/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Start af lillle butik...
Fra : brinkloev
Vist : 565 gange
200 point
Dato : 30-07-03 20:57

Hej
Til næste forår, håber jeg at åbne en lille butik, med kvalitetstøj samt sko, til børn.
Hvordan griber jeg det an???
Jeg ved hvilke mærker, som jeg gerne vil føre....
Og det butikslokale, som jeg har udset mig, i hovedgaden, står for øjeblikket tomt...
Håber på lidt ekspertise fra erfarne!!!
Mvh. Brinkløv

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-07-03 22:58

Det lokale, du har udset dig, står tomt iøjeblikket, men tror du også det står tomt til næste forår?, eller vil du leje det nu og have det til at stå tomt så længe? Det kan da hurtigt blive dyrt. Det lyder ikke til, at du skal kigge på lokaler endnu,
med mindre du kan få lokalet, uden at skulle betale husleje før til foråret. Det kan lade sig gøre i feks. feriebyer.
Her er et lille udpluk, af hvad du minimum skal have styr på:
Har du aftaler med grossister?
Leveringsbetingelser/betalingsbetingelser?
Kan du få lov til at forhandle, de mærker du gerne vil føre?
Hvilket inventar vil du have? (bør være klar, til du skal overtage lokale)
Har du snakket med en revisor?
Er du blevet momsregistreret?
Er din bank med på ide'en? Kassekredit?
Maling/klargøring af lokalet?
Reklamer/marketing?

Du skal planlægge det således, at du hurtigst muligt kan komme igang, når du overtager lokalet.

Held og lykke
MVH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-03 23:41

De tanker, som viskinge har gjort er meget rigtige. Jeg kan kun være enig.

Jeg har læst i din historik. Du har tvillinger på 11 mdr. Dem kan du vel ikke have med på arbejde? Så der er også en udgift til børnepasning, som du skal tænke på. Dernæst har du givet råd om hvor det er billigst for børnefamilier at købe ind (bleer). Det samme tænker børnefamilier på m.h.t. tøj. De køber det billigste sted. Det er ofte i "kædeforretninger". Skal du have en ansat, for selv at være sammen med dine børn, er dette også en udgift. De ting, som du gerne vil sælge, er det muligt for dig at få lov til det?

Sidst, men ikke mindst, hvis det ikke kommer til at gå godt for dig, hvis du starter egen forretning, så er det dine børn, der kan mærke det.

Jeg prøver ikke på at være en "sorteper", men tænk dig godt om før du går i gang.

mvh ans

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 31-07-03 09:29

Hej Ans
Jeg skal love for at du er godt informeret, hva!
Mht. til børnepasning, så er vi i den heldige situation, at min svigerfar lige er gået på efterløn og min svigermor går af til næste sommer.(hun arbejder fra 5.00 - 8.00!) og er dermed behjælpelig med hentning og pasning. Børnene starter i vuggestue d. 1. september og jeg selv på arbejde om 1 uge. Jeg er ansat i mine forældres forretning, og de er fuldt ud forstående mht. mit årelange ønske om at starte butik.
Mht. en ansat, er det min mening, at se tiden an og evt. ansætte en studerende(efter skoletid).
Hvis vi lige skal have tøjet på plads, så er jeg tilfældigvis i 3 mødregrupper, hvor størsteparten går meget op i;hellere færrere sæt tøj til poderne, af god kvalitet(og samtidig noget som ikke alle andre har!) end flere sæt tøj af dårlig kvalitet(det her som taber farverne, krymper og får en underlig facon efter første vask.)
Jeg har været i kontakt med 2 af de levandører, som jeg havde udset mig og har foreløbig bare præsentæret mig selv og mine planer. De var vældig positive!
Jeg vil primært sælge dansk designet og produceret tøj.( Vi handler jo alle sammen i HM, ikk! Men helt ærligt, så billigt er det jo heller ikke, vel! Og samtidig bliver størstedelen produceret af børnearbejdere i Indien, Malaysia osv.) Skriv endelig igen, Mvh. Brinkloev

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-07-03 09:34

Ja, der er jo meget mere end jeg nævnte, i mit indlæg.
Er familien med på ide'en?
En arbejdsuge på 80 timer er ikke ualmindelig ved opstart.
For at få et fornuftigt regnskab, skal du regne med at bruge dig selv så meget så muligt, i starten. Har set flere venner, der måtte lukke, med tab, da de satsede på personale.

MVH

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 31-07-03 09:41

Hej Visking
Jeg har talt med banken, og de er med på ideen.
Maling og klargøring, vil der være styr på.(Min far er maler og min mand er murer!)
Relame/Marketing: Jeg har flere forbindelser inden for dette.
Inventar-planer har jeg oppe i hovedet. (Det er ikke noget dyrt og fancy)
Og jeg har som skrevet været i forbindelse med 2 af levandørerne.
De sidste punkter er ikke blevet udført, endnu!
(Men derimod har jeg forretningskonceptet helt på plads)
Mvh. Brinkloev

Kommentar
Fra : ALR

Dato : 31-07-03 13:12

Hej Visking
Jamen du har jo det hele klart.--Se at komme igang, med den opbakning du har fra familie, bekendte og banken, blandet med din egen tro på ideen - ligner en succes. - Men det kræver hårdt arbejde, arrangement , afsavn og lidt held - men det er det hele værd når konseptet lykkedes.
mvh

alr

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-07-03 14:20

Jeg har ingen planer om at åbne butik.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-07-03 22:57

Til brinkloev:

Du skriver at jeg er godt informeret. Jeg er informeret om det, som du selv har oplyst om her på kandu.

Det er ikke nemt at starte egen virksomhed, og det er uanset branche. Du skal tænke på om du kan være konkurrencedygtig. Priser, lager og levering fra leverandøren. Det er muligt at du er i 3 mødregrupper, men tror du at du kan leve af dem?
Her hvor jeg bor har jeg set mange små butikker åbne, for så at lukke igen ½ år efter. Det er ikke fordi de har tjent så meget, at de kunne leve af overskuddet, tværtimod.
Det glæder mig at du har familien til at hjælpe med børnepasningen, når de skal hentes fra vuggestue. Selv er jeg aflastning hos en børnefamilie. Jeg kan kun sige en ting om det: Det er ikke mig de har brug for når de kommer hjem fra institution, det er deres mor. Jeg taler af erfaring, da min yngste søn er 20 år.

Hvis du går i gang med din forretning håber jeg meget på at det lykkes for dig. Både med forretningen og familielivet.

mvh ans

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 01-08-03 09:32

Til ans

Det var da en underlig kommentar, mht mødregrupperne! Det skrev jeg for at vise at jeg har fingeren på pulsen, vedr. hvad mødrene bruger af penge på børnetøj! Det tror jeg til gengæld, ikke at du har.... Selvfølgelig køber man da småting og sager i kædeforretninger, men vi er altså MANGE som også køber kvalitets-børnetøj og sko i specialforretninger.

Så skrev jeg: "Du er godt nok godt informeret, hva!" (Tror du at jeg er så dum, at jeg ikke ved, at man kan læse bruger-historik!) Det var venligt ment!!! Mvh. Brinkloev

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-08-03 10:10

Til brinkloev

Mine indlæg har været venligt ment. At du vil starte egen forretning kan jeg godt forstå, men det kan have sine bagsider. Det var det, som jeg ville prøve at forklare.

mvh ans

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 01-08-03 10:14

Det er jeg godt klar over.....
Mange tak for dine indlæg, jeg må se , om jeg tager springet!
Mvh. Brinkloev

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-08-03 10:18

Hvis du gør det, så vil jeg ønske dig al mulig held og lykke.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 01-08-03 10:19

Tak for de venlige ord, og fortsat god sommer...
Mvh. Brinkloev

Kommentar
Fra : deg1009

Dato : 04-08-03 11:36

Kære brinkloev
Det er åbenbart andre der ved mere om din situation end hvad jeg kan se umiddelbart, men jeg kan anbefale at du høre efter hvad ans har sagt i denne sag.
Det vigtigeste er nu engang din opfattelse, men der skal også vær fornuft i sagen, kvalitettøj til børn er ok., men det er absolut også den kundekreds der i forvejen har de fleste udgifter med børn, der skal også være plads til jer alle sammen efterfølgende, også det med at leverandøre syntes er en god idé, har intet at betyde, det eneste er hvad du selv mener om sagen, andre, også banken, har kun interesse i at tjene på sagen, hvad også er rimeligt. Du skal være klar over at det er en svær tid du vil gå ind i, i øvrigt bør du kontakte en revisor inden du begynder på noget som helst.

"Hust at det ikke er de store indtægter du bliver rig af med de små udgifter".
Mvh
deg

Kommentar
Fra : htur

Dato : 31-08-03 08:01

hej brinkløv
jeg har læst at du vil åbne en butik ,det er skønt at man brænder for det gå efter det ,men jeg vil give dig nogle gode råd, da jeg har været selvstændig 3 gange inde for 3 år og det lyder ikke godt vel her smilte jeg, jeg har været heldig at få lov til at leve mine drømme ud men jeg er ikke færdig med at prøve igen ,det er meget svært , med har du dit bagland i orden skal det nok gå og det mener jeg med har du pengesager i orden for det er det VIGTIGES for dig allle der åbner har flere udgifter ind indkomst i det første tid, men har du brug får nogle råd er du velkomme til at skrive til mig
Htur

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 01-10-03 08:58

Hejsa

Hvis dit spørgsmålet er besvaret er du så ikke sød at lukke det?

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-01-04 12:40

Hvordan går det med din butik, jeg er spændt på at høre, hvad du har fundet ud af.

MVH

Kommentar
Fra : trueman

Dato : 15-03-04 16:15

Hej Brinkloev,

Jeg står lidt i samme situation som dig og ønsker at starte en butik op med børnetøj og tilbehør.

Hvis du allerede har startet din butik op, kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan det går og i hvilken rækkefølge du fulgte fra ide til åbning.

Trueman

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-07-04 06:59

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH