/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Musen flipper ud.
Fra : Højris
Vist : 312 gange
100 point
Dato : 02-08-19 11:37

Hej Kandutter !

Jeg har en trådløs mus ved navn Logitech M185
Faktisk har det været en god en af slagsen, men.
Venstre klikkeren lever nu sit eget liv og dobbelt klikker.
Tror at det er prejl i kontakten, men er der andre muligheder. ?
Bortset fra at købe en ny, er der alternativer. ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-08-19 11:52

Jeg tror at du har ret i at det er prel. Det kommer nogen gange når kontakten er slidt. Sådanne trykkontakter i moderne udstyr er desværre svære at gøre så meget ved medmindre man er meget fiks på fingrende og kan bruge en loddekolbe. Jeg tvivler på at der er ret meget andet at gøre ud over at købe en ny.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-08-19 13:02

Hvad er "prejl"?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-08-19 13:39

Citat
Hvad er "prejl"?

Det er garanteret det som jeg kender som prel. Det forklares ofte som at kontakterne hopper når de aktiveres og derfor slutter mere end een gang. Det er noget som kan måles med det rette udstyr, og jeg har selv set det.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 02-08-19 15:38

Hvad skal den loddekolbe i givet fald foretage sig, desangående. ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-08-19 17:19
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-08-19 20:24

Ok, hvis det er alt der skal til så er det godt!

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 02-08-19 23:40

Hej katekismus
Glem den video, en micro switch er ikke åben så du kan rense den med en vatpind.
Men nu har jeg pillet den skilt ad og givet den lidt trykluft.
Så nu prøver jeg om det har hjulpet.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 03-08-19 06:06

Mange af microswitchene er standard komponenter, og kan forholdsvis nemt udskiftes.

Har skiftet i både forskellige mus og joysticks, og det er som regel 'bare' at lodde swichen af printet, og så lodde den nye i samme sted

Ellers kan du prøve dette, hvor switchen repareres - https://www.youtube.com/watch?v=82z-OpHdBgE

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-08-19 08:46
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 03-08-19 16:43

Gå til enhedsindstillinger og fjern mus driveren.
Sæt computeren til genstart - og tag straks det lille usbstik ud.
Når computeren er startet helt op igen - sæt usbstikket ind igen.
Måske virker det.

Du kan også lige se i indstillinger, under mus, om dobbeltklik hastigheden er ændret

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-08-19 00:09

Har selv haft en elsket mus, til den blev ædt af katten...
Nå men spøg til side, Swithcen er det næppe, men nærmere et problem med det der sidder under finger tasten = den bliver slidt og kan ikke nå ned? op hurtigt nok.
Og giver dobbeltklik/kontakt
Mit problem løste jeg ved at sætte en kniv/ negl under klik tasten/fidusen og løfte den op og der var øjeblikkelig forbedring, men kortvarig, du kan? hvis du har mulighed for det, give tappen under? mellem tasten og switsh en klat sekundlim, men den skal så tilpasses osv.

Og en mus har altså begrænset ´levetid´.

Men prøv at at trække den tilbage, eventuelt varme den op så den vliver i samme stillng.
Det kræver så lift ekstra kræfter for at trykke OK og andet du bruger den til.

Er du i TVIVL om det er knapperne, så byt om på højre og venstre knapperne under muse indstillinger, og du ser at det virker, bare omvendt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-19 09:11

God idé med at bytte om på højre og venstre i indstillinger. Så kan man udelukke den mekaniske eller indstillings eller driver -fejl.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 05-08-19 03:13

Tak for svaret Eyvind.
Inden at jeg piller skiltad prøver jeg lige med nedsat hastighed på rotten.
Så kan jeg jo håbe på at den ikke opdager det sidste klick.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-19 15:59

Ja det er af metoderne, til at undgå prel. (Multiklik).

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-08-19 16:38

Stort set al elektronik med taster har et eller andet som modvirker prel, somregel noget med at der skal gå en vis (meget kort) tid før den accepterer tryk nummer to. Men når kontakterne bliver slidte så kan den tid blive for kort. Det er helt sikkert det der er problemet

Citat
Du kan også lige se i indstillinger, under mus, om dobbeltklik hastigheden er ændret

Jeg tvivler på at problemet kan løses her.