/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
WIN '98 Installation
Fra : Smukke_Ole
Vist : 338 gange
50 point
Dato : 17-09-03 18:08

Hej !

Jeg lovede at hjælpe en ven med at installerede WIN '98 SE (original) på en Compaq computer, han havde købt brugt på sit arbejde, helt blanket.
Startede med en WIN '98 Start-diskette. Kørte FDISK, oprettede en primær DOS partition, formaterede harddisken, og startede installationen.
Det hele gik fint, indtil installationen var færdig, og Windows skulle starte.
Så nåede den frem til, hvor den står og viser "bølger" nederst i billedet.
Efter at have ventet ca 20 minutter, hvor der ikke skete en hujende fis, tog jeg "den store afbryder", da den ikke reagerede på CTRL + Alt + Delete.
Da den så genstartede ville den kun køre i fejlsikret tilstand. Det fik den så lov til.
Jeg lukkede normalt ned, men da den så blev startet igen, skete det samme: den kom frem til "bølgen" og så var den død.
Jeg har startet helt fra scratch 3 gange; er der noget særligt ved Compaq, som gør, at man skal gøre noget specielt ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 17-09-03 18:21

Har selv haft en compaq presario 5286 Og havde samme problemer som du skriver der. Fomater computeren og prøv igen. Det virkede for mig Hvis ikke første gang så anden. Og det var sgu med deres egen restore cd

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-03 18:35

Hvorfor blive ved med Win 98, når supporten er "en død sild"? Se mit indslag i tips http://www.kandu.dk/dk/tip/5156
Ja, ja... jeg ved godt det er alletiders version... det var DOS 6.0 også engang - ren nostalgi, og det vil Win XP også være på et eller andet tidspunkt (sådan er ordet udvikling).
Søren

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 17-09-03 19:33

Compaq er altså speciel, der hører jo alm. vis en restore CD med - som har alle omlysninger om PCen, jeg er alvolig bange for der mangler nogle drivere til mobo/grafikkort og, ja - man ved ikke en hulens fis om hvad der er i en Compaq, det er "fabrikshemmeligheder" selv om det er ganske alm. hardware får alt en fin "Schuuuumpak" betegnelse så kun de ved hvad det er, jeg ville aldrig have en sådan inden for døren.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 17-09-03 20:54

Det gælder også selv om det er en org. windows cd.

Og lillemig du har helt ret. Livet er sgu for kort til skumpaq. Min oplevelse hvis der ikke er den ene konflikt så er der den anden. Og sjovt nok efter jeg har "bygget" selv har jeg ikke haft problemer. Selv om det næsten er samme software jeg bruger igen.

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 50 point
Dato : 17-09-03 21:53

Ja det er jo ikke noget som helst med om det er org. Win98SE eller andet, men - altså:
På en Compaq ligger der på en disk partition alt om lige DEN PC, men sletter man dette og tror man kan alt andet (som med andre PCer), så har jeg kun den erfaring med Compaq, at man er helt på glat is. Selv om delene er ren "bambus" ller absolut ikke specielle, så ved man ikke noget som helst om dem og kan således ikke finde drivere osv. det er surt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-09-03 08:27

Har man kørt FDISK så er alt "gone with the wind"
Søren

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 18-09-03 12:40

Før Compaq blev opkøbt af HP, så havde de verdens bedste support site. Man kunne altid finde de nødvendige drivere og alskens andet godt software som var en nødvendighed for at få en Compaq til at fungere korrekt.

For Compaq verden er som I har beskrevet: altid speciel.

Hvordan support på Compaq drivere og installations filer er i dag, det ved jeg ikke. Jeg er også gået over til "Saml Selv".
men mit råd det er at forsøge at finde frem til support siden for din Compaq model. Hvis det er muligt at få den pc til at køre med Win98, så forklares det der.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 22-09-03 20:28

Til almidelig oplysning:

Da jeg skiftede skærmen ud med en Compaq-skærm var der ingen problemer

Smukke_ole

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-09-03 20:41

Av "smukke" den var helt ny, jeg skal ikke påstå noget, men har aldrig hørt lignende

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 22-09-03 20:43

Kan den skærm du har skiftet bruges af en anden PC ?

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 22-09-03 20:53

-> lillemig

Ja, det kan den sagtens. Den blev brugt på min vens gamle "bambus" PC

Smukke_Ole

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 27-01-04 17:24

Tak for svaret lillemig.