/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
VED DU NOK OM GRAFFIKKORT ?
Fra : Jens_Jensen
Vist : 419 gange
25 point
Dato : 10-07-03 21:37

Man kan få et eksternt lydkort (fx. Sound Blaster® Extigy™), som man f.eks. kan sætte til en bærbar computer, og dermed få rigtig god surround lyd.

Kan man på samme måde få et eksternt graffikkort (på størrelse med nVIDIA GeForce4 Ti 4600 Max Resolution: 2048 x 1536 pixels @60Hz Memory: 128MB DDR-RAM) , så man derhjemme kan sætte sit eksterne graffikkort og en almindelig (CRT) ekstern skærm til sin bærbare computer og dermed spille de nyeste 3D-spil (uden brug af stationær PC)???

Kan det teknisk lade sig gøre ?

Kan man få en lille box som graffikkortet kan bygges ind i lige som ved en ekstern harddisk ?

Det største mobile grafikkort man kan få, hvad hedder det - og hvad svarer det til i forhold til nVidias stationære graffikkort ?

Hvor på nettet anmeldes bærbare computere (dansk og engelsk) ?

Jens

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 10-07-03 22:05

jeg vil anbefale dig at læse anbefaingerne (sikke noget vrøvl af skrive) på www.edbpriser.dk >> compter >> bærbare. HEr står der en masse, og de billigste priser.

Mht. det eksterne grafikkort, så har jeg selv søgt, men har ikke fundet noget. Var jeg dig, så læste jeg en masse om det (har jeg gjort), og så vil du stille og roligt finde ud af havd der er bedst. Det er lidt svært at forklare hvad du skal købe, da jeg ikke ved hvaddu vil ofre. men køb den lettere brugt, så får du MEGET mere for pengene

Kommentar
Fra : prophet

Dato : 10-07-03 22:38

De eksterne enheder plejer ikk være særlig hurtig ....så grafikkort ??... bliver ikk serlig godt

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 10-07-03 22:54

og hvis man kan få det (tror det faktisk ikke) så bliver det sikkert hundedyrt

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 25 point
Dato : 11-07-03 07:23

I gamle dage (det er ikke ret længe siden) kunne man få en dockstation til labtoppen som også bød på en forlængelse af den interne bus i PC'en, derved var muligheden givet for at anvende/installere et externt grafikkort.
Jeg er ikke klar over om den option stadigt eksisterer, men hvis du har brug for en sådan option så er det i denne retning dine spørgsmål skal rettes
MVH OW

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-07-03 09:18

Hej Jens Jensen

Det er rigtigt som de øvrige skriver.
Jeg vil blot supplere med at skrive at årsagen selvfølgelig er bushastigheden. Jo længere bussen kommer væk fra CPU'en jo langsomere går det. AGP-porten, som der er på nyere computere er netop flyttet meget tæt på cpu'en, samtidig med den har fået sin egen bus. På denne måde er den ikke afhængig af båndbredden på PCI-bussen og behøver ikke dele båndbredde med de øvrige kort.

Skal det laves kan det laves med lysledere. Det skal i så fald ikke vøre gennem AGP-porten men gennem en særlig fiberport der er meget hurtigere, så man kan kompensere for responsetid i de forskellige komponenter, en ting jeg tror vi kommer til at se meget til inden for 10 år

Den simple løsning er at du får lavet et print (benyyter et gammelt) der passer ned i AGP-soklen. På dette print lodder du så et kabel (max 1 meter vil jeg tro) og i den anden ende af kablet lodder du så en hun-AGP sokkel på. Nu burde du faktisk kunne sætte et hvilken som helst AGP-grafikkort i dette stik, under hensynstagen til det nævnte.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : Jens_Jensen

Dato : 11-07-03 23:28

Tak for svaret oldwiking.

Kommentar
Fra : Jens_Jensen

Dato : 11-07-03 23:39

Tak for jeres svar.

I forlængelse af oldwiking´s svar.......Kan man så få en dockingstation med AGP-port ?....eller bliver afstanden for stor´til cpu-én (se srhansen´s svar)

Er det rigtigt forstået at der er en AGP-sokkel i en bærbar, det kunne det godt tyde på i den sidste del af dit svar, "srhansen" ?

Jens - spørgsmålsstilleren.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 12-07-03 14:33

Jeg tror ikke at der vil være tistrækkeligt interesse for den løsning til at det vil kunne rentere sig.
En AGP advance graphic port or process er en forbedret pci port som blant andet har en højere tilgrebs prioritet.
Så er det blot spørgsmålet om de der fremstiller den bærbare også følger pricippet og det må man gå ud fra at de gør.
Mvh OW