/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
demineraliseret vand
Fra : snusi
Vist : 1675 gange
100 point
Dato : 09-07-03 13:57

Hej.
Hvad er demineraliseret vand og hvor kan det købes?

Accepteret svar
Fra : hippiepippi

Modtaget 110 point
Dato : 09-07-03 14:09

Når man demineraliserer vandet opløser man de mineraler der findes i det.
Det kan købes på apoteker og i en del store supermarkedet.

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 09-07-03 14:24

hippiepippi skriver, at man kan købe demineraliseret vand på apoteker. Jeg har købt destileret vand på apoteker og demineraliseret vand i supermarkeder. Nu ved jeg ikke hvad vandet skal bruges til. Hvis det skal være 100% rent vil jeg foreslå destileret vand. Hvis det skal bruges til dampstrygejern vil jeg foreslå demineraliseret vand, da det er langt billigere. Primært er det jo kalken i vandet der er erstattet med noget andet i demineraliseret vand.

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 09-07-03 15:56

i Rema 1000 har de demineraliseret vand til cirka 10 kroner for en liter.....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-07-03 16:37

Ion-byttet vand - er det man kalder afkalket vand, som bl.a. produceres af nogle opvaskemaskiner. (vandet er ikke "afkalket", men kalken udfældes ikke ved opvarmning, og er derfor godt til opvaskemaskiner.
Dobbelt ion-byttet vand - også kaldet demineraliseret vand er lidt "renere" og er godt til bl.a. strygejern, men er agresivt overfor metaller af forskellig slags, fordi vandet prøver at tiltrække de ioner der mangles.
Destileret vand er dobbelt ion-byttet vand som ved hjælp af en opvarmningsproces renser vandet som nu er meget tæt på den rene vare nemlig H2O. Det bruges til at fremstille "drop" i eks. medicin industrien. Bruges også til den gamle type akkumolatorer/bilbatteri.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 09-07-03 18:35

Tak for svaret hippiepippi.