/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
data fra computer til camera via usb
Fra : fruSkrap
Vist : 242 gange
500 point
Dato : 18-09-03 11:09

Kan man på nogen måde flytte data fra computeren over på cf kortet i cameraet?? Hvordan?? Styresystemet er win98se.
Jeg ved godt man kan vha. en kortlæser, men en sådan er ikke tilstede i dette tilfælde.
venlig hilsen
fru Skrap

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 18-09-03 11:16

når du har taget nogle billeder, går jeg ud fra et vindue dukker op, hvorfra du kan trække dine billeder ind på HD ik?
Så kan du bare trække de ønskede filer fra HD over i selvsamme vindue, så burde det ligge på kortet....

Sådan funker det hvertfald med XP

Kristian

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 18-09-03 11:53

Jeg er enig med Interkriller.

Din hukommelse i kameraet fungerer som en diskette/harddisk for cameraet - og for din pc.
Det er ganske enkelt at lægge filer ind på kortet som om det er en diskette/harddisk.

Om de så kan ses på cameraets billedskærm er et andet spørgsmål, men mon ikke. Jeg får det indtryk at sådan fungerer det på Interkriller's camera.

Hvis du henter dine billeder fra cameraet med special software, så skal du undersøge om ikke du også kan se cameraets indhold via Stifinder (Windows Explorer).

mvh. Per

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-09-03 12:51

Hej Per
Ganske interessant... så kan man bruge sit kamera som "memorystick"??
Ikke fordi jeg har behovet, da jeg vandt en 256MB "dims" på Kandu, men filosofien... den er interessant.
Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-09-03 13:04

>fruSkrap

Det er fuldstændig rigtigt hvad Inerkriller skriver, og CLAN har også ret i at kameraets memorycard på den måde kan bruges som memorystick. Jeg har gjort det med mit eget kamera.

Men når vi nu er ved det (måske et dumt sp. ) kan andre filer end billedfiler transporteres? Det har jeg ikke prøvet. (Har lånt kameraet ud, så kan ikke efterprøve nu).

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-09-03 13:28

ram2 -> Det var sådan jeg opfattede Per's indslag, at man kunne kaste filer (dokumenter osv.) over, men måske jeg tager fejl?? - mit kamera er også udlånt, men jeg har jo "dimsen" og kameraet har kun 64MB

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-09-03 13:35

>CLAN

Nåe ja - han skriver jo, at memorycard'et fungerer som en harddisk - også for Pc'en. Så burde man kunne lægge hvad som helst over på den - også word filer.
Ski... smart - så kan man sidde i toget og læse sine word dok. på kameraets LCD skærm (hedder det ikke LCD?) Eller hvad??

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-09-03 13:38

>CLAN
Hvor mange word dok. fylder mere end 64 MB.??
Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-09-03 13:40

ram -> Naaaah! Ligefrem sidde og læse sine word dokumenter (så skal du jo ha' word installeret)
Men du kan jo ha' dokumenterne med i toget + tage et foto af tog-damen, hvis kortet ikke er fyldt helt op
Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-09-03 13:48

>CLAN.

Der er hele tiden noget i vejen, når man får gode ideer

Den anden - God ide. Ny målestok for kvindestørrelse. "Hun var en lille 12 MB eller 8 disketter".

Ram

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 18-09-03 13:54

Jeg har købt mig en mp3 afspiller (Creative muvo) og der er hvertfald ingen problemer i, at lægge div programfiler over på den, så mon ikke et digitalkamera opererer ud fra samme system

Kristian

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 18-09-03 13:55

Jeg har købt mig en mp3 afspiller (Creative muvo) og der er hvertfald ingen problemer i, at lægge div programfiler over på den, så mon ikke et digitalkamera opererer ud fra samme system

Eller nåååh nej, det er jo faktisk ikke det samme der bliver brugt til, at gemme informationerne på......men måske.....

Kristian

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 500 point
Dato : 18-09-03 14:42

ØV! Var lige en smut hos naboen og hente mit kamera. Canon PowerShot S20 (gammel sag)
Prøvede at trække en txt-fil over = No Go!
Prøvede at trække en doc-fil over = No Go!
Prøvede all mulige andre inkl. jpg-filer = No Go!
Konklution... 'den går altså bare ikke med et PowerShot S20
Så er det jo godt jeg har "dimsen"
Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-09-03 14:48

>CLAN
Øhhhe "Dimsen"??? Nåe den. Ja det er da godt.

Øv... så kan fotoapp. ikke bruges til dette - for det er vel ens for dem alle.

Mærkeligt - Jeg er sikker på, at jeg har trukket jpg.filer over i kameraet fra Pc'en - men måske husker jeg forkert. Checker senere når jeg har fået det tilbage.

Ram

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 18-09-03 15:22

Jeg bruger godtnok en kort læser, der er kun problemer med størrelsen,men der ligger kortlæseren jo også som seperat drev.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 18-09-03 15:30

Blev nysgerrig og prøvede med cameraet,man kunne flytte både JPG og pogrammer frem og tilbage,så det er der vist ingen ben i
Mvh Ole

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 18-09-03 15:41

Hi'yall,

det er ikke det samme for alle camera.
Min bror har et af HP's bedre modeller, og den fungerer præcist som en mini harddisk for windows. Dog så ved jeg ikke om han har en "stifinder" funktion så han kan bladre i filerne.
Det er helt sikkert, at han ikke kan læse fx. word filer, da der jo kun er installeret en .jpg viewer i selve kameraet.

Mit eget gamle HP C20 kamerea har slet ikke USB, men kun seriel port, så det er alt for besværligt at føre filer frem og tilbage. Så jeg har anskaffet mig en USB memorycard læser.

Så kan jeg hurtigt og nemt hente filerne. Da det er en decideret cardlæser, så kan jeg naturligvis også gemme filer på kortet.
Mit C20 kamera bliver imidlertid forvirret hvis jeg overhovedet laver om på filerne eller indlæser andre filer. Så det har jeg lært at lade være med.
Men det er altså ikke pga. en forhindring i windows, ej heller memory cardet. Det er en forhindring fordi cameraets "styresystem" ikke er gearet til at håndtere funktionen.

mvh. Per

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-09-03 15:50

Hejsa

Jeg har et olympus CL2500 med et almindeligt smartmedia kart i. Jeg har både kabel (til comport) og USB cardreader til det. Begge dele virker 100% på overførsel af filer "begge veje". Begge dele betjenes direkte fra stifinder. Jeg har prøvet med wordfiler, billeder osv. - der er endnu intet, som jeg ikke har kunnet "fylde på" og finde igen ved almindelig "træk-og-slip" fra stifinderen.

Så gå du bare i gang - det fungerer nøjagtigt som de små "usb-nøglerings-hukommelses-dimser"

Mvh Erling

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-09-03 16:52

Right! Herved har vi fundet ud af / må konkludere, at det kommer an på hvilket kamera, man er i besiddelse af, og kun en test kan definere, om hvilket af A,B,C,D,E... der kan, og hvilket der ikke kan.
Søren

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 18-09-03 17:12

Hørt, hørt. mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : fruSkrap

Dato : 19-09-03 08:13

Tak for svaret CLAN.
Det var faktisk samme resultat jeg var kommet frem til - nemlig at man ikke kunne, men jeg øjnede en lille mulighed for, at der fandtes et program til formålet.
med venlig hilsen
fru Skrap

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-09-03 08:42

Hej fru Skrap
Takker for points.
Jeg vil nu ikke begynde at eksperimentere med software til mit kamera, jeg er af den overbevisning, at du kan udrette mere skade end gavn.
Det er nok de færreste kameraer der har et memory-card på mere end 64-128MB, de fleste ligger nok på 16-32MB i købe øjeblikket. En memory stick på 256MB kan købes for ca. 500,- hvilket jeg vil anbefale til USB transport af data. EasyDisk, Flash RAM, USB Memory Key osv. (kært barn mange navne) kan du finde i priser fra 150,- og op, alt efter hvor stor kapaciteten skal være. Du kan se / finde den via http://www.edbpriser.dk/hardware/flashram.asp

Hygge...
Søren