på harddisken og så installere derfra!
Det kræver dog at du skal kopiere bootdisketten over på harddrevet først, da du ikke kan bruge begge drev samtidigt!

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 27-09-03 22:31

Hmmf. Eller du kan bede den boote på dit cd rom drev ved at gå ind i din bios. Da jeg ikke ved hvilken bios du har er det svært for mig at sige hvordan du kommer ind. Men når du starter computeren op skriver den du kan trykke på en knap for at gå til setup. Frks. Press Del to setup. Det kan også være F8 osv. Når du er inde må du kigge efter indstillingerne for at boote. Jeg ved somsagt ikke hvor du finder dem men hvis du kigger alle menuerne i bios igennem støder du på noget med boot. Og det er der du skal bede den boote fra dit cd rom drev.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-09-03 00:41

Det jo netop det copycat at det kan du ikke! Det ligesom det ikke er en helt almindelig puter han har! Enten har du floppy eller osse cd! Og de der laptops de har ikke en helt almindelig bios som man har på en stationær!

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-09-03 11:36

Ok.. Så ved jeg det ikke. Jeg har selv en laptop dog ikke IBM men det forgår på samme måde. Men selvfølgelig IBM er jo lidt anderledes. Men har dog brugt samme fremgangsmåde på en IBM stationær.

Men jeg holder fast på en lille ændring i din bios så kan du få den til at starte fra cd rom eller floppy eller hvilke andre drev du ønsker. Jeg har frks. C:som mit primærer drev og drev D: Som backupdrev og E: som cd rom drev. Det vil sige på mit drev D: ligger min windows cd. Og hvis jeg ønsker at genindstallere et en formatering jamen så går jeg ind i min BIOS og beder den starte/boote fra drev D: Og det virker på samme måde om det så er fra en cd rom i dit cd rom drev.

Da det er din bios der bestemmer hvordan din computer skal starte mener jeg selvfølgelig også at du på selv din computer kan gå ind og ændre start/boot drevet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-09-03 12:00

Ok det da værd at prøve! Du skal holde F1 nede og så power puteren op! Bliv ved med at holde F1 nede til menuen Easy setup kommer frem! Så må du prøve at lede her efter "boot from cdrom" eller lignende?

Kommentar
Fra : vjacob

Dato : 23-10-03 09:10

ellers ring til IBMs danske ThinkPad support, de kan guide dig igennem...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-01-04 15:23

Der er ikke mulighed for at foretage boot fra CD på en Thinkpad 760EL.
Der kan vælges mellem diskette / HD / netværk.
Jeg har selv haft dette problem: Efter formattering af HD havde jeg kun mulighed for, at starte fra diskette.
Hvis du har adgang til en docking station der passer til IBM Thinkpad 760 er det muligt på denne måde, at eks. montere CD i laptop og diskette drev i docking stationen og så er du kørende.