/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hjælp!!! Computerproblem!!
Fra : Blackened
Vist : 646 gange
150 point
Dato : 29-07-03 12:48

Jeg har et problem.
For nylig samlede jeg mig en ny pc, men mit problem er at den er meget ustabil i windows, den melder tit om fejl i explorer og der kommer tit blå skerm med automatisk genstart til følge.
Jeg har haft installeret windows(XP) jeg ved ikke hvor mange gange, plus jeg har hentet alle tilgængelige opdateringer inde på nettet. Jeg har også hentet de nyeste drivere. Jeg synes snart jeg har prøvet alt. Jeg håber der er en der har en ide om hvad der kan være i vejen.
Min system består af:

AMD Athon Xp 2600+ Toughbred FSB 333MHZ
Soltek SL-75FRN-L ATX bundkort
Samsung 512mb pc2700 ddr ram
Maxtor +9 80GB Fluid, ATA133 Harddisk
Sapphire Radeon 9800 Pro 128Mb
Pioneer 16XDVD ATA66 Slot in drev
MSI 40x12x48 Cdrw
Q-Tech 400W Psu Lownoise
Windows Xp Professional +servicepack 1

På forhånd tak.
Blackened

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 29-07-03 12:52

2 Spørgsmål..

Har du opdateret din bios ?

Hvor varm er din cpu ?

Kommentar
Fra : Blackened

Dato : 29-07-03 13:50

Jeg har ikke opdateret biosen, Min cpu temperatur ligger på 54 C.
Skulle det være nødvendigt med en opdateret Bios?? Bundkortet skulle jo gerne kunne trække det som det er.V/h Blackened

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-07-03 15:30

Cpu´en er i hvert fald for varm.
Den bør ikke være over 50 C,
og 40 C - eller derunder - anbefales.

Kommentar
Fra : Blackened

Dato : 29-07-03 16:23

Jeg har læst på nettet at en athlon xp cpu skulle kunne klare temp. på 90-95 C.
min køler er en Termalright SLK800A med en 80mm papstblæser. Jeg har fået at vide af flere at det skulle være rigeligt.
Men hvis vi ser bort fra temperaturen, hvad kan der så være i vejen?
V/h Blackened

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 29-07-03 16:26

Har du sørget for at forbinde skærmkortes spændingstik til PSen ?

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 29-07-03 16:30

Varm Cpu : check montering af køler, har du huske kølepaste imellem cpu & køler?
Blå skærm & genstart : kan være fejl på Ram'en (check om det er sat korrekt i), en varm Cpu kan også lave blå skærm.
check din bios om den er sat op til din Cpu (Vcore, Fsb Faktor, Mem Fsb, agp & pci bus).
Der ligger en bios update på soltek hjemme fra 4/7-03 version C1.5L

mvh. rfh

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 29-07-03 16:56

Hvis du kører med for høj temp. på Cpu'en bliver levetiden meget mindre.
90-95 C. er noget i overkanten (max ca. 80c for AMD Cpu & 70-75 for Intel).

mvh. rfh

Kommentar
Fra : Blackened

Dato : 29-07-03 23:41

Jeg har nu prøvet at flashe min Bios med opdateringen fra solteks hjemmeside. Opdateringen resulterede i at mit bundkort ikke kunne køre med en FSB på 333mhz, så min cpu kørte kun 1250Mhz. Jeg havde heldigvis gemt den gamle bios så jeg flashede tilbage igen. Nu kører den med fuld kraft igen, men jeg har stadig ikke fået løst mit problem med ustabiliteten og den blå skærm. Er der et sted jeg kan få at vide hvad den prescise opsætning til biosen er?
Jeg er meget forvirret over jeg ikke kan få det til at køre ordenligt!

V/h Blackened

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 01-08-03 01:32

Bortset fra de mange gode forslag kan det jo også være software der giver problemerne.
Jeg har selv en maskine der rebooter spontant, også selv om jeg sidder ovre i sofaen og MS's analyseside siger det er et driverproblem men kan ikke sige hvilket - bare en anden mulighed.
vh. Søren

Accepteret svar
Fra : fox_mulder

Modtaget 150 point
Dato : 02-08-03 05:41

umidelbart vil jeg skyde på at det er dit bundkort der er noget galt med, men prøv evt først at låne en anden ram klods da det også kan være den der er noget galt med

Kommentar
Fra : Blackened

Dato : 14-08-03 23:55

Jeg Prøver at låne en ny ramklods af en kammerat og løser det ikke problemet sender jeg bundkortet retur....

Kommentar
Fra : Blackened

Dato : 16-08-03 16:26

Jeg har fundet ud af at det er min ram der ikke virker sammen med bundkortet. Jeg prøvede at komme en blok kingston ram i som jeg havde låne af en kammerat og så virkede alt ubeklageligt.
Tak for hjelpen og de mange gode forslag.
V/h Blackened

Godkendelse af svar
Fra : Blackened

Dato : 16-08-03 16:28

Tak for svaret fox_mulder. Det var ramne det var galt med.
V/h Blackened