/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
AKUT! Kraftige ratudslag + Kraftige hamm~
Fra : Mrn
Vist : 568 gange
220 point
Dato : 28-07-03 23:12

Hej, jeg er den rigtige uheldige ejer af en mandags bil! eller nu solgt bil. MEN.

I en stykke tid har jeg kørt rundt i min bil Mazda 323 F 1,6 GLX fra 91´ med en lyd som lyder som en Hammer!
jeg snakkede med en, som nævnte at det nok vra træk akslerne der var ved at ryge sig en tur.
men jeg tænkte, bilen kører og der er ikke umiddelbart nogen problem undtagen igår, da jeg var nødt til at ringe til FALCK! Den kom med nogle Ordenlige Krotch lyde, som om man skulle tro motoren faldt ud. Og samtidigt med kommer der nogle Store ratudslag, som nemt kunne resultere i at man kom til at dreje uventet. Er det stadigt træk akslen???
Når Krotch lydene kommer føles det som om træk akslen er på vej ud og ryger ind med et brag.

mit andet problem er, jeg har lige solgt bil i sidste uge til en forhandler, jeg tænkte på at transpotere bilen derhen på en trailer, og så trille de sidste 500 m selv i bilen, men kan han gøre krav på erstatning eller andet. (han har køb bilen som beset, har KUN kigget udvendigt ikke prøvet bilen) hvad ville i foreslå jeg gør???

hilsen en træt Mazda 323f 1,6 GLX mandags bil!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-07-03 23:41

Det er den lodrette stabilistor forbindelse, der er knækket.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-07-03 23:41

Det er den lodrette stabilisator forbindelse, der er knækket.
Emesen.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 28-07-03 23:42

Hej.
Det er sandsynligvis trækakslerne, eller leddene, som det er blevet sagt.
Med hensyn til forhandleren, ville jeg køre den derhen, hvis han påtaler defekten, kan du påstå at den var der da han beså bilen.
Det kommer også an på, om der er lavet noget skriftligt om defekter eller andet.

Jes

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 28-07-03 23:48

Emesen >> Den Lodrette stabilisator forbindelse??? was is das?

pabloj>>> Der står på salgs kontrakten at bilen skal være ubehæftet og fri for skjulte fejl.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-03 00:04

I højre og venstre side i den forreste del af hjulophænget. De er monteret med gummistykker på en bøjlelignende vandret stang. Det kan ikke altid ses at den er knækket, men høres ved kørsel over små bump. Det giver ratudslag til samme side som den knækkede stang sidder. Hvis det altså er det der er galt.
Emesen.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 29-07-03 00:14

Emesen>> krotch lydene kommer uanset om der er bumb eller det er på lige vej, det kommer typisk nær jeg drejer, typisk mod højre, men bilen trækker til venstre.

Jeg har været nede under bilen og lytte om hvor hammer lydende kommer fra, og det føles og lyder som om det kommer fra det inderste led i højre side af trækakslen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-03 00:24

Ok så er det nok desværre dit led der ikke har det så godt. Og ikke den lodrette forbindelse.
En bil fra 91 er slidt, og kan derfor ikke være uden fejl. Har han kun set den udefra uden at kigge den efter, er jeg ikke sikker på at du hæfter for alm slid.
Emesen.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 29-07-03 00:43

Prøv lige engang at gå ud til forhjulet på den sidde den er gal i og sætte dig på hug og med det yderste af din fødder presser du ind nederst på dækket samtidig med du tager fat om hjulet og prøver at ruske det frem og tilbage. kan du mærke der er slør i så kunne det også godt tyde på det var lejet der er røget. hvis der er slemt så kan du også høre det ved at løfte bilen op og dreje rundt med hjulet.

Du kan også prøve at sparke med hælen på dækket og kommer der nogle mislyde der så er det nok ikke lejet den er gal med, men derimod stbilisatorermen,styrkuglen,trækakslen den er gal med.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 29-07-03 00:50

CopycatDK>>> Jeg har prøvet at rive i dækket i højre side. Jeg kan rykke det meget lidt. proximeret kvart cm. jeg har prøvet at hæve bilen, der er stadigt hammer lyde, når jeg drejer hjulene, selvom der ikke er belastning på bilen.

Emesen>> Han har kun været en tur rundt om bilen, uden at kigge i motorrummet, han har ikke prøvet bilen eller noget, kun set den ude fra. Han spurgte ikke om noget.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-03 07:56

Mrn - så har han handlet med en 12 år gammel bil (som absolut ikke er ny, og ikke kan forventes at være fejlfri)
Jeg går også udfra at du ikke har fået så meget for den, med mindre du har købt en anden brugt vogn.
Emesen.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 29-07-03 08:18

Jeg ville køre hen med den, hvis han så brokker sig, så fortæl ham det emesen har nævnt, gammel bil, slidtage o.s.v.

Jes

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-03 09:09

Tja - jeg vil ikke lokke nogen - men måske ville jeg selv bare aflevere den til en forhandler............men ikke til en privat i en privat handel.
Emesen.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 29-07-03 10:46

Emesen>>> Bilen er solgt til forhandleren hvor jeg har købt en anden hos ham.

Det skal så lige nævnes at jeg underskrev papirerne d. 18/7 og blev lovet den anden 5 dage senere, men har ikke fået den endnu. Kan jeg kræve nogen kompentation da der ikke står nogen leverings dato skrevet ned.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 29-07-03 11:40

Du kan ikke kræve kompensation, men du skal ikke aflevere den gamle før du får den nye.

Jes

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 29-07-03 14:05

pabloj>> Jeg har snakket med forhandleren om at jeg kan få min bil Torsdag eller Fredag. men Har du eller andre en god løsning til at jeg kan aflevere bilen uden de store underlige spørgsmål. har han ret til et nedslag i prisen eller nogen ret da det er sket efter der er skrevet under.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 220 point
Dato : 29-07-03 14:26

Det er desværre det samme problem, mange (mig selv incl.) kommer ud for, og som regel står der snarrest/ultimo/eller noget andet udflydende, som man ikke kan hænge forhandleren op på.
Så hvis din forhandler er ligeglad med dig, kan du jo også være ligeglad med hvilken bil han får. I øvrigt kan du, da han ikke har testet din gamle bil, henholde dig til at den heletiden har været sådan.
Emesen.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 29-07-03 15:52

Emesen>>> ja, du har fat i noget der. Jeg havde tænkt mig at smide den op på en auto trailer, og så ca. 1 km. penge før forhandleren, sætte den af, og så selv køre resten af vejen selv. Så lade som om at det har været der hele tiden.

Godkendelse af svar
Fra : Mrn

Dato : 29-07-03 17:41

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-07-03 17:44

Selv tak - nu håber jeg det går godt med din handel.
Emesen.