/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hushandel.........
Fra : she79
Vist : 1032 gange
50 point
Dato : 26-06-03 10:29

Hvor stor er risikoen ved at frasige sig retten til tilstandsrapport + ejerskifteforsikring?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-03 10:57

Risikoen er stor uanset om du skal købe eller sælge.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : karlmarx

Modtaget 50 point
Dato : 26-06-03 12:22

Tilstandrapporten er kun af informativ karakter, du kan ikke bruge den til at slæbe sælger i retten, hvis der på et senere tidspunkt skulle vise sig at være fejl og mangler som ikke er beskrevet. Men rapporten giver et OK overblik over skader, hvis du fx. køber er hus der har brug for en kærlig hånd.

Er du ikke den store gør det selv mand er en ejerskifte forsikringen en god ide, hvis det hus du køber er gammelt (fra før 1970), så har du en mulighed for at få hjælp hvis taget flyver af eller fundamentet begynder at slå revner.

Men grundlæggende kan man nok sige. gammelt hus = høj risiko vs. Nyt hus= lav risiko.

Det er lidt som med en indboforsikring den er rar at have hvis man får indbrud, men ellers er den noget spild af penge.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 26-06-03 12:34

Med hensyn til ejerskifteforsikringen skal man nok vurdere hvad den vil koste medregnet selvrisikoen, i forhold til at få en fagmand til at efterse huset. Der findes firmaer der lever af at gå huset efter for fejl og mangler. Selv om man ikke tegner en forsikring, hæfter sælger for skjulte fejl og mangler, hvis han er vidende om dem. Hvordan man så får pengene ud af ham er en anden sag.
Jes

Kommentar
Fra : mismo

Dato : 26-06-03 13:35

Hej
når du tegner en ejerskifteforsikring, så er de ting der står i tilstandsrapporten ikke dækket af forsikringen, dvs. alle fejl og mangler du finder vil være under din ejerskifteforsikring.
Vi købte hus sidste år og købte en ejerskifteforsikring hos www.willis.dk, den kostede ca. 8000,- for 10 år (dækningen falder hvert år) og det smarte ved en ejerskiftefors. er at sælger skal betale ½ af en grundforsikring.
Det er et lille beløb at betale hvis man køber et hus og det er jo lidt surt hvis man nogle år senere skal have lavet en reparation af størrer karakter, og ikke er dækket ind... men på den anden side kan pengene være spildt... (man har jo lov at håbe...)

Mismo

Kommentar
Fra : she79

Dato : 26-06-03 13:51

okay, tak.

Så I vil altså anbefale at få sådan en lavet?
Hvis nu vi køber et hus fra 60'erne - og sælger ikke er villig til at lave en tilstandsrapport + ejerskifteforsikring - hvad gør vi så?`Nogle gode råd?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 26-06-03 16:54

Her er et uddrag:
Hvorfor en tilstandsrapport?
I forbindelse med ejerskifte tilrådes det sælger at få lavet en tilstandsrapport på huset. Tilstandsrapporten har til formål at blotlægge eventuelle fejl og mangler forud for en hushandel, og på basis at tilstandsrapporten kan der på købers foranledning tegnes en ejerskifteforsikring. Tilstandsrapporten udføres af en beskikket bygningssagkyndig - dvs. en arkitekt, ingeniør eller bygningskonstruktør, der har gennemgået en certificeret efteruddannelse som bygningssagkyndig. Den bygningssagkyndige gennemgår hele huset for konstruktive og udførelsesmæssige fejl og skader, i det omfang det er muligt uden foretage destruktive indgreb. Den bygningssagkyndige har heller ikke pligt til at undersøge skjulte konstruktioner eller tekniske installationer.

Ejerskifteforsikring - en sikring mod skjulte skader.
I modsætning til varmesynsrapporten er det ikke lovpligtigt at få udført en tilstandsrapport ved ejerskifte. For at sikre sig mod skjulte fejl og mangler, kan køber og sælger i fællesskab investere i en ejerskifteforsikring - det er dog en forudsætning for tegning af en ejerskifteforsikring, at der foreligger en tilstandsrapport på huset. En ejerskifteforsikring tegnes som regel for en periode på 5 år, men den kan forlænges til 10 år for købers regning.

Jes

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 26-06-03 17:27

Er dte mig der er helt forkert på den eller?? Jeg har hørt at hvis sælger ikke laver tilstandsraport på huset kan han hæfte for fejl og mangler i op til 20år??

Og så skulle en energi mærkning af huset vist også være lovpligtigt.

Kommentar
Fra : mismo

Dato : 26-06-03 17:33

Pabloj du har fat i det helt rigtige der....
She79, hvorfor vil sælger ikke lave en tilstandsrapport??
Det sikre både ham/hende og jer - for er der store fejl og mangler på huset så skal i lave civilt søgsmål mod sælgeren og det er ikke sikkert at i får en rød reje... der stikker noget under... og tilstandsrapporten er ikke vidre dyr at få lavet, prøv at kontakte ejndomsmægleren og spørg hvorfor!!! (jeg mener at vi fik lavet en tilstandsrapport for 3500,- og det er jo et engangsbeløb og en god dokumentation)
Vil han stadigvæk ikke så find noget andet... der er huse nok til salg.........
Bare af nyssgerighed... hvor i landet kigger i efter hus???

Mismo

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-03 17:37

Jeg ville ikke købe en bolig, hvis sælger ikke vill gå med til tilstandsrapport og ejerskifteforsikring.

Taler af erfaring.

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : she79

Dato : 28-07-03 09:42

Tak for svaret karlmarx.