/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hjælp til bygning af monstersvin!
Fra : kristiant
Vist : 560 gange
20 point
Dato : 22-12-01 21:31

Jeg vil gerne bygge en computer, og den skal være for vild. Jeg har selv bygget den pc, jeg pt har, men nu skal der virklige kræfter på bordet...

Da jeg -desværre- ikke er millionær, har jeg tænkt mig at bruge omkring 8-12000 kr.

Jeg vil have et bundkort der kan understøtte 2 x athlon 1500 MHZ. Jeg ved at man kan få sådanne bundkort, men har ingen erfaring med det. Nogen siger det betyder at en masse software slet ikke virker, andre siger at det bare er løgn. Jeg kender ingen der selv prøvet det (har du?).

Jeg skal til at lave vidoe og laver i forvejen 3dmax, derfor vil jeg have en ond maskine.

Jeg havde forrestillet mig noget alá:

1] Ny bund der kan håndtere 2 x thunderbird 1500 og ddr ram. {Det må gerne være asus. det har jeg kun gode erfaringer med}
2] 2 x thunderbird 1500 :)
3] 512 mb DDR ram ( passser det at det betyder 15 % mere ydeevne?)
4] Jeg har en to IBM HD deskstar 7200 rpm, hvis jeg raider dem, bliver systemet så dobbelt så hurtigt til at hente data?

Jeg håber at nogen, der har et ligende setup vil kunne hjælpe mig...

god jul

Kristian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-01 21:39

> Nogen siger det betyder at en masse software slet ikke virker, andre
> siger at det bare er løgn. Jeg kender ingen der selv prøvet det (har
> du?).

Har haft en dual PPro som jeg blev træt af pga. manglende kompabilitet i
mange programmer, men da jeg primært brugte (og bruger) Premiere er det ikke
noget problem, da den understøtter flere professorer - ganske fint endda.
>
> 1] Ny bund der kan håndtere 2 x thunderbird 1500 og ddr ram. {Det må
> gerne være asus. det har jeg kun gode erfaringer med}
> 2] 2 x thunderbird 1500 :)

P4 er bedre til at render

> 3] 512 mb DDR ram ( passser det at det betyder 15 % mere ydeevne?)
> 4] Jeg har en to IBM HD deskstar 7200 rpm, hvis jeg raider dem, bliver
> systemet så dobbelt så hurtigt til at hente data?
>
Forvent at få ca. 20-30% ved RAID0 (begge veje), og ca. 50% ved RAID1 (læse)

Med de hastigheder maskiner har idag, er det slet ikke nødvendigt at købe
toppen-af-poppen for at få tingene til at fungere "så det er til at leve
med".....Men på den anden side; Hvis du vil have en maskine der render
60min. video mens du trommer med fingrene bør du måske vente til du bliver
milionær

Mvh
/Søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-01 23:46

SNIP
> Forvent at få ca. 20-30% ved RAID0 (begge veje), og ca. 50% ved RAID1
(læse)

Raid 1 er mirroring og har intet med hastidhed at gøre !!!!
Raid 1 giver intet overhovedet da den ene disk bare spejler den anden ...

Kommentar
Fra : kristiant

Dato : 23-12-01 00:29

Men betyder det ikke at der er dobbelt så mange hardisk arme til at hente det samme date ???

BTW. Tak for jeres svar! :)))

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 00:13

Santa Xcaze says in dk.edb.hardware:
> Raid 1 er mirroring og har intet med hastidhed at gøre !!!!
> Raid 1 giver intet overhovedet da den ene disk bare spejler den anden ...

Der er intet i vejen for at der kan læses fra begge harddisks
samtidigt ved RAID 1.

Grundet overhead giver det næppe dobbelt ydelse, men 50% som
Søren snakker om er heller ikke at foragte.

En anden ting er så at det ikke er smart til videoredigering
hvor det også handler om at gemme store datamængder hurtigt.

En kort beskrivelse af RAID kan findes på
<URL: http://www.mylex.com/documents/raid_levels.htm >
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 03:33

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.168f31d148346c689896c7@news.skjoldhoej.dk...
>
> Grundet overhead giver det næppe dobbelt ydelse, men 50% som
> Søren snakker om er heller ikke at foragte.
>
> En anden ting er så at det ikke er smart til videoredigering
> hvor det også handler om at gemme store datamængder hurtigt.
>
> En kort beskrivelse af RAID kan findes på
> <URL: http://www.mylex.com/documents/raid_levels.htm >

Jeg har sådan et monstersvin, som der tales om
En Dual MP1600+ på et Tyan Tiger Mobo 1 Gb Reg. ECC DDR PC2100 Ram (Fra
Crucial)
1 systemdisk (Seagate Barracuda IV 40 Gb) og 2 Maxtor ATA 133 diske i Raid 0
på en Promise raid controller ATA 100.
Jeg kan slet ikke genkende de tal, I slynger om jer i forbindelse med RAID
0.
Min systemdisk kan flytte lidt mere end 18 Mb/s - Mine Raid diske kan flytte
mere end 38 Mb/s ifølge Matrox benchmarktest.
Det er mere end dobbelt så hurtigt, hvilket nok skyldes, at Maxtor diskene
er hurtigere end Seagate disken.
Den dobbelte hastighed i forhold til 1 disk er nok tæt på realiteternes
verden.

Til gengæld må jeg nok skuffe Kristiant med at min maskine løber op i noget
der ligner 25.000 kroner.
Det er så incl. 19 tommer skærm og Matrox Marvel G 400TV grafikkort.
Der kan nok snittes et hjørne eller 2, men der er lang vej ned til 12.000
kroner.

Mit setup er:
2stk. AMD Athlon MP1600+
Tyan Tiger MP260 Mainboard
4 stk 256 Mb Crucial Reg. ECC PC 2100 DDR Ram (købt inden priserne steg
(1606 kroner incl alt)
2 stk. Molex Radial fin
1 stk Seagate Barracuda IV 40 GB systemdisk bulk
2 stk Maxtor ATA 133 diske i Raid 0 Bulk
Promise Fast track Raid ATA100 Controller Bulk
Creative Audigy Player lydkort bulk
Matrox Marvel G400TV Grafikkort (købt brugt)
Asus 16x DVD ATA 100 retail
Plextor 24x Brænder retail
Panasonic Floppy bulk
Antec SX1040B kabinet
Surecom ethernetkort bulk
Altec Lancing ATP 5 højttalere
Lifetec 19 tommer skærm
Logitech Cordless Desktop Optical 2001 tastatur og mus.
OS: Win XP pro

Kommende tilbehør:
Hansol 710A 17" skærm og Ati Rage pro PCI grafikkort som anden skærm.

Hvis man vil fylde mere end de første 2 ram slots på bundkortet, er man nødt
til at vælge ECC DDR ram, der er dyrere, da dual-maskiner ellers vil blive
ustabile.

Man kan selvfølgelig spare 2.500 - 3.000 kroner på købe et noname tastatur,
billigere kabinet og højttalere, samt en Lite-on 16x brænder, i forhold til
mit set-up.
Man kan da også gå på kompromis med kølerne. Der kan vel spares omtrent 300
kroner

Min maskine blev købt samlet ved SHG, og jeg tvivler på, at det kan gøres
meget billigere ved at jagte alle de laveste tilbud på Edbpriser.dk, da
forsendelsesomkostningerne vil æde det meste af fortjenesten.

Du sparer selvfølgelig også pengene på din Raid-diske, da du allerede har de
2 IBM diske.
Jeg vil dog anbefale, at du køber endnu en disk til systemdisk.
Raid 0 er ikke stabilt nok som systemdisk. (går en disk kold, mister du alle
data)

Jeg vil på det varmeste anbefale Antec kabinettet, der udover at være
virkelig lækkert, understøtter Dual AMD processorer på grund af 400 W PSU.
SB Audigy lydkortet får også Thumps up. Det er rigtigt godt!
Altec Lancing ATP5 højttalerne er forrygende til prisen
Win XP Pro er bare et kanonstyresystem
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at med dualmaskiner, har du kun valget
mellem Win 2000Pro, Win XP pro eller Linux.
Det skal du regne med i indkøbsprisen, hvis du ikke allerede har, hvad der
skal bruges!
Win 9x, Me Win 2000 homeedit. Win XP home understøtter ikke 2 processorer.

Jeg har stor fornøjelse af min fede maskine!

Ikke mindst morer det mig at se maskinen knase pakker fra Seti@home på ca.
5 timer 9 min. og 16 sec. ( Min gamle K6/2 450 MHz bruger 106 timer om en
pakke)

Jeg kan også godt lide, at det bare tager 8 minutter at rippe en DVD over på
Raiddisken.
Ydermere fornøjer det mig, at den kan komprimere Mpeg2 til Div-x i højeste
kvalitet med ca. 27 fps. og i næstlaveste med 69 fps. Næstbedste kvalitet
klarer den med 38 fps.

Andre må sætte maskinen til at komprimere til Div-x natten over. Jeg kan
klare det, mens jeg spiser min middag

Ud over det, er en dualmaskine fantastisk til multitasking. Den er næsten
umulig at få til at hakke/crashe på nogen måde.

Best regards

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 07:40

hihi 8 minutter... det kunne sikkert gøres bedre med en Dual P4 :p

--
MVH Jean Pierre

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3c254275$0$94842$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> news:MPG.168f31d148346c689896c7@news.skjoldhoej.dk...
> >
> > Grundet overhead giver det næppe dobbelt ydelse, men 50% som
> > Søren snakker om er heller ikke at foragte.
> >
> > En anden ting er så at det ikke er smart til videoredigering
> > hvor det også handler om at gemme store datamængder hurtigt.
> >
> > En kort beskrivelse af RAID kan findes på
> > <URL: http://www.mylex.com/documents/raid_levels.htm >
>
> Jeg har sådan et monstersvin, som der tales om
> En Dual MP1600+ på et Tyan Tiger Mobo 1 Gb Reg. ECC DDR PC2100 Ram (Fra
> Crucial)
> 1 systemdisk (Seagate Barracuda IV 40 Gb) og 2 Maxtor ATA 133 diske i Raid
> på en Promise raid controller ATA 100.
> Jeg kan slet ikke genkende de tal, I slynger om jer i forbindelse med RAID
> 0.
> Min systemdisk kan flytte lidt mere end 18 Mb/s - Mine Raid diske kan
flytte
> mere end 38 Mb/s ifølge Matrox benchmarktest.
> Det er mere end dobbelt så hurtigt, hvilket nok skyldes, at Maxtor diskene
> er hurtigere end Seagate disken.
> Den dobbelte hastighed i forhold til 1 disk er nok tæt på realiteternes
> verden.
>
> Til gengæld må jeg nok skuffe Kristiant med at min maskine løber op i
noget
> der ligner 25.000 kroner.
> Det er så incl. 19 tommer skærm og Matrox Marvel G 400TV grafikkort.
> Der kan nok snittes et hjørne eller 2, men der er lang vej ned til 12.000
> kroner.
>
> Mit setup er:
> 2stk. AMD Athlon MP1600+
> Tyan Tiger MP260 Mainboard
> 4 stk 256 Mb Crucial Reg. ECC PC 2100 DDR Ram (købt inden priserne steg

> (1606 kroner incl alt)
> 2 stk. Molex Radial fin
> 1 stk Seagate Barracuda IV 40 GB systemdisk bulk
> 2 stk Maxtor ATA 133 diske i Raid 0 Bulk
> Promise Fast track Raid ATA100 Controller Bulk
> Creative Audigy Player lydkort bulk
> Matrox Marvel G400TV Grafikkort (købt brugt)
> Asus 16x DVD ATA 100 retail
> Plextor 24x Brænder retail
> Panasonic Floppy bulk
> Antec SX1040B kabinet
> Surecom ethernetkort bulk
> Altec Lancing ATP 5 højttalere
> Lifetec 19 tommer skærm
> Logitech Cordless Desktop Optical 2001 tastatur og mus.
> OS: Win XP pro
>
> Kommende tilbehør:
> Hansol 710A 17" skærm og Ati Rage pro PCI grafikkort som anden skærm.
>
> Hvis man vil fylde mere end de første 2 ram slots på bundkortet, er man
nødt
> til at vælge ECC DDR ram, der er dyrere, da dual-maskiner ellers vil blive
> ustabile.
>
> Man kan selvfølgelig spare 2.500 - 3.000 kroner på købe et noname
tastatur,
> billigere kabinet og højttalere, samt en Lite-on 16x brænder, i forhold
til
> mit set-up.
> Man kan da også gå på kompromis med kølerne. Der kan vel spares omtrent
> kroner
>
> Min maskine blev købt samlet ved SHG, og jeg tvivler på, at det kan gøres
> meget billigere ved at jagte alle de laveste tilbud på Edbpriser.dk, da
> forsendelsesomkostningerne vil æde det meste af fortjenesten.
>
> Du sparer selvfølgelig også pengene på din Raid-diske, da du allerede har
de
> 2 IBM diske.
> Jeg vil dog anbefale, at du køber endnu en disk til systemdisk.
> Raid 0 er ikke stabilt nok som systemdisk. (går en disk kold, mister du
alle
> data)
>
> Jeg vil på det varmeste anbefale Antec kabinettet, der udover at være
> virkelig lækkert, understøtter Dual AMD processorer på grund af 400 W PSU.
> SB Audigy lydkortet får også Thumps up. Det er rigtigt godt!
> Altec Lancing ATP5 højttalerne er forrygende til prisen
> Win XP Pro er bare et kanonstyresystem
> Jeg vil lige gøre opmærksom på, at med dualmaskiner, har du kun valget
> mellem Win 2000Pro, Win XP pro eller Linux.
> Det skal du regne med i indkøbsprisen, hvis du ikke allerede har, hvad der
> skal bruges!
> Win 9x, Me Win 2000 homeedit. Win XP home understøtter ikke 2 processorer.
>
> Jeg har stor fornøjelse af min fede maskine!
>
> Ikke mindst morer det mig at se maskinen knase pakker fra Seti@home på
ca.
> 5 timer 9 min. og 16 sec. ( Min gamle K6/2 450 MHz bruger 106 timer om en
> pakke)
>
> Jeg kan også godt lide, at det bare tager 8 minutter at rippe en DVD over

> Raiddisken.
> Ydermere fornøjer det mig, at den kan komprimere Mpeg2 til Div-x i højeste
> kvalitet med ca. 27 fps. og i næstlaveste med 69 fps. Næstbedste kvalitet
> klarer den med 38 fps.
>
> Andre må sætte maskinen til at komprimere til Div-x natten over. Jeg kan
> klare det, mens jeg spiser min middag
>
> Ud over det, er en dualmaskine fantastisk til multitasking. Den er næsten
> umulig at få til at hakke/crashe på nogen måde.
>
> Best regards
>
> Jesper Nielsen
> --
> Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
> den, må man tage en computer til hjælp
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 08:53

Jesper Nielsen says in dk.edb.hardware:
> Jeg kan slet ikke genkende de tal, I slynger om jer i forbindelse med RAID
> 0.

"Vi" slyngede ikke om os med tal omkring RAID 0.
Søren nævnte 20-30%. Hvor han har det fra ved jeg ikke.

> Min systemdisk kan flytte lidt mere end 18 Mb/s - Mine Raid diske kan flytte
> mere end 38 Mb/s ifølge Matrox benchmarktest.

Matrox? Mener du ikke Maxtor? Anyway så skal det nok passe ved
større filer, hvilket jo er vældig fint til videoredigering.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 10:05

"Jean Pierre" <jp@aub.dk> skrev i en meddelelse
news:3c257c45$0$10678$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> hihi 8 minutter... det kunne sikkert gøres bedre med en Dual P4 :p
>
> --
> MVH Jean Pierre
>
Hvordan det?
Ripping har ikke særlig meget med processorkraft at gøre,men derimod
harddiskspeed.
Kan en P4 sætte skrivehastigheden op?

Jeg tillader mig også at tvivle på om en dual P4 kan følge med til at knase
Seti-pakker i samme fart som min maskine æder dem med.

Det er ikke usandsynligt, at en dual P4 2GHz kan videorendere hurtigere end
min Dual Mp1600+. Til gengæld koster min dual MP1600+ komplet under 25.000
kroner og ikke 35.000, og det er stadig med 1 Gb ram.

Best regards

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 10:10

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.168fabaeb0bfc8e09896c8@news.skjoldhoej.dk...
> Jesper Nielsen says in dk.edb.hardware:
> > Jeg kan slet ikke genkende de tal, I slynger om jer i forbindelse med
RAID
> > 0.
>
> "Vi" slyngede ikke om os med tal omkring RAID 0.
> Søren nævnte 20-30%. Hvor han har det fra ved jeg ikke.
>
> > Min systemdisk kan flytte lidt mere end 18 Mb/s - Mine Raid diske kan
flytte
> > mere end 38 Mb/s ifølge Matrox benchmarktest.
>
> Matrox? Mener du ikke Maxtor? Anyway så skal det nok passe ved
> større filer, hvilket jo er vældig fint til videoredigering.
> --
Nej, jeg mener Matrox!
Mit Matrox Marvel G400TV grafikkort har en utillity, der kan benchmarke
harddiske.
Min systemdisk er en Seagate Barracuda IV 40 Gb. Mine Raiddiske er Maxtor
diske.
Raid 0 giver altså 100% højere hastighed i forhold til en harddisk!
Sikkerheden er derimod ikke noget at prale af, da risikoen for nedbrud er
x2.

Best Regards

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 11:41

"kristiant" <kristiant.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0Z5V7.2085$aS.314626@news010.worldonline.dk...
> Jeg vil gerne bygge en computer, og den skal være for vild. Jeg har selv
> bygget den pc, jeg pt har, men nu skal der virklige kræfter på bordet...
>
> Da jeg -desværre- ikke er millionær, har jeg tænkt mig at bruge omkring
> 8-12000 kr.
>
> Jeg vil have et bundkort der kan understøtte 2 x athlon 1500 MHZ. Jeg
> ved at man kan få sådanne bundkort, men har ingen erfaring med det.
> Nogen siger det betyder at en masse software slet ikke virker, andre
> siger at det bare er løgn. Jeg kender ingen der selv prøvet det (har
> du?).
>
> Jeg skal til at lave vidoe og laver i forvejen 3dmax, derfor vil jeg
> have en ond maskine.
>
Der er ingen problemer med software!
Dog er der ikke mange spil, der understøtter SMP-processing, men det betyder
bare, at spillene kun anvender den ene processor.
Der er selvfølgelig også en del andet software, der ikke understøtter SMP,
men lige netop til videoredigering og billedbehandling findes der mange
progs., der gør.
al software kan køre på dualmaskiner. Der er bare en del af softwaren, der
kun kører på den ene processor.
Til gengæld er Dualmaskiner superbe til multitasking. Du kan lave flere ting
på maskinen samtidigt uden at få problemer overhovedet med hængende
programmer og lign.

PT er der kun en producent af dual AMD Mobo's. Det er Tyan, hvis billigste
Dualboard er Tyan Tiger MP260 til ca. 2600 kr.
Asus er vistnok på trapperne med et, men det er vist kun rygter.
Tyans mobo er rigtig godt og stabilt og kan varmt anbefales herfra.

Best regards

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 14:13

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev:

> Jeg tillader mig også at tvivle på om en dual P4 kan følge med til at knase
> Seti-pakker i samme fart som min maskine æder dem med.

Af ren nysgerrighed.
Hvor hurtig er den til at knase en sådan pakke?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Kommentar
Fra : kristiant

Dato : 23-12-01 14:32

Tak for alle jeres svar.

Det lyder som et pænt vildt setup du har der :)

Jeg ved ikke med dual-setup. Måske skulle jeg vente til jeg har flerer penge mellem hænderne, eller til tingene bliver lidt billigere :((

Hvad med de raidede Hd´er... hvis der nu går en sektor i stykker på den ene så er dataen vel satdig gemt på den anden...

Og 100 % hrutigere hardiske og ddr ram må da kunne mærkes så det vil noget?

Er der nogen der har et bud på den bedste chip til et single-setup? Er der en grund til at købe p4 eller laves der sjov??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 14:40

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg vil lige gøre opmærksom på, at med dualmaskiner, har du kun valget
> mellem Win 2000Pro, Win XP pro eller Linux.

FreeBSD understøtter også SMP.
Solaris er i øvrigt også gratis så længe man ikke har mere end 8
CPU'er.

--
Jacob - www.bunk.cc
God is real, unless declared integer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 16:45

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:a04l8v$mi9$1@tux.netsite.dk...
> "Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev:
>
> > Jeg tillader mig også at tvivle på om en dual P4 kan følge med til at
knase
> > Seti-pakker i samme fart som min maskine æder dem med.
>
> Af ren nysgerrighed.
> Hvor hurtig er den til at knase en sådan pakke?
>
> --
5 timer 9 minutter og 16 sekunder

Min gamle AMD K6/2 er 106 timer om det samme

Mvh

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 17:09

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev:

> 5 timer 9 minutter og 16 sekunder
>
> Min gamle AMD K6/2 er 106 timer om det samme

Nu prøvede jeg ikke på min den gamle PII 400, men på min
nuværende 2 x PIII 866 Mhz. tager det lige knap 10 timer,
så det er dælme hurtigt når du kun er 5 timer om den samme
opgave. :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 17:42

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:a050qj$iu$1@tux.netsite.dk...
> "Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev:
>
> > 5 timer 9 minutter og 16 sekunder
> >
> > Min gamle AMD K6/2 er 106 timer om det samme
>
> Nu prøvede jeg ikke på min den gamle PII 400, men på min
> nuværende 2 x PIII 866 Mhz. tager det lige knap 10 timer,
> så det er dælme hurtigt når du kun er 5 timer om den samme
> opgave. :)
>
Ja, ikke
Og så er P3 endda et bedre design end P4, der egentlig kun har den fordel,
at den kan clockes helt sindsygt sammen med den hurtige RDram
Clock for clock er P3 bedre/hurtigere end P4.

Hvor hurtigt kan din Dual P3 komprimere Mpeg2 til Div-x?
Min Dual MP1600+ kører 28 Fps i højeste opløsning
38 fps i næsthøjeste opløsning
Og 68 fps i 3. højeste opløsning
Programmet er Flaskmpeg.

Mvh

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 17:49

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev:

> Hvor hurtigt kan din Dual P3 komprimere Mpeg2 til Div-x?

Det ved jeg desværre ikke da jeg aldrig har prøvet.

> Min Dual MP1600+ kører 28 Fps i højeste opløsning
> 38 fps i næsthøjeste opløsning
> Og 68 fps i 3. højeste opløsning
> Programmet er Flaskmpeg.

Ja, jeg kan jo så ikke sige om det er godt eller skidt, men det
er nu nok ikke så ringe endda, kunne jeg forestille mig ;)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Kommentar
Fra : kristiant

Dato : 23-12-01 17:59

hva er en seti pakke???

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 17:55

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev:

> 5 timer 9 minutter og 16 sekunder

Hmm, nu sidder jeg faktisk og tænker lidt. (Tro mig eller lad være),
men du siger du sidder med 2 x 1600+ processorer, ikke?
Lidt hovedregning siger mig at du skulle kunne knase en pakke fra
Seti næsten 4 gange så hurtigt som jeg kan, men alligevel gør du
det "kun" på den halve tid, trods det at jeg kun har 2 x 866 at gøre
godt med, men så firkantet kan man måske ikke stille det op?

Egentlig ved jeg heller ikke rigtigt hvor anvendelig pakkerne fra Seti
er til at sammenligne hastigheder, for jeg synes det svinger lidt hvor
lang tid det tager at knuse en sådan pakke. Nogle gange bruger jeg
knap 9 timer på det mens jeg andre gange er nærmere 10 timer.
(Seti kører altid i baggrunden når jeg kører Win2000. Her på WinXP
har jeg ikke Seti installeret.)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 19:26

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:a052a0$1pn$1@tux.netsite.dk...
> "Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev:
>
> > 5 timer 9 minutter og 16 sekunder
>
> Hmm, nu sidder jeg faktisk og tænker lidt. (Tro mig eller lad være),
> men du siger du sidder med 2 x 1600+ processorer, ikke?
> Lidt hovedregning siger mig at du skulle kunne knase en pakke fra
> Seti næsten 4 gange så hurtigt som jeg kan, men alligevel gør du
> det "kun" på den halve tid, trods det at jeg kun har 2 x 866 at gøre
> godt med, men så firkantet kan man måske ikke stille det op?
>
> Egentlig ved jeg heller ikke rigtigt hvor anvendelig pakkerne fra Seti
> er til at sammenligne hastigheder, for jeg synes det svinger lidt hvor
> lang tid det tager at knuse en sådan pakke. Nogle gange bruger jeg
> knap 9 timer på det mens jeg andre gange er nærmere 10 timer.
> (Seti kører altid i baggrunden når jeg kører Win2000. Her på WinXP
> har jeg ikke Seti installeret.)
>
Du har ganske ret i, at Seti er aldeles ugenet til at danne
sammenligningsgrundlag på.
Det skyldes at pakkerne aldrig er ens. Min gamle maskine bruger altid et
sted mellem 104 og 107 timer på en pakke. Den nye svinger mellem 5 timer og
5 timer og 20 min. sårn cirka.
Men grunden til, at jeg nævnte Seti-ydelsen, er simpelthen den, at Seti
giver et kraftigt fingerpeg hen på, hvor kraftig maskinen er, selvom
målingen er upræcis.
Skal man rigtig til at verificere ens maskinkraft, er vi henne og bruge
Sisoft Sandra, og hvad har vi.
Men hvad kan man bruge det til ud over at prale?
Vigtigst må være at maskinen opfylder de krav, men må have til sin hardware,
ud fra hvad man bruger maskinen til.

Med hensyn til ydelsen kan man vist ikke regne med den dobbelte ydelse med 2
processorer nærmere 30-40% i progs. der er beregnet til SMP. Så som Seti.
Det forklarer nok også hvorfor min 2x MP1600+ "kun" er dobbelt så hurtig til
at knase Seti-pakker.

Selvom jeg aldrig har ejet en Intelmaskine er jeg ikke AMDfreak.
Faktisk forsvor jeg sidste år, at jeg ville købe AMD næste gang.
Ikke fordi Min gamle K6/2 er ustabil eller noget i den retning, men
multitasking har aldrig været AMD's livret før i tiden.
Hvis jeg eksempelvis er ved at brænde en CD på den gamle maskine, skal jeg
være varsom med at starte andre processer, der kunne kræve lidt maskinkraft.
Der har Pentiumprocessorerne længe haft et gedigent forspring.
Med Athlon er AMD dog halet godt ind på Intel i den henseende.
Og i en Dualmaskine, som jeg har valgt, er man jo helt ud over problemer med
multitasking.
Så at jeg har valgt AMD i en dualløsning er alene en spørgsmål om økonomi og
trang til at få mest muligt for pengene samtidigt med at jeg ville have en
næsten kompromisløs maskine til DVDripping, kompromering, TVcapture og
ripping af mine gamle videoer.
Og jeg ville aldrig have investeret så vildt, havde det ikke været for en
erstatning, jeg fik udbetalt på grund af en mistet venstre pegefinger.

Mvh

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 22:19

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev:

> Men hvad kan man bruge det til ud over at prale?
> Vigtigst må være at maskinen opfylder de krav, men må have til sin hardware,
> ud fra hvad man bruger maskinen til.

Kunne ikke være mere enig. :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-01 13:14

--
"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
news:m38zbu2gyv.fsf@paven.bunk.cc...
> "Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> writes:
>
> > Jeg vil lige gøre opmærksom på, at med dualmaskiner, har du kun valget
> > mellem Win 2000Pro, Win XP pro eller Linux.
>

Og også server og advanced server versionerne.

Mvh Jesper (Deaster)
Sony CDP-x777ES sælges

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-01 13:38

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3c254275$0$94842$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg kan også godt lide, at det bare tager 8 minutter at rippe en DVD over

> Raiddisken.

Hvor hurtigt du ripper en dvd afhænger da i højere grad af hastigheden på
dit dvd-drev - end dual cpu og raid.

Leony

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-01 13:49

In article <a076e9$1k3r$1@news.cybercity.dk>, Deaster wrote:
[snip]
>> > Jeg vil lige gøre opmærksom på, at med dualmaskiner, har du kun valget
>> > mellem Win 2000Pro, Win XP pro eller Linux.

> Og også server og advanced server versionerne.
Plus BeOS, NetBSD og FreeBSD... Og OS/2 vist også.

Mvh. Jonas

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
-- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-01 13:53

"Leony" <leony@NOSPAMmailme.dk> skrev i en meddelelse
news:NkFV7.3311$aS.421089@news010.worldonline.dk...
>
> "Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c254275$0$94842$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Jeg kan også godt lide, at det bare tager 8 minutter at rippe en DVD
over
> på
> > Raiddisken.
>
> Hvor hurtigt du ripper en dvd afhænger da i højere grad af hastigheden på
> dit dvd-drev - end dual cpu og raid.
>
Hmmm, du har nok ret!

Harddisken er vist altid hurtigere end DVDdrevet
Jeg fandt også lige en freewareripper, der næsten fordoblede hastigheden af
processen.
Hvis man gør lidt i den slags, kan jeg anbefale dette link:
http://www.doom9.org/flask-divx4.htm

Glædelig Jul

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-01 14:30

Jonas Due Vesterheden <jonas@Celeron.vesterheden.dk> writes:

[ Hvilke operativsystemer understøtter SMP ]

> Plus BeOS, NetBSD og FreeBSD... Og OS/2 vist også.

Jeg kender intet til BeOS, men NetBSD har ikke SMP-support, og det har
OpenBSD i øvrigt heller ikke. FreeBSD har, og det samme har OS/2,
Solaris, AIX, Irix, HP-UX, Tru-64 og sikkert en hel stak mere.

De der Windows-ting har vist en ret offensiv prispolitik, hvis man vil
have skidtet til at køre på en maskine med mere end 2 CPU'er, så er
*nix'erne straks mere menneskelige

Det der reelt er interessant af den slags systemer for hjemmebrugere
der vil have SMP-support på et *nix-system er IMO Linux, FreeBSD og
måske Solaris (det er gratis når man ikke har mere end 8 CPU'er i sin
maskine).

Har man en Alpha-spand kan Tru-64 måske også være interessant. Det har
vist været solgt relativt billigt (omkring 1000 kroner) til private en
overgang, men man skal nok bare ikke forvente at se så meget nyt på
den front.

--
Jacob - www.bunk.cc
Give me a sleeping pill and tell me your troubles.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-01 17:24

>Min gamle K6/2 450 MHz bruger 106 timer om en pakke

HVAD??!

Det lyder fuldstændig vanvittigt!
Jeg har en Pentium II 350@100 med 128 MB RAM, som kører linux... Den spiser
dem på ca 17 timer!

/SF

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3c254275$0$94842$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> news:MPG.168f31d148346c689896c7@news.skjoldhoej.dk...
> >
> > Grundet overhead giver det næppe dobbelt ydelse, men 50% som
> > Søren snakker om er heller ikke at foragte.
> >
> > En anden ting er så at det ikke er smart til videoredigering
> > hvor det også handler om at gemme store datamængder hurtigt.
> >
> > En kort beskrivelse af RAID kan findes på
> > <URL: http://www.mylex.com/documents/raid_levels.htm >
>
> Jeg har sådan et monstersvin, som der tales om
> En Dual MP1600+ på et Tyan Tiger Mobo 1 Gb Reg. ECC DDR PC2100 Ram (Fra
> Crucial)
> 1 systemdisk (Seagate Barracuda IV 40 Gb) og 2 Maxtor ATA 133 diske i Raid
> på en Promise raid controller ATA 100.
> Jeg kan slet ikke genkende de tal, I slynger om jer i forbindelse med RAID
> 0.
> Min systemdisk kan flytte lidt mere end 18 Mb/s - Mine Raid diske kan
flytte
> mere end 38 Mb/s ifølge Matrox benchmarktest.
> Det er mere end dobbelt så hurtigt, hvilket nok skyldes, at Maxtor diskene
> er hurtigere end Seagate disken.
> Den dobbelte hastighed i forhold til 1 disk er nok tæt på realiteternes
> verden.
>
> Til gengæld må jeg nok skuffe Kristiant med at min maskine løber op i
noget
> der ligner 25.000 kroner.
> Det er så incl. 19 tommer skærm og Matrox Marvel G 400TV grafikkort.
> Der kan nok snittes et hjørne eller 2, men der er lang vej ned til 12.000
> kroner.
>
> Mit setup er:
> 2stk. AMD Athlon MP1600+
> Tyan Tiger MP260 Mainboard
> 4 stk 256 Mb Crucial Reg. ECC PC 2100 DDR Ram (købt inden priserne steg

> (1606 kroner incl alt)
> 2 stk. Molex Radial fin
> 1 stk Seagate Barracuda IV 40 GB systemdisk bulk
> 2 stk Maxtor ATA 133 diske i Raid 0 Bulk
> Promise Fast track Raid ATA100 Controller Bulk
> Creative Audigy Player lydkort bulk
> Matrox Marvel G400TV Grafikkort (købt brugt)
> Asus 16x DVD ATA 100 retail
> Plextor 24x Brænder retail
> Panasonic Floppy bulk
> Antec SX1040B kabinet
> Surecom ethernetkort bulk
> Altec Lancing ATP 5 højttalere
> Lifetec 19 tommer skærm
> Logitech Cordless Desktop Optical 2001 tastatur og mus.
> OS: Win XP pro
>
> Kommende tilbehør:
> Hansol 710A 17" skærm og Ati Rage pro PCI grafikkort som anden skærm.
>
> Hvis man vil fylde mere end de første 2 ram slots på bundkortet, er man
nødt
> til at vælge ECC DDR ram, der er dyrere, da dual-maskiner ellers vil blive
> ustabile.
>
> Man kan selvfølgelig spare 2.500 - 3.000 kroner på købe et noname
tastatur,
> billigere kabinet og højttalere, samt en Lite-on 16x brænder, i forhold
til
> mit set-up.
> Man kan da også gå på kompromis med kølerne. Der kan vel spares omtrent
> kroner
>
> Min maskine blev købt samlet ved SHG, og jeg tvivler på, at det kan gøres
> meget billigere ved at jagte alle de laveste tilbud på Edbpriser.dk, da
> forsendelsesomkostningerne vil æde det meste af fortjenesten.
>
> Du sparer selvfølgelig også pengene på din Raid-diske, da du allerede har
de
> 2 IBM diske.
> Jeg vil dog anbefale, at du køber endnu en disk til systemdisk.
> Raid 0 er ikke stabilt nok som systemdisk. (går en disk kold, mister du
alle
> data)
>
> Jeg vil på det varmeste anbefale Antec kabinettet, der udover at være
> virkelig lækkert, understøtter Dual AMD processorer på grund af 400 W PSU.
> SB Audigy lydkortet får også Thumps up. Det er rigtigt godt!
> Altec Lancing ATP5 højttalerne er forrygende til prisen
> Win XP Pro er bare et kanonstyresystem
> Jeg vil lige gøre opmærksom på, at med dualmaskiner, har du kun valget
> mellem Win 2000Pro, Win XP pro eller Linux.
> Det skal du regne med i indkøbsprisen, hvis du ikke allerede har, hvad der
> skal bruges!
> Win 9x, Me Win 2000 homeedit. Win XP home understøtter ikke 2 processorer.
>
> Jeg har stor fornøjelse af min fede maskine!
>
> Ikke mindst morer det mig at se maskinen knase pakker fra Seti@home på
ca.
> 5 timer 9 min. og 16 sec. ( Min gamle K6/2 450 MHz bruger 106 timer om en
> pakke)
>
> Jeg kan også godt lide, at det bare tager 8 minutter at rippe en DVD over

> Raiddisken.
> Ydermere fornøjer det mig, at den kan komprimere Mpeg2 til Div-x i højeste
> kvalitet med ca. 27 fps. og i næstlaveste med 69 fps. Næstbedste kvalitet
> klarer den med 38 fps.
>
> Andre må sætte maskinen til at komprimere til Div-x natten over. Jeg kan
> klare det, mens jeg spiser min middag
>
> Ud over det, er en dualmaskine fantastisk til multitasking. Den er næsten
> umulig at få til at hakke/crashe på nogen måde.
>
> Best regards
>
> Jesper Nielsen
> --
> Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
> den, må man tage en computer til hjælp
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-01 17:40

"Søren Friis" <soren@friis.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3c2756cd$0$62887$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >Min gamle K6/2 450 MHz bruger 106 timer om en pakke
>
> HVAD??!
>
> Det lyder fuldstændig vanvittigt!
> Jeg har en Pentium II 350@100 med 128 MB RAM, som kører linux... Den
spiser
> dem på ca 17 timer!
>
> /SF
>
Tjahh, det må jo så være win 98SE, der æder alle resurcerne, for det er den
tid, maskinen tager om Seti-pakker!
Den gamle maskine er en AMD K6/2 450 MHz på Asus P5A mobo, 327 Mb PC 100 ram
30 Gb Maxtor harddisk, SB 16 lydkort, ATI Rage pro 8 Mb grafikkort.
Den kører i alle henseender lydefrit, men det kan selvfølgelig være, at jeg
har for mange aktive progs. liggende som stjæler processortid.

Jeg kan undre mig, at din maskine er så hurtig, men det må jo skyldes Linux
OSet.
Det er jo lige så hurtigt som en Athlon/Pentium 3 på den dobbelte
clockfrekvens.

Madsens Dual Pentium3 866 MHz er ca. 10 timer om en pakke. Min den nye 5
timer, og den er udstyret med 1 Gb DDRram og kører WinXP.

Glædelig jul

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-01 00:07

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3c25b4e0$0$46380$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> PT er der kun en producent af dual AMD Mobo's. Det er Tyan, hvis
billigste
> Dualboard er Tyan Tiger MP260 til ca. 2600 kr.
> Asus er vistnok på trapperne med et, men det er vist kun rygter.
Ikke helt; se her:
http://event.asus.com.tw/EXPO2001/product/mb_a7m266-d.htm#1

Proregulus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-01 11:47

En dual P4 er ikke i sin nuværende form, et match for en dual athlon MP. Og
da slet ikke til at rendere som S. Pedersen siger. Se seneste dual bundkort
test På www.anandtech.com
http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1570

MVH
Søren

Accepteret svar
Fra : henrikforever

Modtaget 20 point
Dato : 26-12-01 16:34

jeg støtter dig vis jeg for 3 millioner i lotte