/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lån
Fra : bauchmann
Vist : 724 gange
285 point
Dato : 11-09-03 10:03

Hej.
Er der nogen der kan fortælle mig hvor man på det grå marked kan låne 15,000,00 kr. Jel vil give 2% om måneden i rente.
Torben

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-03 10:26

Du kan hente lidt inspiration på http://www.flere-penge.dk/

Men der er da masse af muligheder, så længe du vil betale den pris

http://www.forbrugslaan.dk/
Camarfinans, 59501526, camar.dk
Omega Lån, 70252008, omegalaan.dk

Mvh Erling

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 11-09-03 10:32

Hmm Bauchmann er du dum??

Bue

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 11-09-03 10:55

Hej S.B.L.
Nej jeg anser ikke mig selv som dum, men det er af nød, jeg må gøre det.
Torben

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 11-09-03 11:05

Ok - men hvor i verden tror du og regner med at kunne få et lån på 15.000 til 2% i rente??

Bue

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 11-09-03 11:09

Hej Bue
Du har vist ikke læst ordentligt. De 2 % er pr. måned og ikke om året.
Torben

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 11-09-03 11:21

Hej Erling
De 2 du henviser til skal have pant i fast ejendom, og da jeg ikke har det, kan jeg ikke bruge det. Jeg var ellers glad for dine tip, så jeg håber at høre mere fra dig.
Torben

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 11-09-03 11:57

>bauchmann

Måske ikke dum, men naiv. Har du kigget på, hvad finansierings selskaber, som er urimeligt dyre, tager. De 2 % du tilbyder på det grå marked, ligger under hvad disse lovlige selskaber tager.

Det naive er så, at du tror du kan låne på det grå - billigere end det lovlige.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 11-09-03 12:01

Hej bue.
Da jeg ikke har haft behov før, så ved jeg ikke rentesatsen. Det skal heller ikke være det afgørende,så selvfølgelig vil jeg betale hvad det koster. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det
Torben

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 11-09-03 12:09

Det er nu ikke korrekt at financieringsselskaberne tager mere end 2% - de ligger som regel fra 1,5% og opefter.

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 11-09-03 13:45

Du har jo ikke skrevet HVOR gråt det skal være, men har du prøvet de gængse financieringsselskaber ?

Ellers kan du jo prøve:
http://soeg.jubii.dk/indeks/Fagregistret/Finansvirksomhed/Kreditselskaber/FormidlereAfForbrugslaan/

Har du overvejet om det var en bedre ide at omlægge hele din økonomi, for der kan måske hjælpe en smule - skriv til Kjaersgaard@e-mail.dk, så kan vi prøve at finde en løsning - uden omkostninger for dig.

Lau

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 11-09-03 15:04

>bauchmann.

laukjaersgaard skriver

[citat]
Det er nu ikke korrekt at financieringsselskaberne tager mere end 2% - de ligger som regel fra 1,5% og opefter.
[/code]

I sig selv en morsom formulering, men må være essensen af noget vedkomende har læst i et finansieringsselskabs reklamefremstød.

Eksempel fra Ikano Finans. http://www.pengeautomaten.dk/#

Lån 50.000 kr. og tilbagebetal over 48 mdr.
Mdl. ydelse 1.371 kr.
Lånets samlede kreditomkostninger 15.788 kr.
Årlig omkostning i % 13,91

Således ser det ud når Ikano Finans stiller regnskabet op

Det ser jo fint ud
Lån 50.000 kr. og afdrag 1.371 kr. pr. md. i 48 md. til en årlig omkostning 13,91 %

-----------------------------------------------------------------------

Men i min verden ser det sådan ud:

Lån 50.000 kr.
Løbetid 48 mdr.
Månedlig ydelse 1.371 kr.

48 mdr. * 1.371 kr. = 65.808

Omkostning i alt 15.808 kr.

15.808 omregnet til % af 50.000 = 31,616%

De kalde det hvad de vil, lave tekniske omformuleringer, bruge banksprog og hvad fa… de ellers kan finde på, for at få det til at se spiseligt ud. Ikke desto mindre skal låntager af med 15.808 kr. for at låne 50.000. og det svarer til 31,6 %.

Jeg ved godt at de skriver, at den *ÅRLIGE* omkostning er 13,91 - men det drejer sig for dem, om at få renten du skal betale for at låne pengene ,ser så lille ud som mulig, men det ændrer ikke det faktum, at det koster låntager 31,6 % at låne pengene på ovenstående vilkår, og det er dette tal der bliver "skjult" for mennesker, der ikke har forstand på rentes-regning og anuiteter (som mig selv).

De samme 50.000 kr. lånt over 84 mdr. med mdl. afdrag på 929 kr. koster låntager 28.036 kr. svarende til 56,07 %

Er der nogen der kan / vil bortforklare dette??

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 11-09-03 15:24

>>bauchmann.

Jeg har i ovenstående ikke taget højde for fradrags berettigede renter. Dem vil du jo heller ikke kunne udnytte ved lån på det grå marked.

Ram

Accepteret svar
Fra : laukjaersgaard

Modtaget 285 point
Dato : 11-09-03 16:31

Ram
Ligesom jeg heller ikke tog højde for stiftelsesprovisioner, etableringsgebyrer og opkrævningsgebyrer - jeg reagerede såmænd bare på det med forrentningen, og den kan du ikke fornægte.

Din måde at omgås renter og renters rente er vist ikke lige det rette sted at prøve at forklare - prøv at læse om det et andet sted eller skriv til mig, så kan jeg prøve.

Lau

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 11-09-03 17:02

>laukjaersgaard

Hej laukjaersgaard (langt nick)

Jeg vil sørme ikke fornægte noget, men jeg kigger udelukkende på det tal der står til sidst, som man siger. Hvad det altsammen hedder og hvordan det opstår, er da ikke uinteressant, men ændrer jo ikke på, at når man låner 50.000, så skal man bagefter ned i lommen og hive 65800 op, for at blive sin gæld kvit.

Det er jo egentlig dette, der er interessant for en evt låntager - og ikke så meget hvordan en udlånsforretning "tryller" et lavt tal frem, og kalder det et eller andet, for at fremme sit "salg" med deraf følgende fortjeneste.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 11-09-03 18:04

Tak for jeres kommentarer, men jeg savner egentlige svar på mit spørgsmål. Håber i lægger hovederne i blød.
Torben

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 12-09-03 14:35

Hej Bauchmann.
Har du prøvet at se i den blå avis under Diverse tryk så under værdipapirer der er utrolige mange som også mangler penge.Du kunne prøve at kigge ind og se måske er der en der der vil låne dig 15000 kroner. Hilsen Engparken.

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 25-09-03 15:35

Tak for svaret laukjaersgaard.