/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan man dele CPU kraft over netværk?
Fra : Marius
Vist : 258 gange
110 point
Dato : 05-09-03 20:43

Jeg ville høre om der er nogle som ved om det kan lade sig gøre at dele CPU kraft over "LAN" netværk og hvis der er så ville jeg meget gerne høre hvad det program heder.
jeg har hørt en som har fortalt mig det kan lade sig gøre men det er ikke lykkes for mig da jeg ikke kan finde et program som kan det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-09-03 21:00

Hvis den anden comp. giver mig tilladelse kan jeg da godt "køre" et program på den anden comp. hvis det er det du mener. Jeg har kun prøvet det over LAN.
Emesen.

Kommentar
Fra : Wennerholm

Dato : 05-09-03 21:15

Kære Marius -
Det mener jeg ikke kan lade sig gøre.
Jørgen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 05-09-03 21:40

Hej Marius
Jeg ved at en række forskere i øjeblikket kører nogle forsøg med "klynge-computere", hvor de benytter linux. læs eventuelt her:
http://www.linuxforum.dk/2003/program/abstracts/brian_vinter/
eller her:
http://www.hp.dk/presserum/presse/2002/020704.php

Debian er der flere der benytter:http://www.debian.org/News/1998/19981211
Her er et link til gratis apple software: http://exodus.physics.ucla.edu/appleseed/appleseed.html

Her er et program til udnyttelse af et Beowulf-cluster, men det kræver så vidt jeg kan læse lidt C kendskab:
http://elvis.rowan.edu/~pitman/pvmsync/index.shtml

Mig bekendt findes der ikke noget software til windows, men et er tilsyneladende en naturlig del af linux.
Har du lyst til selv at søge lidt er nøgleordet "klynge" eller "cluster"

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Wennerholm

Dato : 05-09-03 21:48

Kære Marius og Srhansen -

Det er da rigtigt, at der køres forsøg! Men det kan vi ikke bruge til noget - nu....

Og decideret at køre det over LAN, p.t., ja det tvivler jeg den und´me perk`me på kan lade sig gøre.

Undskyld mit frivole sprogbrug.

Det ville da glæde mig, hvis nogen offentliggjorde, at man kunne benytte en andens PC til at føre sig frem! Og nu tænker jeg ikke på diverse "orme"

Mvh

Jørgen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-09-03 21:55

Hvis nogen er mig - så er det sådan at vi her på lokalnettet via netmeeting kører deling med styring af den andens comp. Det er det jeg taler om - "det andet" nej nej.
Emesen.

Kommentar
Fra : Wennerholm

Dato : 05-09-03 22:35

Kære Emesen!

Hvis du føler dig ramt af min "rundspreder", så beklager jeg! Men... Spørgsmålet var, om man kunne dele en andens CPU. Det kan jeg ikke se, at jeg er orienteret om, kan lade sig gøre! Men "berig" mig endelig, om sådant kan lade sig udvirke.....

Mvh

Jørgen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 05-09-03 23:35

Hej Wennerholm

Det er såmænd ikke engang noget nyt, prøv f.eks at det første af mine links, siden 1994 skriver de og det er kun i Danmark
Eller se denne:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3236, prøv også at læse de mange links under artiklen.

Og her er to 17 årige igang med at bygge et grid:
http://www.forskerspirer.dk/dspirer.asp?projekt_id=169

Og her er Odense universitet ved at sætte 512 computere sammen, men det er jo blot en lille en jvf. de andre artikler:
http://www.hp.dk/presserum/presse/2002/020704.php

Jow jow, det har man skam kunnet længe. SETI-programmet bla. har en del år på bagen. Efterretningsvæsener og andre der har behov for at bryde triple-DES koder har skam også meget længe gjort det

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Marius

Dato : 06-09-03 00:15

Tak til jeres indlæg til denne debat... Men grunden til jeg stiller det spørgsmål er at i et program som heder "remote administrator 2.1" hvor det i sig selv siger at den kan remote computer er at en af mine venner siger når man har lave en host på server eller denne computer man vil remote kan man i klienten gå ind i option og trykke på noget som heder share CPU. Han fik mere CPU kraft af det på Hosten. Men når jeg installer programmet vil den ikke vise det flueben hvor der står share CPU. Men jeg har ikke set det i praktisk og det kunne være spænde hvis det virkede. Han fandt ud af blåt at han skulle lave en host på sin ejen computer og så lave nogle klienter hvor de er loge ind på server eller hans host og står på share cpu. Nu er det jo ikke det vilde man får ud af det da det køre på 100 Mbit net men det skulle give noget. Jeg ved ikke om det er fordi jeg har et eller andet i min computer som gøre det flueben ikke er der eller han er fyldt med løgn. Men det liner ham ikke. Da jeg visede ham der ikke var muligt at sætte en flueben der kunne han heller ikke forstå jeg ikke kunne gøre det. Så tænke jeg på om det nu var muligt at få fat i et sådan program som kan gøre det selv om jeg ikke har hørt det før til privat brug.

Kommentar
Fra : wal

Dato : 06-09-03 01:31

Hej din cpu kan ingen andre styrer,for så ville antivirus eller firerwer jo ikke værer til nogen nytte. Ps undskyld mine stave fejl. For hvis man kunne det hvad så med der laver virus på din computer.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 110 point
Dato : 06-09-03 02:12

Jeg har benyttet Remote Administrator 2.1 i mere end et år nu, og det eneste jeg kan sige, det er at programmet virker
Men det forøger ikke noget som helst vedr. cpu, tværtimod, så æder det en masse cpu kraft for at komprimere skærm data så det også kan sendes over modem linier.

Hjælpe teksten siger heller ikke noget som helt om CPU. Jeg tror at din ven husker forkert, der har været tale om et andet program.

Mht. deleing af computer kraft, så sker der som regel ikke på CPU niveau, det er ikke effektivt nok. Kun motherboards med flere CPU kan drage fordel af at operere på CPU niveau.

Nu er det imidlertid sådan, at det der foregår i moderne computere idag, det er delt op i mange lag af funktionalitet (modeller, procedurer, threads, og en hel del andre eksotiske navne).
Når man laver et program, så kan man med fordel indarbejde metoder der er veldefinerede på de forskellige lag af funktionalitet. Nogle af disse lag er særdeles velegnede til at køre på flere computere samtidigt.

En af disse systemer som vi stort set alle benyyter, det er Google. Google kører på klynger (clusters) af standard pc'ere.
Faktisk er det sådan at efter windows Wolfpack kom på markedet, så er verdens største og mest regne kraftige computere i dag lavet af standard pc'ere som kører windows.

Evnen til at udføre Threads og/eller procedurer på en eller flere computere samtidigt er allerede indbygget i windows NT/2K/XP, det kaldes bl.a. Remote Procedure Call (RPC), se denne side hos microsoft: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/rpc/rpc/the_model_for_distributed_systems.asp

For at udnytte denne evne, så skal et program imidlertid være designet til det.

De færreste private har behov for den regnekraft som sådanne programmer stiller til rådighed, hvorfor "almindelige" brugere ikke oplever at de benytter det i dag, men at det kun sker i forskningsmiljøer.
Faktum er at standard prisen for disse mere avancerede programmer, er så høje at det kun er virksomheder der kan finde pengene til at retfærdiggøre indkøbet og brugen af disse programmer.

Men igen, jeg benytter til daglig både telefon, bank, forsikringer, internet sites som: kandu.dk, krak.dk jubii.dk Yahoo.com og lignende steder. Og de benytter alle systemer hvor "CPU kraft" fra mange CPU'er bliver samlet for overhovedet at kunne levere den service som jeg i dag forventer er standard serviceniveau.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Marius

Dato : 06-09-03 11:35

Tak til din indlæg Per.Frederiksen... Da du siger du bruger "remote administrator 2.1" mere end et år og du siger at du heller ikke kan se det felt hvor man skal sætte det flueben vil jeg tro at min ven husker forkert.

Der er flere som dig som henviser til store netværk løsninger med cluster hvor vi normale bruger ikke har penge til.
jeg tror heller ikke mere på det er muligt at dele CPU kraft over LAN som privat person.

Så svaret må så desværre være nej for mit vedkommet.

Godkendelse af svar
Fra : Marius

Dato : 06-09-03 11:36

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 06-09-03 12:29

Selv tak, Marius