/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Muret udhæng vs. træudhæng
Fra : tinehl
Vist : 2459 gange
100 point
Dato : 21-07-03 22:06

Hej,

Vi står overfor at skulle bygge hus. Vi havde som udgangspunkt tænkt os at lave et muret udhæng, da vi havde hørt et sted, at det var smart fordi det krævede et minimum af vedligeholdelse. Et andet sted har vi nu hørt, at et træudhæng er meget bedre, fordi risikoen for frostskader er stor ved det murede udhæng.

Hvis jeg lader fornuften tale, så bliver det et træudhæng, men æstetisk set hælder jeg mere til det murede, da jeg synes det er pænere. Måske undrer det mig bare, at så mange nye huse bliver opført med murede udhæng, hvis der er stor risiko for frostskade...?!?

Hvad er jeres erfaringer med hhv. muret og træudhæng?

Mvh. Tinehl

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-07-03 22:14

På nye huse hænger det hele sammen i fundamentet, men det er ikke altid tilfældet når det er lavet bagefter. Hvis det forankres til eksisterende fundament, skulle det nok kunne lade sig gøre.
Hvis jeg har forstået dit udtryk "udhæng" rigtigt.
Emesen.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 21-07-03 22:43

Ta' og byg huset med gesims i stedet for træudhæng(det ville jeg gøre)

Som du selv skiver er der mindre veligehold med en muret gesims + vis i vil have det malet er det også 100 gange rare at male end et træ udhæng.

Frostskade?? På gesimsen det er næsten umulig,det er da kun vis det ikke er blevet lavet ordentlig ,det kan umulig komme vand på gesimsen det er højst slagregn men det regn for resten af murvæket også og vis fugerne er i orden sker der ikke noget.

Vis jeg skulle bygge nyt hus blev det i hvert fald med en muret gesims og det er da lige så flot,som et træ udhæng men det er smag og behag.

pøj pøj med byggeriet.

MVH Ymot

Accepteret svar
Fra : copycatDK

Modtaget 110 point
Dato : 21-07-03 23:45

Man kan få gesimser til til hytten der er til at montere lavet af polyester beton. De er faktisk også ret smart at have dem med de forsikringer vi har i dagens danmark som ikke dækker træværk som er udsat for vind og vejr. Nu er de pakket ind og skulle der komme nogle skader på træværk inde under skal forsikringen punge ud da det er dækket for vind og vejr.

Følgende firma er det eneste jeg kender til som laver gesimser i polyesterbeton: www.polysan.dk
Og jo jeg arbejder der selv (Bare så der ikke komme en dum kommentar med at jeg giver reklame for firmaet hvor jeg selv er i det jeg har omtalt emnet i en tidligere tråd)

mvh
Michael (Alias copycatDK)

Kommentar
Fra : tinehl

Dato : 22-07-03 09:53

Hej emesen, ymot og Michael,

Det er sørme rart at høre nogle nye vinkler på det. Især til min fordel, da jeg ikke synes et træudhæng er det pæneste... Jeg venter lige og ser om der ikke er andre, der har nogle kommentarer for at få så mange syn på sagen som muligt, før jeg giver point.

Michael - jeg har aldrig hørt om polyesterbeton, men tror at jeg har lagt mærke til det, det sidste par dage, hvor jeg har kigget meget på gesimser. Det lyder umiddelbart meget godt - er der ikke nogle ulemper ved det? Ved du/I hvordan fordele og ulemper er ved det i forhold til en muret gesims?

Mvh. Tinehl - der hele tiden bliver klogere

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 22-07-03 10:45

Føst om polyesterbeton. Det består sand,sten,kridt,polyester. Frks er HTH køkkenplader er lavet af polyesterbeton (Den sorte sten ved siden af kogepladerne)
Jeg kan ikke finde ulemper ved det da de er meget lette at veligeholde (De kræver ikke noget) Og så har de en flot blank og glat overflade. De monteres med beslag.

Men jeg synes du skal kontakte ovenstående firma og få tilsendt nogle brochurer om gesimser. Og de kan helt sikkert give dig bedre råd og vejledning end jeg kan (Jeg laver dem bare ) Og enda fortælle dig om der skulle være opsat nogle omkring dit område.

Godkendelse af svar
Fra : tinehl

Dato : 25-07-03 08:45

Tak for svaret copycatDK.

Jeg har valgt at give copycatDK pointene, da han kom med en ny vinkel på mit problem. Jeg ved endnu ikke, hvad vi vælger, men jeg har da fået noget at arbejde videre med - tak for det alle 3.

Tinehl