/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
konverter vhs bånd til s-vhs
Fra : the1bean
Vist : 402 gange
250 point
Dato : 11-09-03 16:00

Er det muligt at konvertere alm. vhs bånd til s-vhs bånd. Jeg mener at der bare skal være et hul ekstra på undersiden af båndet, som gør at maskinen tror at det er et s-vhs bånd.

Er der en venlig sjæl, der ved hvor det hul skal være.

Jeg ved godt at jeg ikke får helt samme kvalitet som på de rigtige bånd, men det er da et forsøg værd.

Mvh.

The1Bean

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-09-03 16:34

Jeg kan ikke fortælle dig hvor hullet skal være. Har desværre kun civil VHS selv, men historien er efter sigende rigtig. Køb et S-VHS bånd og sammenlign med en VHS'er. Så må du kunne finde hullet. Jeg har tricket stående i et eller andet elektronikblad, men det er ikke sådan lige til at finde. Men legendariske HI & ELEKTRONIK prøvede det i sin tid - med held.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-03 16:35

Det kan du naturligvis godt prøve, men det ændrer intet (har nemlig selv forsøgt ). For at få super-VHS kvaliteten kræver det både, at båndet er indspillet i den kvalitet og afspilles i samme.

Jeg har forsøgt med at fortælle videoen, at det var et andet bånd (automatisk / manuelt) og også prøvet at overspille osv. Men - vel egentligt naturligt nok - kvaliteten er mage til det oprindelige.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-09-03 16:46

Yes Erling, men fidusen er jo ikke at blive berøvet når man køber bånd til nyoptagelser. Afspiller du eksisterende VHS kan du ikke trylle det om til S-VHS. Og en kopi bliver aldrig bedre end originalen.

Men prøv da med et frisk bånd og "bild" båndoptageren ind at der er et S-VHS bånd i, og se om du får en bedre kvali. Vælg en god billedkilde, f. eks. digital parabol eller bedre en DVD. Kobl DVD og VHS sammen med fuldkablet scart og eksperimenter lidt med om du skal bruge RGB eller S-VHS udgang på DVD'en. Lav en A/B/C test, dvs VHS bånd tunet til S-VHS, VHS som VHS og slutteligt et rigitg S-VHS bånd.

Er resultatet fedt, så skriv det i tips og du får alle de stjerner ved mig jeg (måske) kan gi' dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-09-03 16:46

Jeg hører lige naboen - han sælger bånd.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-03 17:20

Jamen, undskyld Det er naturligvis ikke fordi, du ikke skal have chancen, hvis du gerne vil prøve.

Læg båndet med ryggen op (retning som når det skal ind i videoen - altså åbning væk fra dig). Ca. 2 cm. inde på ryggen går en fordybning på tværs (lige under "trækhjulene")

Hullet sidder i den rende. Centrum er5 mm fra venstre side, og hullet har en diameter på 3,5 mm .

Så kør bare, men sig ikke, at du ikke havde fået det at vide fra starten

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-03 17:23

Hvis forklaringen er uforståelig, så smid din e-mail, så skal jeg scanne et billede til dig

Mvh Erling

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-03 17:23

Hvis du har en nyere S-VHS maskine og typenummeret ender på ET vil maskinen afspille VHS bånd i S-VHS kvalitet, så her er det ikke nødvendigt at ændre på båndet.
Det er korrekt at man kan bore et hul i båndet for at få en bedre billedkvalitet. Kvaliteten bliver ikke lige så god, som S-VHS, men bedre end alm. VHS. Du må sammenligne et S-VHS-bånd med et VHS-bånd og se hvor forskellen er på kassetten.

mvh ans

Kommentar
Fra : the1bean

Dato : 11-09-03 21:44

Hej erling_l

Jeg har set dit svar og kunne godt tænke mig at du sendte et skannet billede til mig. Min e-mail adresse er the-bean@dbmail.dk, så hvis du vil være så venlig

Mvh

the1bean

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 250 point
Dato : 11-09-03 23:42

OK - er sendt - svært at lave et ordentlig scan af et sort videobånd, så jeg har tegnet hullet på

Mvh Erling

Kommentar
Fra : wal

Dato : 12-09-03 00:46

Der er også en anden mulighed. Avspille et SVHS-bånd via scardstikket,til tv fult monteret, kør fra scard stik 2 på tv, ned på VHS videon Optager videoen. Ps det kan ikke lade sig gørrer at se et andet program mens denne copering laves.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-03 09:56

Jeg har just snakket med Maxell-manden. Han siger man godt kan forsøge "den der med hullet", men man kan ikke være sikker på det bliver særlig meget bedre. Super VHS båndet er normalt meget mere finkornet i sin magnet belægning for at kunne understøtte S-VHS signalet. Almindelig VHS er en slags FM signal der optages på båndet, hvorimod S-VHS er opdelt i noget med billed, hvidbalance og farver, derfor kræver dette en højere kvalitet bånd. Jeg har ikke på stående fod hele forklaringen.

Men her er en "svensk" forklaring:

S-video "Super-video". Kallas även för Y/C-video eller S-VHS. En teknik som delar upp videosignalen i två delar, en för färger (krominans) och en för ljusintensitet (luminans). Det ger en bättre bild jämfört med kompositvideo. Kontakten är rund med fyra stift. Äldre TV-apparater (jämfört med 1999) stödjer förmodligen inte S-video

Såehhh, måske måske ikke!!!!!!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-09-03 01:04

Hej 3773 - jeg kan se, spørgsmålet stadigvæk er åbent, og jeg er altså lidt nysgerrig med dine oplevelser: Fik du prøvet det ekstra hul, og hvad mener du om resultatet ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-03 12:35

Nu var det the1bean der spurgte, men jeg er da mindst lige så nysgerrig. Duede det the1bean?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 12:06

Lånt fra Ibasa:

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så ACCEPTER venligst den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Godkendelse af svar
Fra : the1bean

Dato : 30-09-03 17:59

Tak for svaret erling_l.