/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD+R eller DVD-R?
Fra : henrik59
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 07-09-03 19:22

Hvad er forskellen på +R/RW og -R/RW når vi taler DVD-brændere? LGs topmodel (4040B) kan brænde og læse alle formater, men kan jeg nøjes med den billigere 4020B, som kan læse, men ikke brænde alle formater?

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 07-09-03 19:27

det er to forskellige standarder. Nogle dvd-afspillere kan kun læse enten det ene eller det andet format.
Der er forresten også et helt tredje format, som jeg desværre ikke husker navnet på.

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 110 point
Dato : 07-09-03 19:46

Hej henrik
Som catbody skriver er det to forskellige standarder.Du bliver derfor nødt til at spørge dig selv om hvad du skal bruge de brændte skiver til. Skal skiverne udelukkende benyttes på din computer er alle standarder lige gode og du kan derfor sagtens vælge den billigste brænder. Skal du derimod benytte skiverne til en dvd-afspiller inde under fjernsynet, skal du have en brænder der kan brænde skiverne i dens format. Typisk er det DVD -R formatet, men det fremgår af manualen til afspilleren. DVD +R/+RW formatet er af mange spået, som fremtidens format, hvor om mange af de rigtigt store firmaer er enedes om at bakke op. Microsoft har direkte udtalt at de ikke vil understøtte DVD-R/-RW formatet i kommende systemer, men bare rolig - det er der mange andre der kan og vil Selvom DVD +R/+RW formatet skulle være kommende standard har de lidt svært ved at slå igennem. Pioneer som leveret drevene til mange DVD-R optagere fører en agresiv prispolitik der har bevirket at der er langt flest mennesker der benytter DVD-R formatet og det er som bekendt markedet der bestemmer (VHS - betamax - Video2000). Lidt tyder dog på at markedet nu endeligt er ved at vende en smule til fordel for +R/+RW formatet. Vil du derfor gerne helgardere er det klogt at vælge en brænder der kan lidt af hvert, men igen, det afhænger af dit behov.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 19:51

kiggede lige ind på denne tråd... STORE roser til srhansen for hans uddybende forklaring - en sand fryd for øjet. Det sker ikke så tit, at folk giver sig tid til at komme med en så udførlig forklaring... godt gået srhansen (og det mener jeg oprigtigt).
Fortsat god søndag til jer alle sammen
Søren

Godkendelse af svar
Fra : henrik59

Dato : 07-09-03 22:36

Tak for svaret srhansen.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 07-09-03 23:17

Bare en note: Minus skiverne er betydelig billigere end plus skiverne ( minus skiverne kan læses på alle standalone (dem under fjernsynet) det kan ikke alle plusskiver (;----((((

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-09-03 08:45

prøv denne side www.gromit.dk/dvd/index.htm