/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Spilkonsol - hvilken?
Fra : Nikolaus
Vist : 387 gange
100 point
Dato : 12-08-03 06:56

Godmorgen til det ganske land.

Min søn på 6 år har snart fødselsdag, og jeg overvejer at købe en spillekonsol til ham. Men der findes jo tre typer at vælge mellem, så jeg er lidt usikker på hvad det skal være;
-XBox
-PS1
-PS2

Hvad er forskellen på modellerne?

Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber dyret?

Nikolaus

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 12-08-03 06:58

Egentlig er der jo også gamecube!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 12-08-03 09:28

Generelt set er der jo nok det største udvalg af spil til PS konsolerne.

Forskellen er at PS2 er en nyere udgave (Den havde du nok selv luret) og den er bagud kompatibel, således at spil udviklet til PS1 kan afvikles på den, endvidere kan den bruges som konventionel DVD afspiller.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 12-08-03 09:44

PS2 er klart det mest 'økonomiske' valg, bl.a. af de grunde Better_Performance nævner. Klart størst udvalg i tilbehør og software til PS2. Derudover findes der et enormt brugtmarked for 'gamle' PS2 spil.

XBox har på papiret bedre ydelse, men det kniber for udviklerne at udnytte det og spillene er dyre!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 12-08-03 09:51

Og så har jeg forresten en masse PS1 spil BILLIGT til salg, og de kan som nævnt køre på PS2

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 12-08-03 10:10

Gamecube... hi hi hi.. den spillekonsol er døden nær. Nintendo har selv indstillet produktionen af den maskine indtil deres lager er solgt (hvilket godt kan tage et års tid). Så den maskine skal man holde fingrene fra. Det er ellers synd fordi det nok er den maskine som ville have passet bedst til et seks-årigt barn.

X-Box... skal du nok også holde fingrene fra (ihvertfald hvis man spørger mig) fordi den passer ikke rigtigt til et seks-årigt barn. Spillene prøver på at være ååhhh så voksne og appelere til den lidt mere garvede spiller (hvilket så også kikser, da microsoft ikke har sørget for at få fat i gode spilproducenter til deres konsol).

PSone er heller ikke rigtig pengene værd da der ikke bliver produceret spil til denne konsol mere. Men hvis du kan få fat i mange billige brugte spil eller kender en forretning som stadig skaffer spil til denne konsol, så er PSone helt klart et MEGET godt køb til et seks-årigt barn. Der er hundredevis af spil til konsollen som mindre børn har stor glæde af, problemet er bare at få fat i disse spil idag.

Men det bedste køb (efter min mening) ville nok være en PS2. Fordi den er bagud kompitabel og kan spille (næsten) alle gamle PSone spil. Den maskine har også sikret sin fremtid de næste mange år. Man ved at de stadig producerer de bedste spil til konsollen, og der er det bredeste udvalg af spil til både børn og voksne (jah MIG). Desuden har du mulighed for at bruge den som dvd-afspiller uden at bruge ekstra penge på det (det skal man til en X-box, man skal købe dvd til den). Jeg ville helt sikkert vælge PS2 fordi den har hele familien størst glæde af..!

Held og lykke med valget..!

Mikael

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 12-08-03 10:22

Sjovt at se som svarene gentager sig

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 12-08-03 10:26

Better_Performance>> Jeg skal have dig i mine tanker

Nu står der jo ofte at forskelligt udstyr medfølger. Bl.a. mem-card (kapacitet??), bootchip mm.

Hvad er deres funktioner og hvad er godt at have med i købet?

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 12-08-03 10:38

Ellers kan du jo vente lidt og prøve kræfter med Sony´s næste udspil. Den kommer til at hedde PSX og kommer på markedet i slutningen af i år eller begyndelsen af næste år. Det er i princippet det samme som PS2. Den er bare meget flottere, hurtigere og mere kraftfuld. Desuden er det vigtigste ved den maskine at den kommer med en DVD-writer. Det er det samme som en dvd-afspiller dog med den væsentlige forskel at man kan tage op med den. Disse DVD-writers koster normalt omkring 6-7000 kr. Men her skal PSX efter sigende komme til at ligge omkring de 5000 kr. så man får en spillekonsol og en dvd-writer billigere end en normal dvd-writer.

Men denne maskine kommer som sagt ikke på markedet før om et halvt års tid..!

Mikael

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-03 10:41

mem-card 8 Mb er et MUST. mem-card bruges bl.a. til at gemme dine spil positioner (saves) og highscores.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 11:16

Hejsa
Ak ja som det siges i et ordsprog... enhver so syntes bedst om sine egne grise
Jeg vil IKKE anbefale PS men derimod X-Box af flere årsager.
* Den kan afspille CD (musik).
* Den kan afspille DVD (film).
* Man kan gemme på den indbyggede HD (Hard Disk).
og så kan den alt det andet også... det var bare lige det
Søren

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 12-08-03 12:13

PS2 kan også afspille cd og dvd, og om kort tid kan man købe harddisk til den. Men som det er nu kan man ikke bruge harddisken til noget, vi har jo ingen internet forbindelse i DK endnu. så mem-cards er gode nok. X-box er bare en pc´er som de har lavet en klodset controller til... og forsøgt at lancere som spillekonsol. De fremtideige versioner af x-box (2 eller mere snadsynligt x-box 3) er sikkert bedre end Plasystation men som er på nuværende tidspunkt er PS bedre som spillekonsol.. Man kan bare kigge på slagsstatisktikkerne for de to maskiner og se hvad der er bedst (eller se på hvad spil der bliver produceret)

Mikael (en stor playstation fan)

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 12-08-03 12:14

PS2 kan også afspille cd og dvd, og om kort tid kan man købe harddisk til den. Men som det er nu kan man ikke bruge harddisken til noget, vi har jo ingen internet forbindelse i DK endnu. så mem-cards er gode nok. X-box er bare en pc´er som de har lavet en klodset controller til... og forsøgt at lancere som spillekonsol. De fremtidige versioner af x-box (2 eller mere sandsynligt x-box 3) er sikkert bedre end Plasystation men som er på nuværende tidspunkt er PS bedre som spillekonsol.. Man kan bare kigge på salgsstatisktikkerne for de to maskiner og se hvad der er bedst (eller se på hvad spil der bliver produceret til de forskellige maskiner)

Mikael (en stor playstation fan)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-03 12:26

Min søn, som netop er blevet 20 år, har en PS2 og en XBox.
Han vil, når han finder ud af hvor han kan købe en bootchip samt få den monteret foretrække XBox.
Bootchip skal købes ekstra. Med den isat kan du downloade fra nettet.

Til en dreng på 6 år vil jeg mene at en PS2 er ok, medmindre at det er far, der vil lege lidt.

mvh ans

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 12:38

Tjahh, og det med at man ikke kan bruge HD, vil jeg stille et STORT spørgsmål ved. Hvorfor ikke?? Jeg har da 117 forsk. stykker musik liggende og som hos ans... så er vores søn 22 og han foretrækker også X-box frem for PS

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-03 12:50

Nix-Bix : PS2 ska' du vælge ...for hulen da !!!

Prisen er lavere, spillene til de 'små' er flere og bedre; ..... og musiken, download-ting osv. ligger da på Far's computer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 12-08-03 12:59

HD til PS2 er ikke brugbart så længe du ikke har noget at lægge på den. Man kan ikke placere spil og musik på den da det ikke er det PC-bras på X-BOX. Men når internet opkobling engang bliver muligt kan man jo gemme spilstande, downloade film spil m.m. på sin HD. Men så længe der ikke er nogen internet til PS2 så glem Harddisken.

Jeg vil forresten meget gerne vide hvad og hvorfor jeg skulle bruge min spille-konsol til at lytte til musik med..? og gemme sange på HD..? Hallo det har man da en musikanlæg og pc´er til..

Forresten vil jeg gerne vide hvordan man foretrækker en X-box fremfor en ps2. Den støjer mere, den er langsommere, man skal ofte downloade ting til spillene og man skal købe ekstra software for at kunne se dvd. Den har godt nok bedre specs. men det er da bare en pc´er som de har puttet i en lille grå box med et x på..
Og hvis man snakker spil så har x-box så vidt jeg ved kun et spil som er eksklusivt (det eneste gode ihvertfald) og godt, det er Halo. Mens PS2 har alle de fede tiltler som gta3, vice city, MGS-serien, gran turismo osv...

PS2 er bedst..

Mikael

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 15:14

Mikael,
Lad os liiiige snakke om hvilken der har den bedste grafik og hurtigste load-tid, så tror jeg PS kommer til kort
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 15:19

NB: Skulle man få lyst til at spille PS2 spil på sin Xbos så henter man da bare emulator, så spiller man da bare PS spil
OK! Det er en PC som er puttet ind i en lille grå boks, men hvad virker bedst en PC eller en PS?
Du har selvfølgelig lov til at syntes mest om PS, men andre har da så sandelig også lov til at syntes bedst om en Xbox - ik' ?
Søren

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 12-08-03 16:02

Jo Søren. Du må meget gerne have din mening om de to konsoller. Verden ville da være kedelig hvis vi alle gik rundt med samme tøj og samme frisure.. Vi har alle ret til vores mening... !!!

Min mening er at hvis jeg vil have en pc´er som køber jeg sådan en, så kan jeg bruge den til at spille på, surfe nettet og lave mit arbejde.. ikke en x-box som er en mindre (men i sidste ende lige så dyr) udgave af en pc´er.

Det er det..!

Mikael

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 12-08-03 19:02

Hej Nikolaus.

Jeg har både Xbox og ps2. Har sat mig en heeel del ind i hvordan begge fungerer og kan udbygges...
Ps2 har selvfølgelig den fordel, at når du køber den kan man afspille dvd på den uden at købe noget ekstra til den (koster 150,- at få xbox til at spille dvd. Uden modchip). Desuden er det en fremragende spillekonsol. Der er blot et par enkelte ting du skal være opmærksom på. En Xbox har nu altså adskillige fordele, hvis du vel og mærket køber en modchip. En playstation 2 bruger memory cards til lagring af gemte spil (man kan få dem helt nede fra 8 mb. dette skal købes eksternt og koster 80-150 kr. afhængigt af hvilket mærke man vælger). En Xbox har harddisk som standard (8-10 gb, afhængigt af versionen) så den har massere af plads at gemme på. Harddisken til ps2 er under udvikling, så man kan købe en senere hen (dog en smule dyrere end til xbox). Hvis du havde en xbox og investerede i en modchip (200-300,- afhængigt af hvilken modchip du vælger + installation) så bliver dine muligheder pludselig MEGET større!!! En modchip/Bootchip, kan fås både til ps2 og xbox dog er der ikke ligeså mange fordele ved den til ps2'eren.

Xbox:
1. Du behøver ikke at købe dvdkit (-150,-). En modchip kan sagtens afspille dvd'er.
2. Du kan afspille DivX film.
3. Du kan afspille vcd/svcd film.
4. Du kan afspille Mp3.
5. Du kan tage backup af dine spil cd'er så xboxen ligger spillet på harddisken så du blot kan vælge imellem dine spil fra en menu, istedet for at skulle fedte rundt og ridse de forskellige cd'er.
6. Du kan installere linux på den.
7. Den kan gå på internettet, så du kan spille mod andre spillere verden over.
8. Du kan opdatere biosen via en alm pc.
9. Du kan slæbe den rundt til drengene og lagre informationer på harddisken.
10. Den har ftp server, så du kan kopiere filer fra din Pc til xboxens harddisk.
11. En Xbox kan emulere andre konsoller såsom: Amiga, Gamecube, Commodore 64, Nintendo, ps 1, ps 2 (emulatoren er undervejs og forventes snart at blive færdig) Dvs. at du kan spille ALLE andre spillekonsol spil på en xbox inden meget længe!
12. Spille spil, som er købt over internettet eller i andre lande.
13. Du kan sætte op til 120 gb harddisk i!

Ps2:
1. Regionsfri DVD
2. Du kan spille dine brændte backups af dine spil.

Kan ikke komme på flere i øjeblikket men, hvis jeg kommer i tanke om noget vender jeg frygteligt tilbage med mere. For øvrigt larmer ps2'eren en lille smule mere end en xbox. Prisforskellen på de 2 konsoller er ikke så stor længere.
En ps 1 ville jeg ikke anbefale dig da den i mine øjne er forældet. Der udvikles ikke nogen spil til den længere. Desuden er lidt sjovere med nogle flottere spil som på x box og ps 2. Jeg håber at jeg har været bare en lille hjælp. Hvis du har nogen konkrete spørgsmål så fyr endelig løs. Jeg har jo begge maskiner, så jeg burde kunne svare på hvad som helst...

Held og lykke med købet.

mvh.
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 13-08-03 08:15

Tjaaa, hmmm .....

PS1: kan man på nogen måde gemme spil på den?
PS1: er spillene i så meget dårligere kvalitet end til 2 eren?
PS1 er jo noget billigere end de andre og jeg kan finde bunkevis af spil til den (har ikke glemt dig B_P

X: Det virker til at der ikke (endnu) er ret mange spil til boxen. Er det rigtigt?

(og tak for de mange indlæg, der trods alt giver mig et bedre overblik)

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 13-08-03 08:50

Superbootchip til PS1 ... hvad er det for en fisk??

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-08-03 09:42

Har vi ikke lidt mistet overblikket????

DET HANDLER OM EN 6 ÅRIG DRENG DER SKAL HAVE NOGET AT LEGE MED

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-08-03 10:03

Hej Better_Performance
Du har helt ret, og måske var en Gameboy eller to mere passende. Når gutten på 6 år vil få 100% glæde af en PS eller Xbox tilhøre de begge sikkert teknisk museum
Måske en PC med børneprogrammer hvor man kan lege sig til at stave og regne var et bedre alternativ
Søren

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 13-08-03 13:26

Snakken har været på Gameboy herhjemme, men med tanke på de muligheder ps eller xbox giver i form af; dvd, musik, gem spil, harddisk etc., har vi besluttet at investere i én af dem. Men jeg mangler at få afklaret to spørgsmål;

1. Kan man få mem.kort til PS1?
2. Er kvaliteten meget dårligere på ps1 end 2?
3. Pt. virker det til at være svært at få fat på xbox spil. Specielt brugt. Er det rigtigt?

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 13-08-03 13:27

Ok. tre spørgsmål

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-08-03 13:36

Ja, man kan få mem card til PS1

Kvalitetsforskelen er selvfølgelig varaibel i forhold til spillets opbygning og brug af grafik, men da der ikke længere bliver produceret spil til PS1, og den i øvrigt ikke er i stand til at afvikle skiver lavet til PS2 vil man være afhængig af at finde samtlige spil brugt.

Disse brugte PS1 Spil kan i øvrigt sagtens afvikles på PS2 (dog i PS1 kvalitet)

Antallet af brugte spil på markedet afspejler jo hvor mange der er solgt fra ny, og der er PS jo i særdeleshed top scoreren, og har dermed også et større brugt udvalg

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 13-08-03 14:54

Hej Nikolaus.

1. Kan man få mem.kort til PS1? Ja det kan man godt.
2. Er kvaliteten meget dårligere på ps1 end 2? Grafikken på en ps1 er kornet i forhold til en ps2. Min mening er at ps2'eren er kvalitets mæssigt ps1'ern yderst overlegen.
3. Pt. virker det til at være svært at få fat på xbox spil. Specielt brugt. Er det rigtigt? Muligvis er det svært at finde brugt, det ved jeg ikke. Men, der er MASSERE af spil til xbox, bare kig hos din lokale forhandler. Der er massere at vælge imellem. Med den tilhørende b00tchip KUNNE man også downloade spil fra internettet og spille dem på den. Men det er der selvfølgelig ingen grund til at ryste op i, da ingen ville have en sådan interesse...

mvh.
JudAs.J.LAiR.P

Godkendelse af svar
Fra : Nikolaus

Dato : 14-08-03 18:50

Jeg er blevet opmærksom på (fra jer), at der indenfor et års tid vil komme nyere modeller på markedet og sikkert flere brugte xbox spil. Derfor venter vi lidt og har købt en Gameboy Advance til ham.

Point går til det indlæg der først besvarede mine grundlæggende spørgsmål samlet; Molokyle.

Nikolaus

ps. Har det nogensinde været på tale her på kandu, at skabe muligheden for at dele point mellem indlæg (har i hørt om det eller spurgt selv(off the record ?