/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Boremaskine
Fra : jensviggo
Vist : 279 gange
100 point
Dato : 30-04-18 06:37

Lille søjleboremaskine fundet i gemmerne årgang ca. 1930. Nogen der ved om den har et bestemt formål, da den har den lille højde, det er planet man løfter, ikke borepatronen man sænker, som er det "normale"

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 30-04-18 06:51

Har billed af maskinen, men kan ikke indsætte på kandu, kan heller ikke kopiere/sæt ind?

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 30-04-18 07:42
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-04-18 07:56

Nu kan man ikke se planet, ret tydeligt på billedet. Er der hul i planet, således at boret kan komme hele vejen igennem emnet ??
Måske er det mere en fræser ???

MVH

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-04-18 09:12

Jeg kunne forestille mig at den mere er beregnet til præcisionsarbejde. Tilbage i 70'erne var det netop en boremaskine hvor det var planet som blev hævet når jeg skulle bore huller i en printplade til elektronik.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-04-18 17:40

Tvivler på det er en boremaskine, nærmere til at polerer ting og sager.
https://forstadsmuseet.dk/historien-om/sabotage-paa-vestegnen/
Se Carltop.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-04-18 17:42

Maskinen er lavet af Axel Eriksen & Co

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 01-05-18 07:41

Tak til mig-selv, men jeg synes ikke det bringer mig videre i opklaringsarbejdet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-05-18 10:49

Muligvis ikke, men det er ikke en boremaskine? af de normale = da planet ikke har hul igennem.
Så den kan vel kun bruges til at ´polere´ med - alt andet vil ødelægge planet = som også ser meget blank ud og næppe har været i nærheden af andet metal .
Hvad står der på Typeskiltet.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 01-05-18 11:34

D18-2/6

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-05-18 12:41

Tænkte på omdrejninger og watt.

Samt afstand mellem borepatron og land er vel for lille til at der kan være/ indsættes et bor.

Men sjov maskine, har aldrig selv set sådan en, før nu.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-05-18 13:52

Citat
Samt afstand mellem borepatron og land er vel for lille til at der kan være/ indsættes et bor.

De bor som jeg brugte til printplader var på 1 - 2 mm og ville godt kunne sidde der, især da planet ser ud til at kunne sænkes ned. Det virker også somom at man kan gøre et eller andet med den øverste del.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 01-05-18 14:00

150w, 2800U/min, Bohr ø 4mm, St 6mm L, 380v. Pt.Nr. 380841 og så er det en AEG

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-05-18 14:17

Det vil sige at motoren er fra AEG og standeren er fra Axel Eriksen & Co.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-05-18 14:20

Hvis det skal forstås sådan at det største bor den kan tage er 4 mm så passer det med at den er beregnet til præcisionsarbejde på et finmekanisk værksted.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-18 13:20

Det er blot en gammel udgave af en søjleboremaskine.

Den virker blot omvendt ved at landet hæves og sænkes, mens motor er stationær.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 21-07-18 06:39

Tak for svaret katekismus.