/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hjælp - min venstre museknap er død !
Fra : randomchoise
Vist : 2345 gange
130 point
Dato : 04-09-03 17:49

Venstre museknap på min mus virker lige pludselig ikke mere.

Jeg har en Dell 8250 m/XP Home. Jeg har kørt Restore tilbage til en dato hvor jeg med sikkerhed ved at musen virkede perfekt - hjalp ikke.
Jeg har re-installeret musen fra den disk som fulgte med pc'en - hjalp heller ikke.
Jeg har installeret en mus som jeg med sikkerhed ved virker på en anden pc - hjalp heller heller ikke.

Hvad kan jeg så finde på ??

Kan det være en pin i porten der er død, og kan det ske uden at man piller ved stikket ??

Randomchoise

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-09-03 19:56

Hej Randomchoise

Det er sandsynligvis den microswitch der styrer den venstre museknap der er gået i stykker. En microswitch er en lille kontakt der sidder under knapperne på bla. mus.

En anden mulighed er at der er en løs forbindelse ud til denne microswitch. Hvis garantien er udløbet kan du jo ligeså godt åbne musen og se om en af ledningerne er røget af.
Ellers syntes jeg du skal henvende dig der hvor du har købt den og få en ny.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 04-09-03 20:49

Tror srhansen har ret. Det lyder ikke umiddelbart som et softwareproblem, men som et hardwareproblem.
Prøv med en anden mus.

/VMEK

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 04-09-03 21:01

Hej VMEK og srhansen

Tak for jeres svar, men prøv lige at læse 4 linie af mit spm. !

Randomchoise

Kommentar
Fra : wal

Dato : 04-09-03 22:43

Du kan prøve at skille din mus af. AFFET DINE KONTAKTER OG LIGNE, MED SPRIT ELLER KONTAKT SPREY. KONTAKT SPREY ER NOK DET BESTE. Det har næsten altid lykkes ved mine mus.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 12-09-03 11:17

hej igen

Jeg har nu læst spørgsmålet igen og må medgive dig at når den anden mus har det samme problem er det næppe din mus det er galt med.
Det bedste jeg kan råde dig til er at låne en USB-adapter til at stikke på musens stik. Prøv derefter at få musen til at virke over USB-porten. Virker dette er det nok desværre din comport der er brændt af.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 12-09-03 14:16

Undskyld jeg har været lidt fraværende - men tiden er blevet brugt produktivt og mysteriet er bare blevet endnu større #%#$%#$%.

Jeg har nu lånt en trådløs mus og installeret den (gennem com-porten) og den virker perfekt !!!!!!!
Jeg har taget min oprindelige mus og installeret på sønnike's PC og den virker perfekt !!!!!
Jeg har endnu en gang afinstalleret mine muse-drivere og geninstalleret fra den oprindelige disk og prøvet at geninstallere den oprindelige mus - virker stadig ikke ???????

Kan der være en hard-/software konflikt som gør at alm. PS2 mus ikke længere virker ??

Randomchoise

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 130 point
Dato : 12-09-03 22:39

Umiddelbart vil jeg sige klart nej til spørgsmålet om konflikten, men du kan prøve at kigge under enhedshåndteringen om der er en IRQ-konflikt.

Det du beskriver er godt nok dybt underligt Kommunikationen via PS2 og RS-232 foregår ved at man sender data i en ledning og modtager data i en anden. Ergo burde alt virke eller intet virke, medmindre knappen er fysisk beskadiget og det har vi jo udelukket. Det får mig til at tænke tilbage på en gang min egen mus opførte sig underligt Markøren fløj over skærmen og åbnede programmer i øst og vest, fuldstændigt ukontrolleret. Det viste sig at det var sollys der kunne lyse igennem den plastikkappe musen er lavet af og ind på de optokoblere der styrer musens bevægelser. Kan det tænkes noget lignende er sket for din mus ? Det er ikke sådan at du er kommet til at bytte om på højre og venstre museknap under kontrolpanel -> mus ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : wal

Dato : 12-09-03 23:03

Hej prøv med en anden mus så du er sikker på at det ikke er den det er galt med.Hvis den heller ikke virker så kan du prøve at se på din PC.

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 15-09-03 14:31

Nu gider jeg bare ikke mere - så nu har jeg købt min egen trådløse mus og installeret den og den virker !!! - indtil videre.

Tak til srhansen - historien om sollyset er alle point værd

R

Godkendelse af svar
Fra : randomchoise

Dato : 15-09-03 14:36

Tak for svaret srhansen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-09-03 17:34

Hehe, og så er det en sandfærdig beretning