/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Hvor ligger Fjordgaarden i 1927
Fra : Odada
Vist : 263 gange
200 point
Dato : 12-11-20 21:32

Hej
Bag på nogle gamle sort/hvide billeder med storlandbrug og feriebørn, står der Fjordgaarden og 1927. Og vi mangler historierne bag dem, hvem de mange personer er og hvem der fra vores familie kender til stedet.

Vi håber nogen kan hjælpe os lidt videre, for vi har kun billederne og der er ingen vi kender på dem.

Lidt mere baggrundsinformation.
Min oldemors søster døde i 1930 på Sundby Hospital (Amager), 25 år gammel og ligger begravet på vores sydjyske familiegravsted. Så måske skal vi til Sjælland, for at finde den rette Fjordgaarden. Men der findes sikkert mange fjorde med gårde rundt i landet.

Der er også skrevet lidt tekster bag på billederne, hvis de kan tydes korrekt().
"Fra N. Gram Pedersens Fødselsdag paa Fjordgaarden i Juli 1927"
"Jens Tho(m/r)sen Ramsinge Fra Fjordgaarden Sommeren 1927"
"Fra Nykøbing "(A/K/N)(n/u)(n/u)abjer Park" Sommeren 1927"
" Svend, Lulle, Anna og Lis kører Korn ind paa Fjordgaarden Sommeren 1927"
"Til Annas Fødselsdag paa Fjordgaarden i Januar 1928"
"Feriebørn fra København Fjordgaarden Sommeren 1927"
"En Søndag Eftermiddag ved Kanalen "Fjordgaarden" Sommeren 1927"
"Paa Vej til stationen Fjordgaarden Sommeren 1927"
Måske kan navnene og oplysningerne lede os på rette vej til Fjordgaarden.
Tak for interessen også.
Hilsen Odada

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-11-20 08:53

En hurtig tur på google gav følgende indfaldsvinkler, som du måske kan bruge:
odsherred. dk
arbejdermuseet. dk

Prøv at kigge i dem og ellers søg videre på google med forskellige sammensætninger af søgeord som f. eks.
Fjordgården kanal feriebarn 1927 og hvad du ellers synes kunne være relevant

God fornøjelse ??

Kommentar
Fra : Odada

Dato : 22-11-20 19:41

Hej myg,
tak for at du ville gøre et forsøg. Det vil nok være bedst at søge i et arkiv, når det er så gammelt.

Dog var det begrænset, hvad der var at søge i biblioteket for Arbejdermuseet, mens Odsherred er kommunens hjemmeside for borgere. Jeg ved ikke og du tænkte på Geopark, som jeg lige fandt. Det er nok for nyt.
MVH Odada

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 09-12-20 23:41
Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 10-12-20 00:37

Her er nogle billeder, måske der er noget genkendeligt https://arkiv.dk/soeg?searchString=Fjordg%C3%A5rden&ValgteArkiverIds=4
Ellers kontakt Odsherred lokalarkiv med de billeder du har.

Kommentar
Fra : Odada

Dato : 14-12-20 01:00

Hej for_lækker,
Mange tak for link, jeg kan ikke se om det er den rigtige Fjordgaarden, så der skal lidt flere oplysninger til, måske fra lokalarkivet. Ellers er der i "kilder" ni bind med alle Danmarks store
Gårde fra 1930, som jeg kan søge efter.
Så der går nok noget tid med det.
Mvh Odada

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 15-12-20 01:59

Det bliver spændende at høre om lokalarkivet kan hjælpe dig. Måske de kan se om dine billeder hører til i Odsherred.
God fornøjelse